wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości w serwisie

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
maj 2005 (1/2)


Chór Aleksandrowa

[14.05.2005] "Europejskie Tournee Gwiazd 2005 - Europa 60 lat bez wojny" - pod takim hasłem odbędzie się seria koncertów (Praga, Warszawa, Monachium, Koszyce, Sofia, Bruksela, Moskwa, Sankt Petersburg). W Warszawie koncert odbędzie się 23 maja w Filharmonii Narodowej. Wystąpią: Helena Vondarckova, Karel Gott, Stefan Margita, Marina Vyskvorkina, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Armii Rosyjskiej im. Alexandrowa, The Jazz Ambassadors (USA) oraz na części trasy Ryszard Rynkowski.

Państwowy Akademicki Zespół Pieśni i Tańca Armii Radzieckiej im. Aleksandra Wasilewicza Aleksandrowa (imię pochodzi od założyciela i pierwszego dyrektora chóru) obecnie znany jest jako Chór Aleksandrowa (Chór Alexandrowa) - to jedna z najbardziej znanych grup artystycznych pochodzących z byłego ZSRR. Działalność chóru została zainaugurowana 12 października 1928 roku, w nielicznym składzie 12. artystów. W połowie lat 30. zespół został rozszerzony o grupę taneczną i orkiestrę, rozszerzono także skład sekcji wokalnej. W 1937 roku chór po raz pierwszy wyjechał za granicę, by reprezentować sztukę sowiecką na Wystawie Światowej w Paryżu. Jego występy we Francji spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem, a chór odniósł ogromny sukces, zdobywając Grand Prix wystawy.

Podczas II wojny światowej chór dał ponad 1500 występów na froncie i na tyłach wojsk. Artyści występowali w koszarach, zagrzewając żołnierzy idących do ataku, na lotniskach, w szpitalach itp. Ta działalność została wielokrotnie nagrodzona przez władze kraju wysokimi odznaczeniami. Do roku 1989 chór odwiedził ponad 40 krajów w Europie, Azji, Afryce oraz Ameryce. W latach 1946-1987 zespołem kierował Borys Aleksandrow. Nie tylko podtrzymywał najlepsze tradycje wypracowane w czasach kiedy chórowi przewodził jego ojciec, ale rozwinął możliwości swego zespołu.

Obecnie chórem kieruje J. B. Uchow oraz chórmistrze: I. I. Tupikow oraz S. A. Sokołow. Zespół składa się z chóru męskiego, mieszanej grupy tanecznej oraz orkiestry. W repertuarze ma ponad 2000 utworów, począwszy od pieśni ludowych, narodowych, wojskowych, klasycznych, aż po światową muzykę popową.

Zasługi zespołu nagrodzono wysokimi wyróżnieniami krajowymi i zagranicznymi. Należą do nich: dyplom Światowej Wystawy w Paryżu - Grand Prix (1937 r.), nagrody za rekordowe nakłady nagrań płytowych - "Złote płyty" francuskiej firmy Chard Diu Mondy (1964 r.) i holenderskiej "N.O.S." (1974 r.) oraz "Złoty dyskobol" (1961 r.), przyznany przez francuską akademię nagrań za najlepszą płytę roku.

Teatr Bolszoj - cd

[13.05.2005] Krótki przegląd prasy dotyczący sprawy polskiego tournee artystów rosyjskiego Teatru Bolszoj znajdziecie na forum tańca - wolna strefa. Temat dotyczący występów stał się tak elektryzujący, że znalazł się na pierwszych stronach polskich gazet.

wejdź na forum tańca - wolna strefa --->>>

Premiera "Skarbka"

[12.05.2005] Galeria Kronika i Bytomskie Centrum Kultury zapraszają na premierę spektaklu "Skarbek" autorstwa duetu: Antje Majewski i Ingo Niermann. Prapremiera odbędzie się 21 maja, o godz. 19.00 w Bytomskim Centrum Kultury (ul. Żeromskiego 27, Bytom), premiera - 24 i 25 maja, Volksbühne am Rosa (Luxemburg Platz, Berlin). Kontakt: tel. (0-32) 389 31 09.

Premiera projektu teatralnego "Skarbek" prezentowana jest w ramach Roku Polsko-Niemieckiego 2005-2006. Autorami koncepcji spektaklu jest dwójka berlińczyków: Antje Majewski i Ingo Niermann, którzy podjęli współpracę z polskimi tancerzami. Niewerbalny spektakl, opakowany w muzykę elektroniczną (Katrin Vellrath z pop-duetu Milch), z nowoczesną choreografią (autorstwa Tomasza Wygody) i atrakcyjnymi rozwiązaniami scenograficznymi (Antje Majewski) niewiele ma wspólnego z opowieściami o dobrotliwym strażniku podziemnych skarbów, z których słynie region Śląski.
Według libretto autorstwa Ingo Niermanna, bohaterowie "Skarbka" - mieszkańcy górniczej miejscowości, schodzą do opuszczonej kopalni, po to aby wydrzeć ziemi jeszcze jeden skarb albo zmierzyć się z ostatnią przygodą. Brak świeżego powietrza i ciemność powodują stopniową utratę poczucia czasu i przestrzeni. Bohaterowie balansują oni na granicy życia i śmierci, jednak poprzez ich ciekawość opuszczona kopalnia sama powoli ożywa. Pojawia się Skarbek oraz strzeżone przez niego skarby ziemi. Skarbek to tajemnicza postać z górnośląskiego świata legend - gnom, który zamieszkuje opuszczone kopalnie i chroni podziemne skarby. Jako duch podziemi jest silnie związany jest ze zmarłymi i śmiercią. Czasem dla własnej przyjemności robi ludziom nieszkodliwe żarty, bywa także żądny zemsty i niebezpieczny. Może przybrać różne postaci np. martwego górnika, myszy, czarnego kota, starego mężczyzny. Jeszcze dwa pokolenia wstecz Skarbek był dla wielu górników częścią rzeczywistości, której nikt nie śmiał kwestionować. Mówiono, że duch ten czuwa nad górniczym etosem i karze śmiercią tych, którzy nie traktowali ziemi poważnie. Legenda o karle, podziemnym mieszkańcu podziemi znana na wielu obszarach górniczych Europy, m. innymi w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Projekt "Skarbek" powstał w oparciu o badania nad dziedzictwem kulturowym regionu śląskiego. Tradycje tej części Polski odbierane są często poprzez pryzmat sztucznego folkloru PRL-u i propagandy związanej z górniczym etosem pracy.

Problemy z rosyjskim baletem

[11.05.2005] Odwołano część polskich występów solistów Teatru Bolszoj. Powodem były masowe zwroty biletów. Wg organizatorów po wystąpieniu rosyjskiego prezydenta Putina z okazji rocznicy zakończenia II wojny światowej, podczas którego Putin nie wspomniał o zasługach Polaków podczas antyhitlerowskich działań wojennych, polscy widzowie zaczęli zwracać bilety na występy najsłynniejszej rosyjskiej grupy baletowej. Odwołano m.in. jeden koncert w Warszawie, koncert w Lublinie oraz koncert w Olsztynie. Drugi warszawski występ odbył się przy jedynie 500-osobowej publiczności. Organizator zapewnia, że trasa nie będzie przerwana, choć w miastach, w których zwrócono zbyt dużo biletów występy się nie odbędą. Rosyjscy tancerze nie skomentowali w mediach całej sytuacji.

W Lublinie - Introdans

[09.05.2005] Lubelski Teatr Tańca i Centrum Kultury w Lublinie zapraszają na Forum Tańca Współczesnego, które odbędzie się w Centrum Kultury i Sztuki (ul. Peowiaków 12) w Lublinie w dniach 13 - 15 maja. Gościem specjalnym jest grupa Introdans z Holandii. Założona w 1971 roku kompania jest obecnie jednym z największych i najbardziej aktywnych zespołów baletowych w Holandii. Zespół pozostaje wierny swojej misji prezentowania wysokiej jakości tańca szerokiej publiczności (tylko w sezonie 2004/2005 grał m.in. w Sofii, Bangkoku, Szanghaju, Casablance, Edynburgu i Nowym Jorku). Introdans prezentuje głównie produkcje w stylu modern ballet, łącząc elementy klasyczne ze współczesnymi technikami tańca. Perfekcja techniczna i popularność grupy to główne powody, które skłoniły Księżniczkę Królestwa Holandii Margriet by przyjęła honorowy patronat nad Introdans począwszy od sezonu 2003/2004.
Istnieje możliwość dokonania wpłaty osobiście w dniu rozpoczęcia Forum: 40 zł w biurze organizatora - Centrum Kultury w Lublinie (cena nie obejmuje spektaklu LTT). Kontakt: tel. (0-81) 536 03 23.

Sylwetki gości:

Adriaan Luteijn - choreograf i dyrektor artystyczny wydziału edukacji Introdans. Uzyskał dyplom nauczyciela tańca w konserwatorium w Tilburgu (Holandia). Po ukończeniu studiów kontynuował karierę w sekcji Ensemble for Youth zespołu Introdans, która specjalizuje się w tworzeniu przedstawień dla dzieci i młodzieży, prezentując prace takich znakomitych choreografów, jak van Manen, Kylian, Naharian, Duato, Ek. W zespole tym Luteijn pracuje także jako nauczyciel tańca i wykładowca i podróżuje po całym świecie (Indonezja, Norwegia, Hiszpania, RPA, Hong Kong, Kuba, Rosja i in.) prowadząc warsztaty nt. edukacji dzieci i młodzieży poprzez taniec. Adriaan Luteijn jest także twórcą choreografii dla macierzystego zespołu oraz szkół tańca i zespołów amatorskich z całej Holandii, jak też zagranicy. Poprzez zdobyte doświadczenie wypracował on własną metodę łączenia tańca z technikami aktorskimi, kładąc nacisk na rozwijanie umiejętności teatralnych. W roku 2003 został laureatem prestiżowej nagrody fundacji Dutch Dancers Fund '79.

Juliëtte Hofman - dyrektor generalny ds. edukacji Introdans. Jest absolwentką Christelijk College Schaersvoorde w Aalten, Uniwersytetu w Utrechcie (historia sztuki/edukacja kulturalna) oraz kursu "Zarządzanie instytucjami kulturalnymi". Brała udział w wielu projektach kulturalnych, a w latach 2001 - 2002 była konsultantem w wydziale edukacji artystycznej prowincji Gelderland. Od stycznia 2002 jest dyrektorem generalnym ds. edukacji Introdans. Jako wykładowca brała udział w konferencjach i seminariach na całym świecie, m.in. w Brazylii, Danii, Szwajcarii, Hiszpanii, Arubie.

Program:

13 maja
godz. 14.30 - 16.00 - wykład nt. formuły Introdans (udział bez ograniczeń wiekowych). Od momentu powstania (1971) celem kompanii jest zapoznanie jak największej liczby odbiorców ze sztuką tańca. W tym celu zespół stworzył własną strategię pozyskiwania i edukowania publiczności, tzw. Introdans Formula. Prowadzenie: Juliëtte Hofman

godz. 16.30 - 18.30 - wykład i warsztat nt. przygotowania dzieci (powyżej 6 lat) do odbioru widowisk modern baletowych (udział wyłącznie dla dorosłych). W Introdans istnieje specjalna sekcja Introdans Ensemble for Youth prezentująca spektakle dla młodego widza. Jaka jest metoda pracy z młodym odbiorcą? Jak przyciągnąć i zainteresować dzieci i młodzież spektaklem tanecznym? Prowadzenie: Juliëtte Hofman, Adriaan Luteijn

14 maja
godz. 10.30 - 12.00 - wykład i warsztat nt. przygotowania dzieci starszych (powyżej 12 lat) do odbioru widowisk modern baletowych (udział wyłącznie dla dorosłych). Prowadzenie: Juliëtte Hofman, Adriaan Luteijn

godz. 12.00 - 13.15 - warsztaty tańca:
Grupa niezaawansowana - Adriaan Luteijn
Grupa zaawansowana - Ryszard Kalinowski, tancerz i choreograf Lubelskiego Teatru Tańca

godz. 14.00 - 15.30 - warsztaty tańca:
Grupa zaawansowana - Adriaan Luteijn
Grupa niezaawansowana - Wojtciech Kaproń, tancerz Lubelskiego Teatru Tańca

godz. 17.00 - spektakl Lubelskiego Teatru Tańca

15 maja
godz. 10.30 - 11.45 - warsztaty tańca:
Grupa niezaawansowana - Adriaan Luteijn
Grupa zaawansowana - Wojtciech Kaproń

godz. 12.30 - 14.00 - warsztaty tańca:
Grupa zaawansowana - Adriaan Luteijn
Grupa niezaawansowana - Ryszard Kalinowski

godz. 14.30 - 16.00 - prezentacja wideo spektakli Introdans; dyskuksja
Introdans: "Midsummernight's dream" Jorma Uotinen (45 min)
Introdans Ensemble for Youth: "Sechs Tänze" Jiri Kylian (15 min)

Warsztaty taneczne w Łodzi

[09.05.2005] Stowarzyszenie Taneczne "PRO" oraz nauczyciele tańca współczesnego zapraszają na koleiną edycję warsztatów tańca, które odbędą się 21-22 maja w Sali Wschodniej WSHE w Łodzi (ul. Rewolucji 1905 r. nr 52, Budynek "G") w godzinach 11.00 - 17.00. Opłata za całe warsztaty 80 złotych. W programie 2 dni intensywnej pracy nad ciałem, poszukiwanie swojej osobowości i wyzwalanie ekspresji na zajęciach z tańca współczesnego, improwizacji kontaktowej, floor work i funky. Zajęcia poprowadzą doświadczeni choreografowie i pedagodzy związani z Teatrem Tańca "PRO". Kontakt: tel. 0 502 355 052 lub 0 603 937 656.

Warsztaty Feldenkraisa w Krakowie

[08.05.2005] Warsztaty Feldenkraisa poświęcone kręgosłupowi i kończynom dolnym odbędą się w dniach 18-19 czerwca w Krakowie. Cena: 170 zł, uczniowie i studenci 150 zł, godziny zajęć: 10.00 - 16.00. Na warsztatach uczestnicy będą odkrywać funkcjonalne połączenia między kręgosłupem, miednicą, biodrami i nogami (głownie poszczególnym stawom i funkcjonowaniu każdego z nich osobno). Kontakt: tel. 0 509 873 909.

Metoda Feldenkraisa jest podejściem systemowym, pojmuje organizm jako całość i szuka takiego sposobu oddziaływania na organizm gdzie usprawnienie jednego elementu systemu wpływa na poprawę funkcji innego elementu a przez to i całego systemu. "Przykładowo: chcemy usprawnić funkcjonowanie biodra i zamiast koncentrować się na tym biodrze możemy się przyjrzeć jak poprawić funkcjonowanie np. klatki piersiowej, kręgosłupa czy innej części w odniesieniu do tego biodra. Często okazuje się, że to już wystarcza, aby nawet bez "dotykania" tego biodra poprawić jego funkcjonowanie" - piszą organizatorzy.

Wystawa o rytuałach

[07.05.2005] Do 8 maja w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (pl. Powstańców Warszawy 5) trwać będzie wystawa czasowa w ramach "Artyści i mecenasi Muzeum Narodowemu we Wrocławiu" pt. Jan Dobkowski. Orgie i tańce rytualne. Ekspozycja prezentuje 89 rysunków ołówkiem Jana Dobkowskiego, przekazanych w darze dla Muzeum przez kolekcjonera Krzysztofa Musiała w 2003 roku.

Projekty społeczne w ŚTT

[06.05.2005] 11 maja o godz. 16 00 rozpocznie się w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu - Dzień projektów społecznych. Wystąpią artyści niepełnosprawni fizycznie, mentalnie oraz młodzież ze środowisk defaworyzowanych, z którymi na co dzień pracują tancerze-terapeuci w ramach Projektów Społecznych ŚTT. Wstęp wolny. "Naszym celem było stworzenie spektaklu na bazie trwających w Śląskim Teatrze Tańca projektów Społecznych. Poprzez tę prezentację chcemy pokazać, jak cenne i ważne są tego rodzaju projekty dla społeczności Bytomia i okolic, a także, jak ważną formą ekspresji jest taniec. Ale najważniejszym z założeń tego projektu jest stworzenie osobom uczestniczącym w zajęciach możliwości wystąpienia na scenie, a przy tej okazji zdobywania doświadczenia w pracy przy tworzeniu spektaklu" - piszą organizatorzy.

Program:

Teatr Tańca Kierunek
Młodzi Gniewni (Bytom-Bobrek)
oraz podopieczni:
Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych (Bytom)
Warsztatów Terapii Zajęciowej (Bytom)
Domu Pomocy Społecznej "republika" (Chorzów)
Caritas Archidiecezji Katowickiej, Ośrodek Convivo
- Żyć Wspólnie, Świetlica Socjoterapeutyczna (Ruda Śląska)

spektakl pt.: "Myśli nocy - zwierciadła odbicie"
w reżyserii i choreografii tancerza ŚTT - Leszka Stanka
spektakl zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Tychach. Zrealizowany został z udziałem Amatorskiego Teatru Ruchu i Pantomimy "Migreska" pod opieką Zbigniewa Skorka, a powstał przy współpracy Teatru Małego w Tychach.

wernisaż wystawy fotograficznej autorstwa
Krzysztofa Szewczyka, Justyny Filon i Anny Rozmus.

Środkowoeuropejskie Spotkania Teatralno-Cyrkowe

[05.05.2005] W dniach 27-29 maja we Wrocławiu odbędą się Środkowoeuropejskie Spotkania Teatralno-Cyrkowe. Spotkania odbędą się w Hali sportowej AZS Uniwersytetu Wrocławskiego, ul. Przesmyckiego 10. Impreza gromadzi poszukujących amatorów i profesjonalistów, młodszych i starszych adeptów sztuki cyrkowej i teatru ruchu z Polski i Europy środkowej. Ideą projektu jest stworzenie przestrzeni na spotkanie wielu odmiennych ludzi pasjonujących się różnorakimi dziedzinami "sztuki ruchu", wymiana doświadczeń i nauka od siebie nawzajem, a także zapoznanie wrocławskiej publiczności z nową formułą: cyrku i teatru (przenikających i uzupełniających się nawzajem). Przez 3 dni odbywać się będą warsztaty, występy, koncerty, występy DJ-ów.

Warsztaty: Teatralne, Pracy z głosem, Pantomimy, Żonglerki (maczugi, piłeczki), Tańca z ogniem (poje, pałki, kije), Akrobatyki (w parach i tambling), Taneczne: capoeira, taniec współczesny, Ogólnoruchowe, Szczudlarskie, Warsztaty masażu leczniczego, Warsztaty plastyczno-lalkarskie dla dzieci, Warsztaty ruchowe dla dzieci (wejście na warsztaty dla dzieci jest darmowe: opiekun + dziecko).

Pokazy Art Color Ballet

[04.05.2005] Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie zaprasza 15 maja, o godz.18.00 do sali estradowej na Wieczór z cyklu "Partytura na ciało i ruch", w ramach którego wystąpi Art Color Ballet. W programie spektakle: "Ha Dwa O", choreografia: Małgorzata Popławska; "...i moc wstąpiła w dzieło", choreografia: Agnieszka Glińska oraz "Elementos", choreografia: Kaja Będkowska. Bilety w cenie 10 zł do nabycia w kasie NCK (ul. Jana Pawła II 232, Kraków). Kontakt: tel. (0-12) 644 02 66 wew. 312.

Premiera "Juicy Flesh"

[04.05.2005] Premiera spektaklu Dada von Bzdulow "Juicy Flesh" odbędzie się 12 maja o godz. 19.00 na Scenie Teatralnej Klubu Żak (ul. Grunwaldzka 195/197) w Gdańsku. Dane techniczne: Dada von Bzdulow "Juicy Flesh", pomysł - Katarzyna Chmielewska, choreografia i wykonanie - Katarzyna Chmielewska i Anna Steller, umuzycznienie - Jacek Staniszewski, światło - Michał Kołodziej, produkcja - Klub Żak

Juicy flesh - bywa krwisty, soczysty, pikantny a czasem treściwy niczym słodka kremówka. To smak równie doskonały, co unikatowy, będący raczej kwestią chwili niż trwałego odczucia.

Katarzyna Chmielewska jest współzałożycielem teatru Dada von Bzdulow. Anna Steller - tancerka niezależna, rozpoczęła swoją karierę zawodową w Teatrze Dada. Po raz pierwszy spotkały się na scenie w przedstawieniu "Łapiti kontra reszta świata" (choreografia - Katarzyna Chmielewska; premiera - 1998). Obie artystki od paru lat konsekwentnie biorą udział w wielu projektach polskich i zagranicznych. Ich najnowsze przedsięwzięcie, to okazja do wymiany zebranego doświadczenia i skonfrontowania go w trakcie wspólnej kreacji. To spotkanie sceniczne mogło zaowocować właśnie jako "Juicy Flesh". Spektakl zrealizowany w ramach Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego.

W roli supportu do "Juicy Flesh" zobaczymy spektakl Dada von Bzdulow "Bonsai" (premiera: 20 stycznia 2005, choreografia: Katarzyna Chmielewska, tańczy: Leszek Bzdyl, światło: Michał Kołodziej).

Bonsai to opowieść o formowaniu się wbrew własnej woli.
albo też...
Bonsai to opowieść o formowaniu się w zgodzie z własną wolą.
Nadać nowy kształt - uzyskać nowy kształt, choćby za pomocą obwiązywania drutem (w przenośni oczywiście...). Nadać nowy kształt - uzyskać nowy kształt choćby na chwilę. Ubawić się i zapomnieć.
Spełniamy się w deformacjach.

kierunek.(0-22).taniec

[04.05.2005] Dom Wojska Polskiego i Fundacja Rozwoju Tańca zapraszają na Warszawski Wieczór Tańca Współczesnego kierunek.(0-22).taniec. Kierunek odbędzie się 17 maja o godz. 19.00 (Scena Prezentacji DWP, Al. Niepodległości 141) w Warszawie. Jego głównym celem jest integracja środowiska tańca współczesnego i pokazanie dorobku choreograficznego tancerzy niezależnych i teatrów tańca z Warszawy. Organizatorzy: Dom Wojska Polskiego, Fundacja Rozwoju Tańca. Patronat: wolna strefa, Independent.pl. Kontakt: tel. 0 606 877 606.

W tym roku zaprezentują się:

Anna Achimowicz
Piotr Boruta
Teatr Bretoncaffe - DCX grupa warsztatowa
Teatr Tańca Dystans DWP
Magda Niernsee
Urszula Kijak
Anna Kruk
Duet Piłatowicz-Monkiewicz
Anna Katarzyna Piotrowska
Anna Piotrowska
Kamila Staszewska

"Kierunek.022.taniec to jedna z nielicznych prób ożywienia młodego warszawskiego ruchu tanecznego. Animacja kultury dotycząca tańca w Warszawie ogranicza się do prezentacji uznanych w środowisku nazwisk. Tymczasem organizatorzy imprezy kierunek.022.taniec kierują swoją uwagę ku młodym twórcom, ku zespołom amatorskim. Dając im możliwość prezentacji swoich prac na scenie z pewnością przyczynią się do zakorzenienia w nich pragnienia do dalszego doskonalenia swojego warsztatu. Wolna strefa przyjmując patronat nad Warszawskim Wieczorem Tańca Współczesnego chce wesprzeć tworzenie tej imprezy, jak i podobnych przyszłych inicjatyw lokalnych popularyzujących taniec współczesny. Mamy nadzieję, że choreografowie i kuratorzy działający w małych ośrodkach kulturalnych będą coraz częściej organizować wieczory teatralne, które pozwolą na wzajemną konfrontację doświadczeń, wspólne warsztaty pod okiem zawodowych choreografów i być może stworzą także platformę do tworzenia spektakli z tancerzami pochodzącymi z różnych grup i regionów."
Sandra Wilk, wolna strefa, maj 2004

Musical wg Carey

[04.05.2005] Wokalistka Mariah Carey pisze scenariusz musicalu, którego akcja oparta będzie o piosenki z jej płyty "Merry Christmas" wydanej w 1994 roku. Na potrzeby musicalu powstaną także dwie nowe piosenki.

Hołd kasecie magnetofonowej...

[03.05.2005] "Good Girl Killer" taneczno - muzyczny performance zostanie wystawiony 6 maja w Klubie Żak w Gdańsku, o godz. 19.00. Dane techniczne: Choreografia: Magda Jędra, Anna Steller, muzyka i sample: Zbigniew "Zibi" Bieńkowski, Grzegorz Welizarowicz, wizualizacje: Jarosław "Max" Szwoch, kostiumy: Tomasz Bergman Lewandowski, występują: Magda Jędra, Anna Steller, Zbigniew "Zibi" Bieńkowski, Grzegorz Welizarowicz; czas spektaklu: 55 min. Spektakl jest produkcją niezależną.

Zespół Good Girl Killer (Jędra, Steller, Welizarowicz, Bieńkowski, Szwoch) swym spektaklem składa hołd kasecie magnetofonowej, która obchodzi w tym roku swoje 40 urodziny, a zarazem, kończy swój żywot wycofaniem z produkcji. Składając hołd kasecie magnetofonowej GGK nie walczy z niczym innym jak tylko z naszymi wyobrażeniami o duchowej i kulturowej statyczności, czystości. Kaseta i jej odejście są symbolem przemijania i jako obywatele świata ponowoczesnego otwarcie akceptujemy fakt, że wszelkie esencjonalizmy są z natury nietrwałe i niestabilne lub, parafrazując Petera Sellarsa, że wszyscy jesteśmy uchodźcami. Sellars mówi: "Otwórzmy się na uchodźców ponieważ wszyscy nimi jesteśmy, i dopóki sam sobie nie uzmysłowisz w jakim stopniu jesteś uciekinierem, nie będziesz miał pojęcia czym jest twoje życie, od czego uciekasz, do czego dostępu ci zabroniono i jak to cię ukształtowało. Ile razy, na przestrzeni życia, zmuszony byłeś by na nowo zrozumieć czym jest dom dla ciebie i dla ludzi wokół?". Metafora kasety i podróżowania bohaterów w czasie i przestrzeni odzwierciedla naszą hybrydyczną tożsamość. Mentalnie jesteśmy obywatelami świata i przekraczamy granice znając poczucie strachu przed utratą własnego "ja".

Piotrowska na Solo and Duo Festival

[03.05.2005] Anna Piotrowska wystawiła 3 maja na festiwalu Solo and Duo Dance Festival w Trafo (Węgry), organizowanym przez Orchestica Foundation solową choreografię "n_not moved" do muzyki Aleksandry Gryki. Jest to impresja na temat postaci Baronowej, którą Piotrowska grała w "Dramacie Baronostwa" wg Witolda Gombrowicza.

"Wyjątkowo ekscytujące dzieło, dłuższy utwór z wieloma postaciami, dzieło Witolda Gombrowicza zainspirowało pracę skomponowaną w oparciu o materiały zaczerpnięte z Dramatu Baronostwa. Utwór zatytułowany "n_not moved" przywiozła z Warszawy do Budapesztu tancerka-choreograf Anna Piotrowska. Przedstawienie było jedną z najznamienitszych inscenizacji choreograficznych - zarówno pod względem wykorzystania przestrzeni, jak i światła okazało się wyjątkowym. Baśniowy, czerpiący z niemieckiego filmu okresu ekspresjonizmu, z surrealistycznych kabaretów świat wsparty został wspaniałym, porywającym montażem muzycznym Aleksandry Gryki. Tancerka miała włosy ufryzowane w kształcie specjalnych rogów, jej czarno-biały strój był przyozdobiony drobnymi jedwabnymi kwiatuszkami: niespokojną postać czyniło jeszcze bardziej magnetyczną ostre światło odbite od podłogi i długi cień rzucony na całe ciało. Osamotnienie, wygnanie, ekscentryczność czynią jej solówkę mądrą, oryginalną. Wolno poruszającym się ciałem targają ponure energie: to się potyka, ażeby z własnego smutku znów zaczerpnąć siłę. Rwąca, poszarpana muzyka, jakby płynąca z grającego w kółko gramofonu czy też ze ściszonego radia. W szczególnej muzycznej i wizualnej przestrzeni ruchu widzimy intymny, pełen wyznania taniec nieuchwytnej, ulotnej, cierpiącej istoty".
Halász Tamás, węgierski krytyk tańca

Pod okiem Bretoncaffe

[03.05.2005] Ośrodek Działań Twórczych i Teatr Bretoncaffe zapraszają na pokaz pracy warsztatowej grupy twórczej DCX pt. "Ja - twórca - mówiące ciało", który odbędzie się 6 maja o godz. 19.00 w Ośrodku Działań Twórczych w Warszawie (ul. 1 Sierpnia 36A, Sala Widowiskowa, II piętro). Po pokazie odbędzie się rozmowa z twórcami i uczestnikami projektu. Wstęp wolny. Kontakt: tel. (0-22) 868 02 01.

Autorami są twórcy teatru Bretoncaffe: Anna Godowska, choreograf, tancerka, pedagog tańca współczesnego oraz Sławomir Krawczyński, reżyser, dramaturg, scenarzysta. Głównym celem autorów projektu jest zainicjowanie i przeprowadzenie wraz z uczestnikami warsztatów procesu twórczego, który od pierwszych intuicji i pomysłów, poprzez ich rozwinięcie i wszystkie kolejne etapy kształtowania działań scenicznych, prowadzi do realizacji spektaklu teatralnego - tanecznego. Jednakże spektakl nie jest tutaj celem nadrzędnym. Istotą projektu jest ukazanie wspomnianego procesu od strony twórcy, w możliwie jak najszerszy sposób, tak by zaprezentować jego najważniejsze aspekty oraz różne możliwe podejścia. Zadaniem prowadzących warsztaty będzie także pomoc w każdym punkcie pracy - zarówno indywidualnej, jak i zespołowej - a także czuwanie nad całością przedsięwzięcia. Z drugiej strony ważnym założeniem jest to, iż cały materiał, z którego powstanie spektakl (myśli, idee, pomysły ruchowe i inscenizacyjne, szkice choreograficzne, itd.), ma pochodzić od uczestników warsztatów.


<<< następne wiadomości     poprzednie wiadomości >>>


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone