wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości w serwisie

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
kwiecień 2005 (4)


Dziś - Międzynarodowy Dzień Tańca

[29.04.2005] Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca wszystkim osobom związanym z tworzeniem sztuki tanecznej życzymy wielkich sukcesów, a ich widzom... wielkich emocji.

Mamy nadzieję, że działalność wolnej strefy przyczynia się do integracji środowiska tańca. Pracujemy już dla Was od pięciu lat. Mimo wielu problemów przez ten czas Serwis Tańca nie zginął, przeszedł wiele zmian i nadal nie ustajemy w naszych poszukiwaniach. Nasze działania są non-profitowe, a serwis nie jest w żaden sposób dotowany czy wspomagany finansowo przez osoby czy firmy zewnętrzne. Dziękujemy portalowi onet.pl za przydzielenie nam dodatkowego miejsca na darmowym serwerze (wobec nowozakładanych darmowych stron dostępnych na serwerach republiki.pl witryna wolnej strefy ma dwa razy większą objętość).

Staramy się nie stawać w miejscu, odkrywać coraz to nowe rejony wiedzy, udostępniać widzom i tancerzom jak największą liczbę informacji. Obecnie pracujemy nad stworzeniem katalogu tańca - czyli rozszerzeniem dotychczas istniejącego działu oficjalne wizytówki taneczne, które będą teraz ujednolicone. Myślimy także o stworzeniu kompendium wiedzy o polskich książkach dotyczących tańca współczesnego (w ramach projektu Made in Poland).

Zapraszamy organizatorów do współpracy przy organizacji projektów i spektakli tanecznych, warsztatów, wystaw. Zapraszamy recenzentów do współpracy z Serwisem Tańca.

Dziękujemy za dotychczas udzielaną nam pomoc, ciepłe słowa i wspieranie w wierze, że nasze działania są potrzebne. Do zobaczenia w teatrze pełnym niezapomnianych chwil...

Sandra Wilk, serwis tańca
Katarzyna Czarnecka, wolna strefa

Warsztaty choreoterapii

[28.04.2005] Polskie Stowarzyszenie Choreoterapii organizuje w maju dwa otwarte warsztaty dla osób spoza stowarzyszenia:

"Zastosowanie terapii tańcem w zaburzeniach psychosomatycznych". Warsztaty, które odbędą się w dniach 7-8 maja w Studio Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu (ul. Kozia 4) prowadzi: Maria Skommer. Warsztat jest skierowany do osób pracujących z pacjentami psychosomatycznymi (psychologów, psychoterapeutów, fizjoterapeutów, pedagogów, lekarzy) oraz osób z zaburzeniami psychosomatycznymi (zaburzenia odżywiania, oddychania, nerwice narządowe, blokady napięciowe, itp.). Cena 300 zł. Kontakt: tel. 0 501 631 719.

Maria Skommer - Psycholog, psychoterapeuta - Centrum Profilaktyki Uzależnień - Poznań, wykładowca akademicki - Akademia Medyczna - Poznań, wiceprezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Choreoterapii; zajmuje się m.in. terapią zaburzeń psychosomatycznych.

"Dynamiczna Kreacja Zbiorowa w Procesie". Warsztaty, które odbędą się w dniach 14-15 maja w Studio Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu (ul. Kozia 4) prowadzi Liliana Owoc Pierzchała. Warsztat jest aktywną prezentacją dynamicznej kreacji zbiorowej jako systemu integrującego w procesie - "Odkrywanie JA" poprzez "Kreacje JA" do "JA w Związkach". W trakcie 2-dniowego treningu, uczestnicy warsztatu będą mieli okazję doświadczać, jak indywidualne umiejętności twórcze - pojawiające się w naturalny i nie wymagający wysiłku sposób - stają się źródłem pewności i siły, dając szansę stałego poznawania i doświadczania kreatywnej części siebie, tworzenia dynamicznych, zintegrowanych związków oraz eksperymentowania z wprowadzaniem twórczych zmian. Cena: 300 zł. Kontakt: tel. 0 501 631 719.

Liliana Owoc Pierzchała - Choreoterapeuta, etnochoreolog, kinezjolog edukacyjny. Członek Zarządu PSCh-PTT, współtwórca i dyr artystyczny OPEN SPACES Art Company - Poland. Od 1991 roku - jako trener i terapeuta prowadzi warsztaty oraz regularne sesje indywidualne i grupowe. Pracuje m.in. z aktorami, tancerzami i muzykami w autorskim programie artystyczno-edukacyjnym "Dynamiczna kreacja zbiorowa w procesie - praktyczne interdyscyplinarne studium integrujące".

Otwarta próba w Poznaniu

[28.04.2005] Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca Polski Teatr Tańca - Balet Poznański zaprasza uczestników otwartych zajęć na próbę generalną spektaklu "Przypadki Pana von K." w choreografii Ewy Wycichowskiej. Próba odbędzie się 29 kwietnia o godz. 19.00 na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Warsztaty z Daisuke Yoshimoto

[28.04.2005] Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Stowarzyszenie Artanimacje oraz Ośrodek Badania Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych organizują w Warszawie warsztaty tańca butoh prowadzone przez japońskiego tancerza Daisuke Yoshimoto. Warsztaty odbędą się w Zamku Ujazdowskim w dniach: 12-17 maja (5 sesji 4-godzinnych). Warsztat tańca butoh, prowadzony w CSW, przeznaczony jest dla osób zajmujących się teatrem lub tańcem i pragnących pogłębić swoje umiejętności w dziedzinie ekspresji. Zapisy do 5 maja. Kontakt: tel. 0 501 089 824.

Daisuke Yoshimoto jest jednym z najwybitniejszych tancerzy japońskich uprawiających taniec butoh. Jest to japońska forma tańca nowoczesnego, która powstała w latach 50. XX wieku. Wtedy to japońscy artyści odwrócili się zarówno od form kultury tradycyjnej, jak i od wpływów zachodniej kultury masowej, zwracając się ku inspiracjom rodzimą mitologią agrarną, teatrem Artauda i niemieckim ekspresjonizmem. Artyści pragnęli wydobyć na światło dzienne ciemne aspekty życia - deformację i szaleństwo.

Wielka Gala Gwiazd Rosyjskiej Opery i Baletu

[28.04.2005] W dniach 6-25 maja odbędzie się tournée po Polsce "Gwiazd Rosyjskiej Opery i Baletu" z udziałem solistów Państwowego Teatru Bolszoj Rosji oraz Moskiewskiego Teatru Muzycznego im. S. K. Stanisławskiego i Niemirowicza-Danczenko. Przez kilkanaście dni Bogusław Kaczyński będzie prezentować polskiej publiczności w salach teatralnych i widowiskowych największych miast naszego kraju galę w wykonaniu legendarnych solistów Teatru Bolszoj, Teatru Muzycznego im. Stanisławskiego w Moskwie i orkiestry Filharmonii Białostockiej pod dyrekcją Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego.

"Jeden z najwspanialszych i legendarnych teatrów świata - Państwowy Akademicki Teatr Bolszoj Rosji obchodzi 230-lecie. Dumni jesteśmy, że na trasie światowego tournee znalazła się Polska. 230 lat - to dla Teatru nie tylko święto, ale również data symboliczna, która wiąże się z przejściem od przeszłości do nowych artystycznych i technologicznych wyzwań współczesności przy zachowaniu nierozerwalnego związku pomiędzy wielką tradycją, a odważnymi planami wizjonerskimi młodego pokolenia. Rocznica zbiega się z rozpoczęciem prac rekonstrukcji siedziby Teatru w Moskwie i zamknięciem budynku na kilka lat. Przez kilkanaście dni domem artystów Teatru Balszoj będą teatry i sale widowiskowe w Polsce, a gospodarzem - polska publiczność. Cieszymy się, że razem z gośćmi z Rosji wystąpią artyści polscy".
Cezary Szyjko, producent

Trasa Bolszoj jest częścią światowego tournée (Japonia, Europa, USA) i będzie biegła przez 16 większych miast polskich. Artyści z Rosji rozpoczną występy od udziału w XII Bydgoskim Festiwalu Operowym, wystąpią na II Poznańskiej Wiośnie Baletowej, dwa razy w Sali Kongresowej, z artystami Teatru Buffo, w katowickim Spodku, a zakończą trasę w Operze Leśnej. W programie Wielkiej Gali znajdą się fragmenty przedstawień, tworzących 230-letnią historię Teatru i rosyjskiej (a także światowej) kultury. Zostaną wykonane arcydzieła światowej muzyki: m. in. arie z oper "Turandot" i "Tosca" Pucciniego, "Rigoletto", "Traviata" i "Otello" Verdiego, "Carmen" Bizeta, "Jolanta" Czajkowskiego, "Kniaź Igor" Borodina, "Halka" Moniuszki i fragmenty z baletów "Giselle" Adama, "Don Kichot" Minkusa, "Chopiniana" Chopina, "Łabędź" Saint-Saënsa.

Podczas gali wystąpią gwiazdy rosyjskiej opery i baletu, utytułowane najwyższymi nagrodami i odznaczeniami państwowymi: Zasłużeni Artyści Federacji Rosyjskiej, legendy światowych scen, gwiazdy teatrów Bolszoj, Kirov, Metropolitan Opera, La Scala, Covent Garden, Vienna Opera, Paris Opera i kontynuatorzy wielkich tradycji - młode wybitnie utalentowane pokolenie, zdobywające tylko najwyższe nagrody na konkursach wokalnych i baletowych na wszystkich kontynentach globu.

W Polsce wystąpią m.in.:

Inna Pietrowa - primabalerina Teatru Bolszoj, megagwiazda światowego baletu, Zasłużona Artystka Federacji Rosyjskiej, tańczyła na najważniejszych scenach świata.
Konstantin Iwanow - pierwszy tancerz Teatru Bolszoj, książę rosyjskiego baletu, Zasłużony Artysta Rosji.
Evgenij Kern - solista Baletu Bolszoj, wielokrotny uczestnik festiwalu: "Gwiazdy Światowego Baletu", solista trupy "Rosyjski balet" V. Gordiejewa.
Natalia Krapiwina - primabalerina Teatru Muzycznego im. Stanisławskiego, laureatka międzynarodowych konkursów baletowych, Zasłużona Artystka Rosji.
Makwała Kasraszwili - sopran dramatyczny; dyrektor Opery Bolszoj, legenda rosyjskiej opery, megagwiazda najbardziej znaczących teatrów na świecie, Ludowa Artystka ZSRR.
Łarisa Rudakowa - sopran liryczny; jedna z 5 najwybitniejszych śpiewaczek operowych współczesności, zdaniem BBC.
Tatiana Jerastowa - mezzosopran; legenda rosyjskiej opery, gwiazda najbardziej znaczących teatrów operowych na świecie.
Paweł Czernych - baryton; gwiazda światowych scen operowych, Zasłużony Artysta Rosji.

Historia Teatru Bolszoj

Teatr założyli w Moskwie w 1776 roku wybitny znawca teatru i moskiewski prokurator w jednej osobie - Piotr Urussow oraz jego partner Michaiła Medoks. początkowo Teatr nie dysponował własną siedzibą więc przedstawienia odbywały się w prywatnym domu Woroncowa przy ulicy Znamienka. Już w 1780 roku grupa przeprowadziła się do specjalnie wybudowanego obiektu, który znajdował się na miejscu obecnego budynku Teatru Bolszoj. Od nazwy ulicy Teatr nazwano Pietrowski. Teatr Pietrowski odwoływał się do tradycyjnej muzyki rosyjskiej. W repertuarze były głównie dzieła rosyjskich kompozytorów inspirowane muzyką ludową i pieśniami popularnymi. W 1805 roku budynek spłonął i przez 20 lat zespół występował na różnych scenach moskiewskich. W 1806 roku Teatr otrzymał status Narodowego pod inspicjami Moskiewskiego Biura ds. Teatrów Imperatorskich. W 1924 roku na miejscu spalonego budynku otwarto nową scenę pod nazwą Teatr Bolszoj Pietrowski. Na czele zespołu stanęli wybitni twórcy: dramatopisarz F. Kokoszkin i kompozytor A. Wierstowski.

W repertuarze znalazły się wodewile oraz balety oparte na muzyce ludowej, a w późniejszym okresie wielkie widowiska operowe. Wielki wkład w rozwój rosyjskiego dziedzictwa operowo-baletowego wniósł Piotr Czajkowski, którego dzieła stanowią fundament repertuaru od stuleci: "Eugeniusz Oniegin", "Dama Pikowa", "Mazepa", "Jolanta", "Jezioro Łabędzie", "Śpiąca Królewna", "Dziadek do Orzechów".

Początki rosyjskiej szkoły baletowej sięgają XIX wieku i związane są z wybitnym twórcą Adamem Gluszkowskim, a później z tancerzami Jekateriną Sankowską, Nadieżdą Bogdanową, Praskowią Liebiedziewą, a w XX wieku z: Liubow Roslawiewą, Adelajdą Jurą, jekateriną Gueltser, Jassilim Tichonowym i z pedagogiem Aleksandrem Gorskim.

W roku 1917 w repertuar rozszerzono o dzieła kompozytorów sowieckich, jak np.: Operę "Tichy Don" I. Dzierżyńskiego czy balet "Czerwony Mak" R. Gliera. W latach 1950-1990 powstały słynne inscenizacje operowe: "Dziekabryści" J. Szaporina, "Wojna i Pokój" S. Prokofiewa, "Martwe Dusze" R. Szczedrina, "Październik" V. Muradeli oraz baletowe: "Romeo i Julia" S. Prokofiewa, "Spartakus" A. Chaczaturiana, "Anna Karenina" R. Szczedrina, "Aniuta" V. Gawrilina.

Sztuka baletowa osiągnęła wyżyny w latach 1960-1990 pod kierunkiem genialnego choreografa J. Grigoriewicza. Obecnie w Teatrze pracuje około 3 000 osób. Dyrektor Artystyczny i Główny Dyrygent - Alexander Vedernikov. Dyrektor Artystyczny opery - Makwała Kasraszwili. Dyrektor Artystyczny baletu - Genadij Janin.

Na kartach historii rosyjskiego baletu XX wieku zapisali się na trwałe złotymi literami: Ekaterina Gueltser, Vassili Tikhomirov, Victorina Krigher, Maria Reizen, Leonid Zhukov, Matina Semionova, Asaf Messerer, Galina Ulanova, Alexei Ermolaev, Olga Lepeshinskaya, Mikhail Gabovich, Vladimir Preobrazhensky, Juri Kondratov, Maja Plisiecka (Plissetskaya), Raissa Struchkova, Vassili Vainonen, Rostislav Zakharov, Leonid Lavrovsky.
[Historia opracowana została na podstawie tekstu Cezarego Szyjko]

Polskie tournee Teatru Bolszoj:

9 maja - Warszawa, Sala Kongresowa
10 maja - Olsztyn, Hala Urania
11 maja - Warszawa, Sala Kongresowa
12 maja - Białystok, Hala Lodowiska
14 maja - Lublin, Hala MTL
15 maja - Rzeszów, Hala Podromie
16 maja - Kraków, Hala TS WISŁA
17 maja - Zabrze, Dom Muzyki i Tańca
18 maja - Opole, Amfiteatr
19 maja - Zielona Góra, Amfiteatr
20 maja - Szczecin, Amfiteatr
21 maja - Poznań, Hala ARENA
22 maja - Gorzów Wielkopolski, Amfiteatr
23 maja - Wrocław, Hala Ludowa
24 maja - Katowice, Spodek
25 maja - Sopot, Opera Leśna

Nagrody Artystyczne Prezydenta Gdyni za rok 2004

[28.04.2005] 25 kwietnia 2005 r. podczas uroczystej gali w Bohema Jazz Club w Gdyni Prezydent Miasta Gdyni wręczył Nagrody Artystyczne za znaczące osiągnięcia twórcze w roku 2004.

W dziedzinie tańca nagrodzony został Alexandr Azarkevitch - za entuzjazm i zaangażowanie w organizację Międzynarodowego Konkursu Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa, jedynego tego typu wydarzenia w Polsce i przyciągającego do Gdyni znakomitości światowego baletu.

W dziedzinie teatru nagrodzony został Waldemar Śmigasiewicz - za znakomity dobór obsady i nowatorską reżyserię przedstawienia "Transatlantyk" Witolda Gombrowicza, które uświetniło obchody roku poświęconego wybitnemu polskiemu pisarzowi.

W dziedzinie animacji kultury nagrodzony został Mikołaj Ziółkowski - za pomysł i organizację w Gdyni Open'er Festival, największego i najbardziej spektakularnego wydarzenia muzycznego w Polsce, które zapisało się już na stałe na kulturalnej mapie Europy.

Podsumowanie festiwalu w Pile

[28.04.2005] Protokół końcowy II Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Tańca Piła 2005. Podczas festiwalu wystąpili: Teatr Okazjonalny (Sopot), Teatr Tańca Atrum (Zabrze), Młodzieżowy Teatr Tańca (Zabrze), Teatr Tańca Akro (Toruń), Teatr Pantomimy Dar (Bydgoszcz), Teatr Tańca DK (Piła), Pilski Teatr Tańca (Piła), Teatr Amareya (Gdańsk), Teatr Tańca Figiel (Połczyn Zdrój). Ogólnie zaprezentowano 13 spektakli.

Nagrody festiwalu:

I Nagrodę - Grand Prix II OFTT - zdobył Teatr Pantomimy Dar z Bydgoszczy za spektakl "Stwórca", reżyseria: Jarosław Siech, choreografia: Przemysław Tomaszewski, muzyka: Paweł Lucewicz.

II Nagrodę zdobyły równolegle:
Pilski Teatr Tańca z Piły za spektakl "Twórca", muzyka: Yann Tiersen, choreografia: Danuta Kujawińska
Teatr Tańca DK Pilskiego Domu Kultury z Piły za spektakl "Kopciuszek", muzyka: John Wiliams, choreografia: Danuta Kujawińska

III Nagrodę zdobył Teatr Okazjonalny z Sopotu spektakl "Art Cafe", muzyka: Jozefine Beaker, choreografia: Joanna Czajkowska i Jacek Krawczyk

Od organizatorów:

"W trakcie festiwalu panowała bardzo sympatyczna atmosfera W tym roku oscylowało zainteresowanie na poziomie 60-70 procent miejsc na widowni. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku będzie lepiej. Atmosfera i wzrost edukacji widzów pod kątem tańca w Pile zdecydowanie się poprawia i to sprawia właściwe skupienie i odpowiednie wczucie się widowni w prezentowane spektakle. Piła to miasto gdzie w ostatnich latach dominował taniec klasyczny Teatru Wielkiego z Poznania; od 3 lat nad widownią pracuje Pilski Teatr Tańca i Ogólnopolski Festiwal Teatrów Tańca Piła (organizowany w latach 2004, 2005). Mamy nadzieję, że w przyszłym roku przyjadą do Piły kolejne polskie i zagraniczne teatry tańca".
Danuta i Lech Kujawińscy

Warsztaty z Mochniejem

[27.04.2005] Moc Tańca organizuje w Warszawie warsztaty tańca współczesnego prowadzone przez Wojciecha Mochnieja. Warsztaty odbędą się 8 maja w godz. 10.00 - 12.00, 12.30 - 14.30 w Szkole nr 46 (ul. Wałbrzyska 5, metro Służew). Wojciech Mochniej prowadząc zajęcia pracuje nad poczuciem grawitacji i ciężaru ciała, długości i przebiegu linii energetycznych, poszukując jednocześnie poczucia własnego centrum oraz izolacji poszczególnych części ciała. Kładzie nacisk na możliwości indywidualnego wzmocnienia motoryki ruchu, rozumienia działania i relacji ciała w przestrzeni oraz świadomość sposobów wykorzystywania różnych jakości ruchu. Istotnym elementem jest także silny akcent położony na wykorzystanie "momentum" i zawieszenia w ruchu.
Warsztaty budowane są w oparciu o różnorodne techniki tańca współczesnego, improwizacji oraz Gyrokinesis. Inspiracjami do tworzenia materiału ruchowego, choreografii, spektakli jest wszystko to co go otacza... spadający z drzewa liść, przemiany polityczne, kulturowe i najbardziej osobiste przeżycia... wszystko to co wypływa ze stanu emocji, ich głębi i powagi... to także nasza historia - impresje z naszej przeszłości... to co głęboko utkwiło w pamięci... Niewątpliwą inspiracją są ludzie, których się spotyka, tancerze, wykonawcy, z którymi się współpracuje - ich osobowość, niepowtarzalność i doświadczenia. "Jesteśmy teatrem ruchu. Ruch pojmujemy jako pierwotną formę ekspresji, która pomaga nam w określeniu własnej przestrzeni, nie tylko scenicznej ale i życiowej (...)" - twierdzi Mochniej.
Cena: 20 zł. Kontakt: tel. 0 504 248 404.

Wojciech Mochniej - choreograf , tancerz, pedagog, jest współzałożycielem, wraz z Melissą Monteros, W&M Physical Theatre (poprzednio Gdański Teatr Tańca ) w roku 1994. Był tancerzem Śląskiego Teatru Tańca (1991 --1994), z którym wystąpił w pracach wielu wpływowych artystów nowojorskich np. Anny Sokolov, Talleya Beatty, Marka Haima, Stephanie Skury i Risy Jaroslaw. Tańczył także w spektaklach Alpo Altokoskiego (Finlandia), Avi Kaisera (Niemcy/Izrael), Paula Rossa, Davida Monka i Darcy McGehee (Kanada). Jako artysta improwizujący pobierał nauki u Raya Chunga, Chrisa Aikena i Davida Dorfmana. Pracując w teatrze studiował u polskich aktorów: Jana Peszka, Grzegorza Brala, Jacka Ozimka i innych. Występował gościnnie, również jako choreograf, w projektach realizowanych przez University of Calgary, Bruckner Conservatory w Austrii jak też w projektach EKO Dance w Kanadzie. Otrzymał nagrodę miast Gdańska i Lublina za zasługi dla tańca współczesnego. Jego prace solowe prezentowano w HE concert w Calgary, Teatrze Narodowym w Warszawie i na Full Moon Dance Festival w Finlandii. Wykłada oraz systematycznie występuje na uniwersytecie w Calgary.

Tancerze Północnej Polski

[27.04.2005] Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży - Scena Tańca Współczesnego zaprasza na III edycję projektu Młodzi tancerze w swoich choreografiach pt "Tancerze Północnej Polski", która odbędzie się 7 maja o godz. 19.00 w SCKM w Krakowie. Wstęp wolny.

Program:

"Doskonałe"
Studio Tańca Współczesnego Vouge (Gryfino) - Anna Deptuła, Krzysztof Gmiter, Anna Kamińska, Agnieszka Buda, Anna Lorent, Katarzyna Dąbek, Magdalena Uszyńska, Paweł Janik, Aleksandra Przedmojska
choreografia: Aleksandra Przedmojska
muzyka: Nieszpory Ludźmierskie Jan Kanty Pawluśkiewicz wyk. Grzegorz Turnau, zespół folkowy DIKANDA, Grzegorz Ciechowski

Studio Tańca Współczesnego Vogue istnieje już 14 lat. Ma na swoim koncie wiele występów na terenie całej Polski oraz Niemczech. Prezentowało się m.in. na Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu, Ogólnopolskich Konfrontacjach Tańca Współczesnego w Koninie, Ogólnopolskim Festiwalu Tańca Polemiqi w Warszawie. Studio Tańca Współczesnego Vogue w obecnym składzie to: Anna Deptuła, Krzysztof Gmiter, Anna Kamińska, Agnieszka Buda, Anna Lorent, Katarzyna Dąbek, Magdalena Uszyńska, Paweł Janik oraz Aleksandra Przedmojska, która jest obecnym szefem i choreografem zespołu.

"Sen Ikara"
Teatr Amareya (Gdańsk) - Agnieszka Kamińska, Katarzyna Julia Pastuszak, Aleksandra Śliwińska
muzyka: Piotr Pawlak & Stromski; M. Monk, Gotham

Teatr Amareya powstał w 2003 i pracuje przy Integracyjnym Klubie Artystycznym Winda w Gdańsku. Teatr Amareya powstał z głębokiej potrzeby wspólnoty, potrzeby spotkania - ze sobą samym, z ludźmi i światem - ponad granicami wyznaczanymi przez konwencje, style, gatunki. Poszukiwania artystów dotyczą obszaru wspólnego dla tańca i teatru - tego, co w nich esencjonalne, czyli psychofizycznej obecności aktora-tancerza. "Wierzymy, że całkowita obecność aktora-tancerza, promieniująca spod kostiumu formy i techniki, ma moc poruszenia widza, poprowadzenia go w głąb siebie". Nazwa teatru nie jest przypadkowa. Amareya – oznacza w języku japońskim >heroiczne oddanie, bezwarunkowe poświęcenie< - to zasada, która kieruje nimi w pracy twórczej, to ich oddanie dla tańca i teatru, a także ukłon złożony niezwykłym nauczycielom, których spotkali na swojej drodze. Cechy charakterystyczne ich teatru sprawiają, iż mieści się on w definicji Trzeciego Teatru stworzonej przez Eugenio Barbę. Są niezależnym, samo-finansującym się teatrem, który pracuje i rozwija się poza głównym nurtem i nie zamierza dostosowywać się do wymagań szeroko pojętej sztuki komercyjnej. W swojej pracy twórczej starają się również uwzględniać aktualny kontekst społeczny, polityczny i kulturowy. Pragną poprzez działalność twórczą i edukacyjną działać jako swego rodzaju "teatr nomadyczny" - teatr zmiany i wymiany.

"Sen Ikara" (premiera 27 luty 2004) został wystawiony po roku intensywnej laboratoryjnej pracy twórczej opartej na aktywnych indywidualnych i zbiorowych poszukiwań (tzn. poprzez ustrukturalizowane improwizacje) w obrębie mitu o Ikarze i Dedalu i wątków z nim związanych, a także z konfrontacji tegoż mitu z aktualną rzeczywistością, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń czyhających na ludzi takich jak Ikar, którzy pragną dosięgnąć niedotykalnego. Praca nad spektaklem nie ustaje. W tekście programowym do spektaklu premierowego napisali: "Pragniemy, aby nasz Taniec uskrzydlał i poruszał, aby był "językiem" umożliwiającym dialog oparty na percepcji zmysłowej, a spektakl niech stanie się spotkaniem, w którym nasze sny przemawiające głosem Tańca spotkają się ze snami widzów i dzięki naszemu oddaniu pomogą ukoić niespokojne dusze". Dziś, po dwóch latach intensywnej pracy w ramach Amareya, ich cele stały się bardziej konkretne. Pragną poprzez to co robią krytykować brutalny świat i tworzyć bezpieczną przestrzeń przywracającą równowagę.

"Improwizacja"
Eksperymentalne Studio Tańca EST - Ewa Szubstarska (Ostróda/Kraków)

Sukces poznańskiej grupy Twister

[27.04.2005] Na IX Międzynarodowych Mistrzostwach Polski w Tańcu na Wózkach, które odbyły się w Łomiankach 23 kwietnia trzy złote medale zdobyła poznańska grupa Twister. W tańcach standardowych i latynoamerykańskich w konkurencji combi (partner zdrowy i partner na wózku) i duo (oboje partnerzy na wózku) startowali zawodnicy z Polski, Holandii, Słowacji, Niemiec oraz Malty. Organizatorzy: Sportowe Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych Start i Stowarzyszenie Rehabilitacji i Tańca Integracyjnego Osób Niepełnosprawnych Swing-Duet.


<<< następne wiadomości     poprzednie wiadomości >>>


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone