wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości w serwisie

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
maj 2005 (4)


Warsztaty w Bydgoszczy

[30.05.2005] Wojewódzki Ośrodek Kultury w Bydgoszczy (pl. Kościeleckich 6) serdecznie zaprasza na Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego. Warsztaty odbędą się w dniach 18-19 sierpnia. Program obejmuje zajęcia z tańca współczesnego. Warsztaty adresowane są do instruktorów choreografów i tancerzy.
Zajęcia praktyczne będą prowadzone w wymiarze 8 godzin dziennie. Oczekujemy na Państwa przyjazd 18 sierpnia do godz. 9.30. Zajęcia rozpoczną się 18 sierpnia o godzinie 11.00 w Zespole Szkół Drzewnych w Bydgoszczy ul. Toruńska 50a, zakończenie warsztatów nastąpi 19 sierpnia ok. godz. 18.00. Biuro organizacyjne warsztatów mieści się w Wojewódzkim Ośrodku Kultury w Bydgoszczy, pl. Kościeleckich 6 i czynne będzie 18 sierpnia br. od godz. 9.00. Wysokość akredytacji wynosi 80 zł brutto, składają się na to koszty dydaktyczne i organizacyjne. Kontakt: tel. (0-52) 585 15 01.

Zajęcia poprowadzą:

Wojciech Mochniej - choreograf, tancerz, pedagog, współzałożyciel W&M Physical Theatre. Był tancerzem Śląskiego Teatru Tańca (1991-1994), z którym wystąpił w pracach wielu wpływowych artystów nowojorskich np. Anny Sokolov, Talleya Beatty, Marka Haima, Stephanie Skury i Risy Jaraslaw. Tańczył także w spektaklach Alpo Altokoskiego (Finlandia), Avi Kaisera (Niemcy/Izrael), Paula Rossa, Davida Monka i Darcy McGehee (Kanada). Jako artysta improwizujący pobierał nauki u Raya Chunga, Chrisa Aikena i Davida Dorfmana. Keave Mooney (Kanada) - tancerka Wojciecha Mochnieja i Melissy Monteros z którymi pracuje na Uniwersytecie w Calgary.

U źródła choreoterapii

[30.05.2005] Stowarzyszenie U źródła zaprasza na warsztat choreoterapii "Odkryj taniec - źródło wewnętrznej mocy" w dniach 4-5 czerwca (godz. 10.30 - 18.00) w Miejskim Domu Kultury w Warszawie (ul. Łazienkowska 7 sala 106). Zajęcia prowadzi: Beata Marecka-Zehetbauer. Na warsztat obowiązują wcześniejsze zapisy, cena: 200 zł. Kontakt: tel. 0 606 994 366.

Taniec, improwizacja ruchowa i praca z ciałem wspomagają proces wzmacniania i uświadamiania bezpośredniej i głębokiej łączności z własnym ciałem, ułatwiają "zadomowienie się" w nim, zaprzyjaźnienie lub pogłębienie tej więzi, wspierają spontaniczność i autentyczną ekspresję, co prowadzi do stanu głębszej harmonii psychicznej i ulepszonych (bardziej otwartych) relacji z innymi. Podczas warsztatów bazą eksperymentowania i improwizacji tanecznej jest istniejący, często jednak nie w pełni świadomy i wykorzystany indywidualny potencjał ruchu każdej z osób. Jego doświadczanie i świadome przeżycie wyzwala energię, wzmacnia siły witalne i radość życia. Prowadzi do większej swobody i niezależności w wyrażaniu siebie i własnych emocji w życiu codziennym. Proponowane zajęcia nie są terapią w przyjętym tego słowa znaczeniu, lecz procesem poznawania i doświadczania siebie poprzez ruch, stwarzają możliwość autorefleksji i samorozwoju. Są skierowane do wszystkich osób gotowych na eksperyment, spotkanie z sobą i drugą osobą w tańcu. Nie wymagają żadnego przygotowania tanecznego.

Informacje dodatkowe:

W programie warsztatu:
uświadomienie i poczucie głębokiej łączności ze swoim ciałem;
odkrywanie i wzbogacanie spontaniczności, ekspresji i wewnętrznej harmonii;
"ja i moje ciało" czyli doświadczenie pozytywnego obrazu siebie w pracy z ciałem i podczas tańca;
"moja moc" (stymulowanie energii poprzez różne jakości ruchu, jej ekspresja);
osobisty potencjał ruchu - jak do niego dotrzeć i jeszcze bardziej wzbogacić;
improwizacja ruchu z wykorzystaniem rekwizytów;

W warsztacie zostaną wykorzystane następujące metody pracy z ciałem:
choreoterapia;
improwizacja ruchowa (solo i w kontakcie z partnerem);
teoria ruchu R. Labana;
techniki relaksacyjne (praca z oddechem, trening percepcji);
praca z symboliką ciała według metody dr D. Kapperta;
"continuum movement" (doświadczenie organiczności ruchu i jego przepływu w ciele);
metoda Anny Halprin (Tamalpa Life - Process)

Beata Marecka-Zehetbauer - kulturoznawca, absolwentka Instytutu Dynamiki Tańca i Ruchu w Getyndze (obecnie w Essen), asystentka i tłumaczka dr D. Kapperta - autora instruktorskiego programu "Improwizacja tańca, symbolika ciała i eksperymentalny teatr tańca", absolwentka projektu "Kreatywny Taniec" prowadzonego w oparciu o teorię ruchu R. Labana w Monachium i programu "Współczesny Integracyjny Trening Tańca". Prowadzi kursy i zajęcia warsztatowe dla dorosłych i dzieci w Austrii i w Polsce.

Trzeci raz w Teleśnicy

[29.05.2005] III Warsztaty Tańca Współczesnego i Improwizacji w Teleśnicy (Bieszczady) odbędą się w dniach 1-9 sierpnia. Propozycja kierowana jest do osób, które pragną poznać technikę tańca współczesnego, improwizację oraz do tych, którzy już mają pewien stopień zaawansowania, chcą rozwinąć swoje umiejętności. W programie 30 godzin zajęć (4h dziennie) z tańca współczesnego, improwizacji oraz tańców żydowskich. Zajęcia z techniki tańca współczesnego uwzględniają zasady tańca modern, elementy różnych technik tańca współczesnego (zawieszenie, praca poza pionem, przestrzeń w ruchu, inicjacja i przepływ ruchu, energia, jakości ruchowe, specyfika pracy poszczególnych części ciała, połączenia i relacje w ciele) oraz streching. Na zajęciach wprowadzane będą układy choreograficzne. Improwizacja tańca uwzględniać będzie wykorzystanie komponentów ruchu systemu R. Labana (przestrzeń, ciężar, czas, ciało itd.). Improwizacja uczy odczuwać własne ciało i umysł jako integralną całość i może stanowić punkt wyjścia do własnej kreacji ruchu (praca nad wspólną choreografią lub solo). A zajęcia z Tańców Żydowskich uwzględniają naukę kroków, pracę całego ciała w tańcu. Szczególną uwagę zwrócimy na jakości ruchowe i charakter tańców. Zajęcia będą odbywać się w dwóch grupach: początkującej i zaawansowanej. Uzupełnieniem programu warsztatów będzie: wykład o tańcu współczesnych i projekcje wideo. Warsztaty poprowadzi Marta Pietruszka.

Harmonogram zajęć:

godz. 9.30 - 11.30 - technika tańca współczesnego (gr. początkująca)
godz. 12.00 - 14.00 - technika tańca współczesnego (gr. zaawansowana)
godz. 18.00 - 20.00 - improwizacja tańca
dla chętnych Tańce Żydowskie

Warsztaty rozpoczynają się 1 sierpnia 2005 o godz. 19.00 (spotkanie organizacyjne). Prowadzący: Marta Pietruszka tancerz, choreograf, pedagog (Teatr Gestu i Ruchu, EST). Miejsce: Teleśnica to miejscowość nad wschodnią odnogą Jeziora Solińskiego. Ośrodek "Uroczysko" znajduje się w Zatoce Teleśnickiej, z dala od cywilizacji, nad brzegiem Jeziora Solińskiego. Ośrodek dysponuje wypożyczalnią sprzętu wodnego. Dodatkowe atrakcje to piękna okolica (Bieszczady), stadnina koni (Łukowe ok. 15 km od Teleśnicy), pobliskie miejscowości Lesko, Sanok (skansen, galeria Z. Beksińskiego). Zakwaterowanie: Domki campingowe, po 2 pokoje 2 - osobowe z łazienką (standard schroniska). Możliwość wykupienia całodziennego wyżywienia (cena 200 zł). Dojazd we własnym zakresie, PKS z Sanoka, Ustrzyk Dolnych do Teleśnicy Oszwarowej. Cena warsztatów (w tym nocleg): 600 zł. Kontakt: tel. 0 692 131 496.

Anulowano: "Cafe Domino Zaprasza"

[29.05.2005] [Wiadomość z dnia [27.05.2005] o premierze w dn. 3 i 4 czerwca została opublikowana przypadkowo. Wiadomość zostaje anulowana. Przepraszamy.]

Dada w Gdańsku

[29.05.2005] Teatr Dada von Bzdülöw zaprasza na trzy przedstawienia w jeden wieczór na koniec sezonu, czyli ostatnie spektakle w Gdańsku przed trasą czerwcowo-lipcową (Praga, Lozanna, Poznań, Warszawa). 4 czerwca na scenie teatralnej Klubu Żak (ul. Grunwaldzka 195/197) w Gdańsku teatr zagra przedstawienia: "Bonsai", "Juicy Flesz" oraz "Magnolia". Kontakt: tel. (0-58) 345 15 90. wew.117.

"Magnolia"
premiera: 28 sierpnia 2002
reżyseria: Leszek Bzdyl
choreografia: Katarzyna Chmielewska oraz Leszek Bzdyl
postaci:
Katarzyna Chmielewska w roli Katarzyny Chmielewskiej
Leszek Bzdyl w roli Leszka Bzdyla
muzyka: Mikołaj Trzaska
kostiumy: Katarzyna Piątek
światło: Michał Kołodziej

Oto nasz "podróżujacy" spektakl. W Polsce zagraliśmy Magnolię na wschodzie i zachodzie, na północy i na południu - prawie wszędzie. W Europie - Francja, Szwajcaria, Czechy, Niemcy, Szwecja, Rosja, Litwa, Finlandia... i Włochy

"Bonsai"
premiera: 20 stycznia 2005
choreografia: Katarzyna Chmielewska
tańczy: Leszek Bzdyl
światło: Michał Kołodziej

Bonsai to opowieść o formowaniu się wbrew własnej woli
albo też....
Bonsai to opowieść o formowaniu się w zgodzie z własną wolą.
Nadać nowy kształt - uzyskać nowy kształt, choćby za pomocą obwiązywania drutem (w przenośni oczywiście...). Nadać nowy kształt - uzyskać nowy kształt choćby na chwilę. Ubawić się i zapomnieć.
Spełniamy się w deformacjach

"Juicy Flesh"
premiera: 12 maja 2005
pomysł: Katarzyna Chmielewska
choreografia i wykonanie: Katarzyna Chmielewska i Anna Steller
umuzycznienie: Jacek Staniszewski
światło: Michał Kołodziej
produkcja: Klub Żak

Juicy flesh - bywa krwisty, soczysty, pikantny a czasem treściwy niczym słodka kremówka. To smak równie doskonały, co unikatowy, będący raczej kwestią chwili niż trwałego odczucia.

ciało_umysł w Warszawie

[29.05.2005] 6. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego ciało_umysł odbędzie się w dniach 4 - 11 czerwca w Warszawie. Festiwal organizowany jest od 1995 roku co dwa lata. "Po neo-klasyce, minimalizmie, nowym teatrze tańca, konceptualizmie lat 90-tych, sztuce multimediów, nie-tańcu - 6. edycja pyta jak tworzyć w epoce kultury masowej? I co to dziś znaczy tańczyć? Pokazuje inspiracje, konteksty, emocje, przestrzeń i pole działania nowego tańca i odpowiada na pytanie jaka jest współczesna choreografia: w systemie i wobec systemu (nowe polityczne, wielokulturowe, społeczne, artystyczne konteksty tańca)". Poniżej prezentujemy program festiwalu ciało_umysł.

Program spektakli:

4 czerwca
Teatr Wielki - Opera Narodowa
godz. 19.00
Sasha Waltz & Guests (Berlin)
"Körper" ("Ciała")
polska premiera - inauguracja festiwalu
reżyseria i choreografia: Sasha Waltz
scenografia: Thomas Schenk, Heike Schuppelius, Sasha Waltz
tańczą: Davide Camplani, Lisa Densem, Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola, Luc Dunberry, Clémentine Deluy, Nicola Mascia, Grayson Millwood, Michal Mualem, Virgis Puodziunas, Claudia de Serpa Soares, Xuan Shi, Takako Suzuki, Laurie Young, Sigal Zouk-Harder
kostiumy: Bernd Skodzig
muzyka: Hans Peter Kuhn
światło: Valentin Gallé, Martin Hauk
produkcja: Sasha Waltz & Guests we współpracy z Schaubühne am Lehniner Platz, Berlin
koprodukcja: Théâtre de la Ville, Paryż
czas: 90 min

Körper znaczy ciało lub ciała. Waltz, jedna z najważniejszych niemieckich choreografek nowego pokolenia, przygląda się ciałom w sytuacjach codziennych. Ich materialności, nagości, rytmom. Mierzy je i waży, liczy włosy, wylewa z nich płyny, handluje organami, czy też traktuje jak element w geometrycznej konstrukcji. Komponuje tancerzy w serie bardzo widowiskowych i sterylnych tableaux vivant na podobieństwo "Sądu Ostatecznego" Memlinga lub grupy Laokoona. Jak obchodzimy się z ciałem? Na ile jesteśmy świadomi swoich ciał, ich biologiczności, znaczeń kulturowych, opresji? - pyta Waltz. - Co takiego czyni ciało ładnym lub brzydkim? Na ile jest ono "poligonem doświadczalnym" polityki, filozofii, genetyki, reklamy? Niemiecka choreografka patrzy na ciała poprzez taniec i jego tradycję, ale także poprzez nauki społeczne, medycynę, historię sztuki czy kulturę masową. Körper - to także przewrotna konstatacja, że nie istnieje jedna, dominująca definicja ciała. Tylko pejzaż ruchów, form, anatomii, kontekstów.

5 czerwca
Teatr Narodowy, scena Bogusławskiego
godz. 20.00
Gilles Jobin (Lozanna+Genewa)
"Steak House"
choreografia: Gilles Jobin
tańczą: Jean-Pierre Bonomo, Niki Good, Marie-Caroline Hominal, Gilles Jobin, Susana Panades Diaz, Rudi Van Der Merwe
muzyka i koncepcja instrumentu Angus: Cristian Vogel
realizacja dźwięku: Simon Jobin
scenografia: Sylvie Kleiber
kostiumy: Karine Vintache
kierownik techniczny i autor świateł: Frédéric Richard
dźwięk: Clive Jenkins
produkcja: Gilles Jobin/Parano Fondation-Lozanna (CH)
koprodukcja: Théâtre de la Ville /Paryż-Francja, Spielzeiteuropa/Berliner Festspiele/Berlin-Niemcy, Teatro Comunale Di Ferrara/Ferrara-Włochy, Théâtre Arsenic/Lozanna-Szwajcaria, Danse a Aix/Aix-en-Provence-Francja, Tanzquartier Wiedeń/Austria
czas: 75 min

Choreograficzna, egzystencjalna opowieść oglądana przez okulary popkultury. Szwajcarski choreograf Gilles Jobin - oklaskiwany przez warszawską publiczność na Festiwalu ciało_umysl w 2003 roku za Wstęgę Möbiusa, znany w świecie z budowania choreograficznych obrazów inspirowanych malarską abstrakcją - w najnowszym spektaklu Steak House po raz pierwszy wprowadza widza w hiperrealistyczny świat. Mały fragment mieszkania w dużej, czarnej przestrzeni: pstrokate tapety, wiadra, setki winyli, wazony, dywaniki - nie pod kolor i we wszystkich wzorach. Tancerze dosłownie wpisują się w ten bałagan nawiązując absurdalne relacje z rzeczami i ze sobą nawzajem jednocześnie. Stopniowy demontaż zagraconego pokoju poprowadzi do innego, bardziej intymnego świata, a spod ukrytych, banalnych, bezładnych codziennych czynności wyłoni się nowa rzeczywistość ...

5, 6 czerwca
Galeria Raster, ul. Hoża 42/8
godz. 19.00
Two Fish (Berlin)
"Christiane Müller zieht um" ("Christiane Müller przeprowadza się")
choreografia i produkcja: Angela Schubot i Martin Clausen
tańczą: Javier Aléman Morillo, Brynjar Bandlien,Thomas Conway, Verena Fleißner, Angela Schubo
światło: Benjamin Schälike
menadżer: Barbara Friedrich
produkcja: TWO FISH oraz Sophiensaele/Berlin, TANZTAGE BERLIN, koprodukcja: Forum Freies Theater Düsseldorf i Junges Theater Bremen, przy wsparciu: Hauptstadtkulturfonds
czas: 80 min

Depresja i totalna energia jednocześnie w intymnej przestrzeni mieszkania. Wchodzisz do mieszkania, w którym kiedyś żyła niejaka Christiane Müller, a które dziś wynajmuje pięcioro młodych ludzi. Każdy z nich opowiada swoją historię. Obawy, miłosne problemy, rozterki, zainteresowania - to ich dzieli, ale i łączy... Two Fish wymyśliło sobie postać Christiane Müller, żeby badać przedziwność relacji ludzkich i tajemnice wzajemnych inspiracji. "Ludzie, których nie znamy maja na nas ogromny wpływ. Nie tylko ci, których znamy, ale też ci, których nigdy nie spotkamy mają wpływ na tych, którzy mają na nas wpływ." - mówi Two Fish.

"Nobody's perfect" - to jedno z najważniejszych haseł w życiu i twórczości Two Fish, kolektywu założonego przez Angele Schubot i Martina Clausena. Wierni temu ironicznemu stwierdzeniu berlińscy tancerze i choreografowie zajmują się pytaniami w stylu: dlaczego coś się wciąż w życiu nie udaje; skąd się biorą problemy (sercowe, rodzinne, komunikacyjne); dlaczego tak trudno jest podjąć ważne decyzje i dlaczego inni mają na nas tak duży wpływ? Pokomplikowane kwestie życiowe artyści przenieśli do obszaru tańca, a potem taniec do mieszkań prywatnych. Spektakl Christiane Müller przeprowadza się przenoszą z miasta do miasta, w każdym z nich adaptując trzypokojowe lokum. Spektakle Two Fish powstawały w prywatnym mieszkaniu z dwóch powodów. Pierwszy z nich jest bardzo prozaiczny: brak środków na wynajęcie sali prób. Po drugie, jednocześnie okazało się, że prywatna przestrzeń stwarza nowe możliwości twórcze. Dlatego też Christiane Müller zaczęła się przeprowadzać. Ale czy ktoś właściwie wie, kim jest Christiane Müller? Oto jedyne informacje, jakie udało się zdobyć: to nie prawda, że w 2001 roku mieszkała w dzielnicy Friedrichshain w Berlinie, i to nie prawda, że pracowała w teatrze Sudwestrkorso. Kim jest i gdzie przebywa teraz? - pyta Two Fish. - Christiane Müller jest w Europie. Buduje sobie nowe życie. Zmienia mieszkania.

6 czerwca
Teatr Narodowy, scena Studio
godz. 19.00
7273 (Genewa-Gaillard)
"La vision du lapin" ("Jak widzi to królik")
choreografia i wideo: Laurence Yadi i Nicolas Cantillon
tańczą: Laurence Yadi, Nicolas Cantillon, Polar, Daniel Demont
muzyka: Polar światło: Daniel Demont
menadżerka: Véronique Maréchal
koproducenci: Compagnie 7273, Château Rouge/Annemasse-Francja, Rui Horta/Centro coreografico de Montemor-o-Novo-Portugalia, przy wsparciu: Conseil Général de la Haute-Savoie a Annecy, Ville de Geneve - Département des affaires culturelles, Loterie Romande, Institut Franco-Portugais. ADC Geneve, Théâtre Saint-Gervais, Théâtre de l'Usine.
czas: 75 min

O co chodzi z tym królikiem w tytule? Na próżno szukać w spektaklu jednej z ulubionych postaci dzieciństwa, bliżej raczej do koncepcji królika doświadczalnego. Chodzi o pretekst, o punkt wyjścia do refleksji o tańcu współczesnym. 7273 wypróbowuje stare i nowe koncepcje tańca, redefiniuje jego czas (kiedy właściwie zaczyna się spektakl tak naprawdę?), sens (który ruch ma sens?) i kontekst (filmowani widzowie oglądają się na scenicznym ekranie). Nadzór wideo dotyczy artystów, ich ruchu, jego jakości i powtórzeń, a także widzów i ich przyzwyczajeń.

8 czerwca
Teatr Narodowy, scena Studio
godz. 19.00
Boyzie Cekwana (RPA)
- The Floating Outfit Project
"Cut!!" ("Cięcie!!")
choreografia: Boyzie Cekwana
tańczą: Desire Davids, Boyzie Cekwana
muzyka: Madala Kunene, Bernard Mndaweni
światła: Eric Wurtz
kierownik techniczny: Thando Mdutyana
koprodukcja: Les Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine Saint-Denis (Francja) oraz The Floating Outfit Project przy wsparciu Vita Dance Umbrella (Johannesburg), The CCN-Ballet de Lorraine (Francja), AFAA (Association Française d'Action Artistique), Afrique en Créations programme - Ministere des Affaires Etrangeres) oraz l'Institut Français d'Afrique du Sud (Johannesburg)
czas: 60 min

Cekwana zderza energię i siłę wyrazu ze stereotypowymi wyobrażeniami o afrykańskiej kulturze i tradycji. Boyzie Cekwana pochodzi z Soweto. Wychował się na przedmieściach Johannesburga i przez wiele lat trenował tradycyjny taniec południowoafrykański. Od kilku lat zajmuje się przekraczaniem, wręcz łamaniem tej tradycji. W spektaklach Cekwany zawsze obecne są polityczne i społeczne konteksty życia w Afryce Południowej. Nigdy jednak choreograf nie przedstawia ich dosłownie. Są to raczej sugestie czy ledwo dostrzegalne znaki. Wyobraźmy sobie Cut !! jak pomazaną, taneczną i emocjonalną, mapę, która przedstawia kilkanaście równoległych wątków: historię i geopolitykę, emocje i niedomówienia, tradycję i obecność, stereotypy kulturowe i wielokulturowość, marzenia i rozczarowania. Zaangażowany, emocjonalny, bardzo fizyczny i sensualny duet opowiada o skomplikowanej anatomii ruchu, o przenikaniu się współczesności z tradycją, o zacieraniu form, o duchowej i fizycznej korozji. Skąd one pochodzą i co znaczą? Czy, jak i dlaczego następuje przecięcie? "Cut!!"?

9 czerwca
Teatr Narodowy, scena Studio
godz. 19.00
Bzdyl/Dziemidok/Dziemaszkiewicz (Warszawa, Gdańsk)
- 3 x męskie solo
czas: 3 x 30 min

Leszek Bzdyl
"Bonsai"
choreografia: Katarzyna Chmielewska
tańczy: Leszek Bzdyl
światło: Michał Kołodziej

Bonsai to opowieść o tym, na ile formujemy się wbrew własnej woli, a na ile w zgodzie z samym sobą. Na ile określa nas forma, kształt, układ i ile możliwych kontekstów stworzy się z "ogrania" dżinsów i ciała? Solo opowiada o poszukiwaniu nowego kształtu, o formowaniu i deformowaniu go, o procesie kompozycji. /Jest to pierwsza choreografia Katarzyny Chmielewskiej, w której ona sama nie bierze udziału/.

Rafał Dziemidok
"Brudny Róż"
pokaz przedpremierowy
choreografia: Rafał Dziemidok
tańczy: Rafał Dziemidok

Z jednej strony Dziemidok jest analityczny. Zadaje pytania o to kim jest performer? Co się z nim dzieje zanim wykona pierwszy ruch? Czy i kiedy zaczyna i kończy się jego "obecność" na scenie? Z drugiej strony zaś jego solo jest bardzo emocjonalne. Dziemidok ogrywa brudnoróżowy kupon materiału, układa, formuje, zasłania się nim. Taniec z/w tkaninie odsyła do trzech postaci i trzech rożnych stanów: fizycznych, fizjologicznych i emocjonalnych.

Krzysztof "Leon" Dziemaszkiewicz
"Królestwo Szambali"
premiera
choreografia: Krzysztof "Leon" Dziemaszkiewicz
tańczy: Krzysztof "Leon" Dziemaszkiewicz

Pomysł zaproszenia Dziemaszkiewicza na festiwal "ciało_umysł" ze swoim solo miał być stworzeniem możliwości indywidualnej autoprezentacji temu charakterystycznemu artyście. Mimo, że Dziemaszkiewicz mówi o sobie, że jest urodzonym ekshibicjonistą, nigdy wcześniej nie występował solo. Królestwo Szambali będzie więc szkicem do kolejnej rozbuchanej, wieloosobowej realizacji Dziemaszkiewicza, na który złożą się ulubione środki wyrazu artysty: przebieranie, transgresja płci, sugestywne żywe obrazy przy akompaniamencie a capella berlińskiej divy operowej.

10 czerwca
Le Madame
godz. 21.00
Good Girl Killer (Gdańsk)
"Good Girl Killer"
choreografia: Magda Jędra, Anna Steller
muzyka i sample: Zbigniew "Zibi" Bieńkowski, Grzegorz Welizarowicz
wizualizacje: Jarosław "Max" Szwoch
kostiumy: Tomasz Bergman Lewandowski
występują: Magda Jędra, Anna Steller, Zbigniew "Zibi" Bieńkowski, Grzegorz Welizarowicz
czas: 55 min

Dynamiczny, multimedialny spektakl - kolektywny rozrachunek ze śmietnikiem pop kultury. Good Girl Killer to taneczno-muzyczny performance składający hołd kasecie magnetofonowej, która obchodzi w tym roku swoje 40 urodziny, a zarazem zostaje wycofana z produkcji. Spektakl łączy taniec, muzykę graną i miksowaną na żywo oraz projekcje wideo. Ruch inspirowany jest automatyzmem, technikami ekstazy, punkiem i disco. Muzyczny collage przywołuje przeszłość wykorzystując nagrania z archiwum twórców, bawi cyrkowym sentymentalizmem, atakuje i drażni miejskim hałasem i hardcorową elektroniką. Wideo prezentuje symbolikę kosmosu, miejskiej przestrzeni, drogi, technologii i ludzkiej działalności.
Składając hołd kasecie magnetofonowej GGK walczy z naszymi wyobrażeniami o duchowej i kulturowej statyczności i czystości. Kaseta i jej odejście są symbolem przemijania. Metafora kasety i podróżowania bohaterów w czasie i przestrzeni odzwierciedla dzisiejszą hybrydyczną tożsamość.

10 czerwca
Teatr Narodowy, scena Studio
(wersja francuska z tłumaczeniem)
godz. 19.00

oraz

11 czerwca
Jezioro Łabędzie, ul. Moliera 4/6
(wersja angielska)
godz. 20.00

Jerome Bel (Paryż)
"Shirtology"
(1997)
performance: Jérôme'a Bela
z udziałem: Frédéricka Seguette, menadżer: Sandro Grando, produkcja: Centro Cultural de Belem (Lisbona) and Victoria (Gent)
czas: 90 min

Performer odkrywa przed widzami naszą społeczną historię poprzez zapisane na t-shirtach popkulturowe skojarzenia i odniesienia. Shirtology - epopeja koszulkowa? Albo komiks w bawełnianych obrazkach? Ubrany na cebulę tancerz ściąga z siebie kolejno kilkadziesiąt T-shirtów. A na nich: loga, przestarzałe reklamy, daty, dowcipy, złote myśli. I choć wedle niepisanych kapitalistycznych reguł T-shirt definiuje właściciela, w spektaklu Bela wywróciło się to na druga stronę. Tancerz posługuje się koszulkowym komunikatem do wyrażenia czegoś więcej. Ciało performera staje się ciałem-do-czytania. Roland Barthes - ulubiony filozof Bela - twierdził, że nie istnieje książka, tylko czytający. Za tą myślą idzie choreograf. Znaczenie spektaklu tworzą według niego ci, którzy go oglądają. Każdy T-shirt stwarza ekran do projekcji nowego znaczenia.

Koncert Szkoły Baletowej

[29.05.2005] 30 maja w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku (aleja Zwycięstwa 15) o godz. 18.00 odbędzie się Koncert dyplomantów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej. Kontakt: tel. (0-58) 763 49 12.

Premiery Kino Variatino

[29.05.2005] 2 i 3 czerwca o godz. 19.00 w Klubie Żak w Gdańsku odbędzie się premiera spektaklu "Między stołami" Kino Variatino, zobaczymy także premierę projektu "Spotykać, spotkać" w wykonaniu stażystów Teatru Kino Variatino oraz zespołu Dżembersi.

Pierwsze przedsięwzięcie to poszukiwania dźwięków w tańcu i tańca w dźwiękach. Anna Haracz o swoim spektaklu napisała: "Piosenka tworzy spektakl, spektakl przemienia piosenkę... W między-czasie... Między-stołami...". Druga premiera, to kontynuacja pracy Haracz z bębniarzem Sławomirem Rodrigezem Porębskim, który pracował z nią przy spektaklu "Kwietne wojny". W klubie Żak pracowali razem podczas trzymiesięcznych staży w Alternatywnej Szkole Teatralnej prowadząc wspólnie warsztat "Ruch, Rytm, Świadomość". Ich drogi artystyczne po raz kolejny się połączyły i zadecydowali o włączeniu do pracy nad spektaklem-projektem, osób uczestniczących od kilku lat w zajęciach prowadzonych przez nich osobno.

Dane techniczne: "Między stołami" Kino Variatino, pomysł i choreografia: Anna Haracz, taniec, śpiew: Anna Haracz, Karolina Budzińska, muzyka na żywo: aranżacja piosenki z repertuaru Sławy Przybylskiej "Lato w Portofino"

Dane techniczne: "Spotykać, spotkać" zespół stażystów Kino Variatino, zespół Dżembersi, muzyka: Sławomir Rodriguez Porębski, wykonanie: Dżambersi. Choreografia: Anna Haracz, taniec: zespół stażystów Teatru Kino Variatino, wizualizacja: Zambari

Sylwetki artystów:

Anna Haracz - Współzałożycielka i kierownik artystyczny Teatru Kino Variatino, absolwentka Państwowego Studium Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu (specjalizacja taniec) oraz rocznego studium pantomimy prowadzonego przez Marka Oleksego. Z teatrem realizuje własne choreografie prezentowane na offowej scenie trójmiejskiej, konferencjach i festiwalach teatralnych i tanecznych w Polsce (Kalisz, Lublin, Kraków, Warszawa) oraz zagranicą (Odessa, Estonia). Brała udział w projekcie społecznym Risy Jaroslaw organizowanym i prezentowanym na Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Sztuki Tanecznej w Bytomiu oraz warsztatach dla młodych choreografów zorganizowanych przez Polli Talu Art Center w Estonii. Brała udział w Academy of dance w Odessie, Movements on the EGDE 2002 w Bukareszcie, Międzynarodowym Festiwalu Nowego Tańca "Konfrontance" w Pradze (Thomas Hauert -Bruksela) oraz spektaklu w reżyserii L. Bzdyla "120/80" i projekcie "Ody-seas" w ramach festiwalu "SEAS" (edycja polska). Nauczyciel i pedagog tańca współczesnego dla dzieci i młodzieży na różnych stopniach zaawansowania. Autorka programu terapii poprzez improwizację taneczną (Dance Exploisions-prezentacje tańca współczesnego, Konferencja "Terapia i twórczość" oraz "Świat mało znany").

Karolina Budzińska - Kończy studia polonistyczne (specjalizacja teatrologia). Warsztat wokalny rozwijała pod opieką Janiny Kostszyn i Grażyny Łobaszewskiej, na warsztatach Jazzowych w Chodzieży u Naomi Isaacs i Ewy Urygi oraz na warsztatach Anny Nacher. Występowała w Teatrach Muzycznych w Gdyni, Bydgoszczy, Poznaniu oraz na scenach muzycznych Tójmiasta z Maybe Theatre Company. Od trzech lat uczestniczy w zajęciach tańca współczesnego u Anny Haracz, z którą zrealizowała spektakl "Radosna. Jezioro".

Sławek Rodrigez Porębski - Perkusjonista, od ponad 20 lat występujący w najrozmaitszych formacjach, od muzyki tanecznej (No Limits, Leszcze) przez kultowe składy Niezależnej Sceny Gdańskiej lat osiemdziesiątych (BÓM, Miriam), zespoły inspirujące się egzotycznym folklorem (Ikenga, Orquestra Samba Picante, Hello, Rocka's Delete), po współpracę z kwartetem smyczkowym Himeros. Tworzy także muzykę filmowa i teatralną. Bohater filmów dokumentalnych "Rodrigez" M. Judkowiaka i "Perkusjonista" M. Paszkowskiej. Obecnie współpracuje z Anną Haracz i Joanną Czajkowską tworząc i grając muzykę na żywo do spektakli takich jak "Lata nie będzie", "Im wyżej tym lepiej" oraz do spektaklu Anny Haracz "Kwietne wojny".


<<< następne wiadomości     poprzednie wiadomości >>>


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone