wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości w serwisie

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
czerwiec 2005 (1)


Młodzieżowy taniec w Rampie

[07.06.2005] 9 i 10 czerwca w warszawskim teatrze Rampa odbędzie się spektakl "Dziewczyna i chłopak, czyli heca na 14 fajerek" w wykonaniu Młodzieżowo-Dziecięcego Teatru Tańca i Muzyki TINTILO. Kontakt: tel. (0-22) 838 20 62

"Dziewczyna i chłopak, czyli heca na 14 fajerek"
scenariusz i reżyseria: Teresa Kurpias
teksty piosenek: Teresa Kurpias
choreografia: Natalia Kurpias, Karolina Migdał
współpraca choreograficzna: Mikołaj Woubishet
pantomima: Bartłomiej Ostapczuk
step: Karolina Nowakowska
muzyka: Anna Bajak, Robert Osam
przygotowanie wokalne solistów i chóru: Anna Bajak
kierownictwo muzyczne: Ireneusz Dreger
scenografia: Ilona Laz
współpraca scenograficzna: Margarita Komarova, Rafał Dmochowski
kierownik pracowni dekoracji: Mirosław Leszczyński, Dariusz Maciążek

Para rodzeństwa zamienia się ubraniem i rolami, by uniknąć konfliktu z ojcem. W rezultacie Tosia w chłopięcym ubraniu jedzie na wakacje - jako Tomek - do wujka do leśniczówki, a Tomek - w sukience - do cioci Isi, gdzie czekają na swoją cioteczną siostrę aż trzy kuzyneczki. Zamiana była możliwa, ponieważ rodzeństwa dzieli niewielka różnica wieku, a łączy niezwykłe podobieństwo. Tomek jako Tosia musi zająć się nie tylko kuzyneczkami, ale i porządkami domowymi, zaś biedna Tosia, udająca chłopaka, nie może bać się psów ani ciemności.

Pokaz pracy EST

[07.06.2005] Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie zaprasza na pokaz pracy EST pod kierunkiem Iwony Olszowskiej 9 czerwca o godz. 18.00 (Scena Tańca Współczesnego SCKM ul. Wietora 15).

W programie:

"taniec pt. Clip"
występują: Birute Korzeniowska, Sylwia Koczur, Jacek Partrige
muzyka: Britney Spears
video clip: Marcin Janus

"Balerina"
występują: Iwona Olszowska oraz kurdebalet: Ewa Szubstarska, Gosia Szymuła, Magda Przybysz
muzyka: Flask

"Impro Stage Dance - Klub Samotnych Serc - Trening sugestywny"
występują: Andrea Adam, Dominika Jucha, Sylwia Kowal, Basia Pragłowska, Magda Przybysz, Ewa Szubstarska, Gosia Szymula

przyjemny obraz ścieżki dźwiękowej
przyjemna wizja dźwięku
krzywe zwierciadło rzeczywistości
może się też wydarzyć spontaniczna improwizacja
bez struktur
na żywo

Premiera Teatru Limen

[07.06.2005] Teatr Limen zaprasza na premierę spektaklu butoh "Puste miejsce albo sny oceanu", która odbędzie się 15 czerwca o godz. 21 w Klubie M25 (ul. Mińska 25) w Warszawie. Spektakl wystawiony jest w ramach Warszawskiej Ofensywy Teatralnej Czarna Owca. Wstęp - 10 zł.

"Puste miejsce albo sny oceanu"
reżyseria, choreografia, scenografia: Sylwia Hanff
wykonanie: Sylwia Hanff, Beata Ciecierska-Zajdel
wideo art.: Zuzanna Szydłowska
maska: Monika Kmita
Jedną z inspiracji podczas powstawania tego spektaklu było późne malarstwo Zdzisława Beksińskiego

"Puste miejsce, które zostawiamy w nas, czekając na spełnienie niemożliwego... Szczelina, przez którą sączy się nieskończoność czy czarna dziura pochłaniająca życie? Między jednym ruchem, a następny... Migotanie Pustki..." - Sylwia Hanff

"Wchodzę w czarną dziurę przestrzeni nachylony ku echu wetchnienia. Całym ciałem wciskam się w szczelinę czasu o milimetr obrotu wyprzedzając samego siebie" - Pio Troski "Stalker. Ogród wewnętrzny"

"Ciało to było... [...] Ono to chciało przebić głową ostatnie mury i przedostać się nie tylko głową - poza nie, w ,,tamten świat". Lecz "tamten świat" dobrze jest ukryty przed człowiekiem, ów odczłowieczony, nieczłowieczy świat; zaś żywot bytu wcale do człowieka nie przemawia, chyba, że czyni to jako człowiek [...]. Tako rzecze Zaratustra" - Fryderyk Nietzsche

Sylwetki twórców:

Sylwia Hanff - mgr filozofii, choreograf i tancerka butoh, mim, instruktor improwizacji tańca i symboliki ciała, była aktorka Warszawskiego Teatru Pantomimy, współpracuje z teatrami ruchu i dramatycznymi, kuratorka kursów arteterapii. W 2002 r. założyła LIMEN - teatr ciała. Tańca butoh uczyła się u największych mistrzów.

Beata Ciecierska-Zajdel - aktorka-mim, absolwentka Szkoły aktorskiej H. J. Machulskich, Studia Mimów Stefana Niedziałkowskiego i polonistyki UW. Instruktor teatralny i emisji głosu. Współpracowała z wieloma teatrami dramatycznymi i ruchu.

Wieczór Baletu Współczesnego i Muzyki

[06.06.2005] Trójmiejski Teatr Plastyki Ruchu zaprasza 10 czerwca o godz. 19.00 do Sali Widowiskowej "DA" MDK (ul. Dworcowa 9) w Gdańsku Oruni na Wieczór Baletu Współczesnego i Muzyki. W pierwszej części wieczoru odbędzie się najnowsza premiera baletu "Largo" (premiera polska), choreografia - Viktor Kabaniaev (USA), muzyka - Henryk Mikołaj Górecki - III Symfonia, "Symfonia pieśni żałosnych" op. 36, tańczą solistki TTPR: Paulina Sałek, Małgorzata Patok, Iwona Waliłko, Joanna Snopek. W drugiej części wieczoru odbędzie się koncert utalentowanego kompozytora i producenta Dariusza Stawickiego (Dhuna), związanego z trójmiejską sceną muzyczną i klubową. W jego twórczości można odnaleźć m.in. inspirację klasyczną muzyką elektroniczną. Muzyka Dariusza Stawickiego jest przesłaniem dla wszystkich niezależnie od przekonań; miłość i pokój to wartości najważniejsze, bez których trudno odnaleźć pełnię szczęścia. Artysta zachęca do wsłuchania się w nową opowieść.

Nagrody festiwalu PolemiQi 2005

[06.06.2005] Na Scenie Prezentacji Domu Wojska Polskiego w Warszawie w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Tańca Współczesnego PolemiQi 2005 wystąpili:
3 czerwca 2005 r.

Studnia "Którędy"
Alternatywna Grupa Studentów "Wariacje na temat jedzenia"
Alchemia "Zderzenia"
Cube "Adaptacja"
Wojeteth "Izdebka"
Anna Achimowicz "Smell me... primo"
Studnia "Po drodze", chor. Jacek Owczarek
Paulina Majewska "Puk, puk"
Monika Pundyk i Emilia Malczyk "Pestka"
Dystans "ŻEŻRELINE"
4 czerwca 2005 r.

Teatr Okazjonalny "W czerni i bieli"
Teatr Gestu "Kołysanka"
Teatr Tańca M&M "Retrospekcja"
Anna Piotrowska "n_nieporuszone"
Niezależna Manufaktura Tańca "Instalacje"
Iza Chlewińska i Magda Witwicka "Sin Piel"
Lena Kowalska "Wracam"
Katarzyna Grześ i Sandra Hirsz "Sois"
MTT Sieroszewice "Na przekór"
MTT - Wrocław "Wybrak"

20 przedstawień, które obejrzało m.in. w składzie:
Sylwia Hefczyńska-Lewandowska (Śląski Teatr Tańca)
Anka Jankowska (Theatregroup Trava - Berlin)
Ula Kijak (reżyser i choreograf)
Iwona Pasińska (Polski Teatr Tańca)
Sandra Wilk (niezależny krytyk taneczny)

przyznało Certyfikaty Jakości w kategoriach::

najlepsza dramaturgia przedstawienia: Teatr Okazjonalny "W czerni i bieli"
za konsekwentne poprowadzenie tematu, dobrą konstrukcję spektaklu oraz umiejętne operowanie rytmami i przestrzenią

kreacja wiarygodnej rzeczywistości scenicznej: M&M (Magdalena Radłowska i Marek Uchmanowicz) "Retrospekcja"
za konsekwentne stworzenie interesujących postaci i świata przedstawionego

kompozycja: Studnia "Po drodze" (chor. Jacek Owczarek)
za dobrą pracę zespołową i właściwe wykorzystanie umiejętności grupy

jakość ruchu: Magdalena Witwicka i Izabela Chlewińska "Sin Piel"
za precyzję w wykonaniu, świadomość ciała i konsekwencję prowadzenia pomysłu ruchowego

inscenizacja: Anna Achimowicz "Smell me... primo"
za interesujący kierunek przedsięwzięcia, z nadzieją na dalszy rozwój

dobór muzyki do dramaturgii przedstawienia: Anna Piotrowska "n_nieporuszone"
za spójność muzyki z ideą spektaklu oraz za odwagę i świadome operowanie materią muzyczną

osobowość sceniczna: nie przyznano oryginalny pomysł: nie przyznano

Indywidualne certyfikaty obserwatorów

Sylwia Hefczyńska
- nie przyznano

Iwona Pasińska
Alternatywna Grupa Studencka "Wariacje na temat jedzenia"
za pomysł, realizację i wykonanie; za odwagę i oryginalne używanie "oczywistego" tworzywa ruchowego i muzycznego w "nieoczywistym" koncepcie

Anka Jankowska:
Katarzyna Grześ
jako, dla tancerki, za inteligencję i wrażliwość w byciu na scenie

Ula Kijak:
Anna Kowalska
jako, dla tancerki, za potencjał sceniczny i wrażliwość
Anna Tomżyńska
za wyraz sceniczny, który mnie zaciekawił

Sandra Wilk
- nie przyznano

Certyfikat Fundacji Rozwoju Tańca eferte_Q:
Magdalena Witwicka i Izabela Chlewińska "Sin Piel"
za oryginalne poszukiwania

wolna strefa
- nie przyznano

Nagroda Publiczności - Aktywnego Widza:
Teatr Okazjonalny "W czerni i bieli"

Agnieszka Lendzion w Warszawie

[03.06.2005] 3 czerwca o godzinie 18.00 w jednym z warszawskich księgarni EMPIK, znajdującej się w centrum Handlowym Arkadia odbędzie się spotkanie z Agnieszką Lendzion, promujace album fotografii artystycznej pt. "Taniec - filozofia życia".

Imprezy towarzyszące ciało_umysł

[03.06.2005] W Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie w dniach 4 - 8 czerwca odbędą się performances i warsztaty taneczne w ramach 6. edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego ciało_umysł (body_mind). Warsztaty są przeznaczone dla praktyków i teoretyków sztuki. Po analizie zapisów video performances artystek: m.in. Cindy Sherman, Laurie Anderson, Yoko Ono i Yvonne Rainer, a także manifestów z lat 70. i współczesnych tekstów z kręgu "queer studies", uczestnicy warsztatów będą proponować współczesne wersje tamtych działań. Kontakt: tel. 0 502 217 992.

Program:

5 czerwca, godz. 17.00, Sala Kino Audytorium
"Performance feministyczny lat 70. i 80. - Reinterpretacje"
wideo-wykład-performance Cécile Proust (Francja)
wstęp wolny

4, 5, 6, 7, 8 czerwca, godz. 12.00 - 17.30, Sala Edukacyjna
Warsztaty prowadzone przez Cécile Proust i Jacques'a Hopffnera (Francja)
(uczestnictwo bezpłatne, po uprzednim zapisie)

6, 7, 8 czerwca, godz.12.30 - 17. 30, Sala Edukacyjna
"Dlaczego Valerie Solanas strzelała do Warhola w czerwcu '68?
- reinterpretacja i rekonstrukcje perfomances z lat 60., 70. i 80."
Warsztaty prowadzone przez Cécile Proust i Jacques'a Hopffnera (Francja)

Cécile Proust jest tancerką i choreografką. Prowadzi seminaria dotyczące performance'u feministycznego na Uniwersytecie Paris VIII. Jest założycielką grupy Femmeusses, która reinterpretuje performances z lat 70. i 80.

Jacques Hoepffner zajmuje się fotografią i video-artem.

Balet Dworski w czerwcu

[03.06.2005] Najbliższe występy krakowskiego Baletu Dworskiego Ardente Sole:

2 czerwca, godz. 19.00
Program renesansowy na otwarcie wystawy "Legendy i Tajemnice Krakowa". Dziedziniec Pałacu Krzysztofory, Rynek Główny 34, Kraków.

11 czerwca, godz. 18.30
"Dwór królewski w Neapolu" wraz z Kapelą Dworską Consortium Sedinum. Kościół Ewangelicko Reformowany. Al. Solidarności 74, Warszawa

11 czerwca, godz. 17.00
"Dwór Dożów Weneckich" wraz z Kapelą Dworską Consortium Sedinum. Rezydencja Księży Młyn, Pałac Herbsta, Łódź

16 czerwca, godz. 15.00
"Miniatury Staropolskie", Nałęczów

17 oraz 24 czerwca, godz. 19.00
Spektakl Baletowy do muzyki Wolfganga Amadeusza Mozarta, produkcja Warszawskiej Opery Kameralnej. Balet Dworski Ardente Sole wraz z Zespołem Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej, pod dyrekcją Tadeusza Karolaka wystąpi w ramach XV Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, Teatr Stanisławowski, Warszawa

18 czerwca, godz. 19.00
"Zamek Esterhaz" wraz z Kapelą Dworską Consortium Sedinum. Kościół Ewangelicko Reformowany. Al. Solidarności 74, Warszawa

23 czerwca, godz. 17.00
"Legenda o Królowej Jadwidze". Scena Krakowskiego Barbakanu, Kraków

Momenty z tangiem

[03.06.2005] W dniach 17-21 czerwca w Warszawie odbędą się Warsztaty Tanga Argentyńskiego. Prowadzenie: Claude Murga i Claudio Villagra z Buenos Aires, tancerze m.in. Forever Tango i Tango Seduccion. Miejsce: Medyczne Studium Zawodowe (ul. Świętojerska 9). Koszt: zajęcia 1 poziomu - 80 zł, technika - 30 zł, tango nuevo, nowości - 30 zł. Karnet (2 lekcje + technika + tango nuevo + nowości) - 150 zł. Kontakt: tel. 0 501 672 273.

Z kolei na 20 czerwca w Teatrze Collegium Nobilium Akademii Teatralnej (ul. Miodowa 22/24, Warszawa) zaplanowano Koncert i Pokaz Tanga o godz. 19.00. Wystąpią: Machina del Tango, Anna Sroka, Claude Murga i Claudio Villagra. Bilety: 40 zł.

Warsztaty i Prezentacje we Wrocławiu

[03.06.2005] Studium Tańca Współczesnego MTT zaprasza do Wrocławia na cykliczne Otwarte Warsztaty Tańca Współczesnego oraz Prezentacje, które odbędą się w dniach: 17, 18 i 19 czerwca. Wykładowcy: Beata Salomonowicz, Anna Krych, Jacek Gębura, Julian Grzybowski. Zajęcia odbywać się będą w godz. od 14 00 - 18 00, a w niedzielę od 11 00 - 15 00. Zakończeniem warsztatów będą Prezentacje, na których wystąpią: Teatr Tańca Arka, Studium Tańca Współczesnego MTT oraz warsztatowicze z grupy zaawansowanej - niedziela godz.19 00, scena Teatru Muzycznego Capitol. Koszt warsztatów - 100 zł (płatne na miejscu). Koszt biletu na Prezentacje - 10 zł (warsztatowicze wstęp wolny). Miejsce warsztatów: sala przy ul. Piłsudskiego 72. Kontakt: tel. 0 601 22 83 45.

W programie zajęć:

taniec współczesny dla grupy początkującej
taniec współczesny dla grupy zaawansowanej (przygotowywany występ do Prezentacji)
hip hop
joga
wykład o tańcu

Premiera "Brzydkiego kaczątka"

[30.05.2005] Szkoła Tańca i Baletu "Fouetté" zaprasza na premierę spektaklu "Brzydkie kaczątko", która odbędzie się w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. "Brzydkie kaczątko" to spektakl baletowy, który powstał przy ścisłej współpracy Fundacji "Fouetté" i Szkoły Tańca i Baletu "Fouetté" w Poznaniu w ramach projektu Fundacji "Tańczymy Andersena". Inspiracją do powstania spektaklu było otrzymane 2 lata temu zaproszenie na H.C. Andersen Dance Festiwal w Odense w Danii. Uroczystość ta odbędzie się z okazji 200 rocznicy urodzin wspaniałego baśniopisarza w dniach od 5 do 10 lipca, natomiast od 16 do 23 czerwca uczniowie Szkoły Tańca i Baletu zaprezentują "Brzydkie kaczątko" również w Sarrlouis w Niemczech.

Spektakle premierowe odbędą się w Teatrze Muzycznym w Poznaniu (ul. Niezłomnych 1) w dniach: 7 czerwca o godz.10.00 oraz 8 czerwca o godz. 10.00 i 18.00. Ze względu na ogromne zainteresowanie młodych widzów dodatkowe spektakle zostały zaplanowane również na 14 czerwca o godz. 10.00 i 18.00 oraz 15 czerwca o godz. 10.00 i 12.00. Kontakt: tel. (0-61) 8522927.

Dane techniczne: "Brzydkie kaczątko" balet w jednym akcie i dziesięciu odsłonach, muzyka: Franz Schubert, choreografia i reżyseria: Beata Książkiewicz, scenografia i kostiumy: Magdalena Ławniczak, rekwizyty: Bogdan Książkiewicz, libretto: Beata Książkiewicz wg H. C. Andersena, współpraca pedagogiczna: Ewa Misterka i Anna Beker, konsultacja muzyczna: Stanisław Stoiński, realizacja materiału audio-wizualnego: Color Pictures Paweł Zabel

Informacje dodatkowe:

Szkoła Tańca i Baletu "Fouetté" z Poznania założona przez dr Beatę Książkiewicz, rozpoczęła swą działalność 10 listopada 1997 roku. Oprócz pracy dydaktycznej z dziećmi i młodzieżą, szczególną stroną prowadzonej działalności jest współpraca ze szkołami baletowymi za granicą. Organizowana jest wymiana uczniów i pedagogów, wspólne koncerty i spektakle ze szkołami "City Ballet" z Danii, "M.me Pavlova" z Włoch, "Kalinka" z Hiszpanii, oraz "Schule für Ballett und Gymnastik" z Niemiec. Uczniowie szkoły prezentują się na scenie w bogatym repertuarze, m.in. w pełnospektaklowych baletach: "Kopciuszek" muz. S. Prokofiew i "Dziadek do orzechów" muz. P. Czajkowski w choreografii Beaty Książkiewicz.

Beata Książkiewicz - Dr sztuki, pedagog, choreograf, ukończyła z wyróżnieniem Wydział Pedagogiki i Choreografii Instytutu Sztuki Teatralnej w Moskwie (GITIS), wieloletni pedagog w Państwowej Szkole Baletowej w Poznaniu oraz wykładowca w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Edukacji Muzycznej, specjalność: Pedagogika Baletu. Twórca choreografii baletów: "Dziadek do orzechów" muz. P. Czajkowski, "Kopciuszek" muz. S. Prokofiew, "Figurki z porcelany" muz. G. Bizet, "Słowiański krąg" muz. Kwartet Jorgi i niezliczonych układów choreograficznych. Sprawuje opiekę metodyczną nad szkołą baletową "Kalinka" w Santa Cruz na Teneryfie w Hiszpanii. Założycielka i dyrektor Szkoły Tańca i Baletu "Fouetté".

Nowy Taniec - Stary Browar

[30.05.2005] W ramach cyklu Nowy Taniec - Stary Browar w Poznaniu zaproszono jednych z najlepszych choreografów europejskich. Swoje spektakle pokażą Gilles Jobin, 7273 i Willi Dorner. W planach był także spektakl Xaviera Le Roy (Francja/Niemcy), niestety z powodu wypadku losowego choreograf nie może tańczyć ani przyjechać do Polski. 14 czerwca widzowie zobaczą zapis wideo jego solowej choreografii "Self- Uufinished". Wszystkie pokazy odbędą się w Starym Browarze (Studio) w Poznaniu (ul. Półwiejska 32).

2 czerwca o godz. 19.00 Gilles Jobin zaprezentuje choreografię "Stek House". "Wszystko zaczyna się w przestrzeni, która nas otacza, pełnej różnego rodzaju obiektów - ścian i mebli, koców, przedmiotów codziennego użytku - tam, gdzie żyjemy i gdzie należymy. Spróbowałem sobie wyobrazić machinę nieustannie produkującą obrazy. Zamkniętą przestrzeń wyczarowującą obrazy. W takiej przestrzeni ciała tancerzy są nieustannie blisko siebie: żyją razem, dzielą wspólne sprawy i oddziałują na otoczenie. Zachowują się absurdalnie, ale zdają się zachowywać tak celowo... A więc nie tyle chaos, co nie-porządek. Nie-porządek i bliskość. Żadne zwyczajowe reguły nie obowiązują. Traktując nie-normalne akcje w sposób normalny, zaczyna pojawiać się dystans. Jak w kreskówce, akcja nabudowywana w onirycznym procesie staje się surrealistyczna. Ta logika absurdu jest zdecydowanie interesującą nas ścieżką. A potem dekonstrukcja przestrzeni powoduje rozsypanie ciał. Nikt już nie wie, co będzie dalej..." - mówi Gilles Jobin.

3 czerwca o godz. 19.00 zobaczymy Company 7273 i spektakl "Simple proposition" ("Prosta propozycja"). Company 7273 ma nosa do zmyślnych tytułów - pozornie naiwnych. "Prosta propozycja" wydaje się nie odnosić do niczego. Można ją przyjąć lub odrzucić. I tu właśnie zaczyna się dylemat, prostota ulatuje, a wsącza się trucizna zwątpienia: czy na końcu tej propozycji jest jakaś propozycja? jakiś koniec? Nic już nie jest pewne... Na początku jest kolor: czarny na żółtym; na t-shirt'ach napisane jest: un duo - duet. Tym właśnie są, to właśnie robią. "Simple Proposition", kreśli szczególny duet - następstwo gestów, póz, obrazów, podzielonych, jakby próbnych, wyizolowanych z ruchu, z jego przepływu, pozbawionych doraźnej przyczynowości, wyjętych z kontekstu. (...) okruchy, ścinki, poszczególne sekcje i fragmenty zaczynają jednak tworzyć całość, porządek, scenariusz. W czas trwania spektaklu wpisane zostają gesty dwójki tancerzy zmagających się ze swa pozycją: każdy poszukuje swego miejsca, każdy potyka się, każdy testuje swą siłę przeciwstawioną magicznemu przyciąganiu podłogi, każdy grawituje na orbicie drugiego, który pozostaje wciąż nieosiągalny... każdy pragnie duetu...

18 czerwca o godz. 19.00 Cie Willi Dorner z Austrii pokaże choreografię "Threeseconds". Taniec jest często bez zastanowienia opisywany jako "język". Jeśli to prawda, jak możemy "odczytać" i zrozumieć taniec? "threeseconds" to próba przeniesienia analitycznych tez językoznawstwa strukturalnego na taniec. Bazując na dekonstrukcji języka mówionego, język ruchu tworzy przestrzeń, w której znaczenie "słowa" jest przeciwstawione znaczeniu jego brzmienia (czy też wymowy). Ciała tancerzy znajdują się blisko językowych struktur by za chwilę zostać od nich oderwanym - w ten sposób słowa i ruch negują się nawzajem. Spektakl "Threeseconds" poszukuje indywidualnego języka ruchu i pragnie pokazać to, co w języku "niewypowiadalne" (analogia z wszystkim tym, co w tańcu nie może być "widzialne").

Sylwetki artystów

Gilles Jobin - choreograf/tancerz. Międzynarodową sławę przyniosła mu już pierwsza choreografia dla trzech tancerzy "A + B = X" stworzona w 1997 roku w Lozannie, która uczyniła z Jobina jednego z najważniejszych przedstawicieli młodej generacji choreografów stając się jednocześnie wzorem i głosem niezależnych artystów szwajcarskich (od 2003 roku przewodniczy zrzeszeniu twórców tańca współczesnego z siedzibą w Genewie). Od swego debiutu Jobin stworzył szereg choreografii rezydując w The Place w Londynie (gdzie wsławił się m. in. współpracą z kontrowersyjnym brytyjskim performerem i artystą wideo Franko B. ) oraz współpracując z teatrami we Francji ("Braindance" w Nyon, 1999; "Moebius strip" w Théâtre de la Ville/ Paryż, 2001) i Berlinie ("Under construction" w Schaubuehne, 2002). Kolejne premiery i tournee po Europie, Ameryce i Afryce przyniosły mu rozgłos i międzynarodowe uznanie krytyki. W 2003 roku Jobin zdecydował się przyjąć propozycję Balet du Grand Théâtre w Genewie i stworzył spektakl dla 21 tancerzy przenosząc jednocześnie swój teatr i założoną przez siebie w Anglii Parano Foundation z powrotem do Szwajcarii. W tym samym czasie powstała także choreografia "Delicado" dla dwunastu tancerek z portugalskiego Baletu Gulbekiana.
W 1999 roku Gilles Jobin otrzymał za swą twórczość nagrodę Zuricher Theater Spektakel, a w roku 2000 był jednym z laureatów promującej artystyczne osobowości nagrody Fundacji Vaudoise. Rok później jako pierwszy szwajcarski choreograf otrzymał prestiżową nagrodę da młodych talentów kanadyjskiego stowarzyszenia SACD. W 2004 roku został wyróżniony za dotychczasowy całokształt twórczości przez wydział kultury kantonu Vaud. W tym samym roku został choreografem-rezydentem w Théâtre Arsenic w Lozannie.

O pracy i spektaklach Jobina powstało szereg filmów prezentowanych na wielu festiwalach, a dokument o przedstawieniu Moebius Strip otrzymał główną nagrodę na festiwalu Dance Screen 2002 w Monaco, a także na festiwalu w Bergamo oraz nominacje do głównej nagrody w ramach festiwalu ON CAMERA w Lincoln Center w Nowym Yorku (2004). W roku 2002 szwajcarska fundacja kultury Pro Helvetia wydała w serii "Artyści" tom poświęcony w całości artystycznym dokonaniom Gilles'a Jobin. Sztuka Gilles'a Jobin opiera się na przekonaniu o złożoności ludzkiego umysłu i jego relacji z ciałem. Głównym celem choreografa jest w serii silnych obrazów przywrócenie ciału jego własnego głosu. W centrum zainteresowania Jobina leży zwłaszcza egzystencjalny związek duszy i ciała zgłębiany nie tylko poprzez ciało w ruchu, ale także ciało obserwujące ruch i indywidualnie go interpretujące. Myśli i emocje przywoływane przez obrazy są istotną częścią samej choreografii. Jobin wierzy bowiem, że taniec musi mieć zarówno wymiar przestrzenny i fizyczny, ale i emocjonalny oraz społeczny, a może nawet polityczny. W swoich choreografiach łączy różne środki wyrazu - zwłaszcza taniec i sztuki wizualne - by wykreować dla każdego spektaklu uniwersalny język oparty na doświadczeniach wyniesionych z poprzednich kreacji i artystycznie przetworzonych w nową sceniczną i ruchową jakość.

Willi Dorner - Jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych choreografów niezależnej sceny austriackiej. Po ukończeniu nauki w Konserwatorium Wiedeńskim, kontynuował studia by w 1999 uzyskać certyfikat nauczyciela techniki Alexandra. Studiował także body mind centering i improwizację kontaktową z Andrew Harwoodem i Nancy Stark Smith oraz techniki realisingu u Stephena Petronio. Łączenie tych doświadczeń stanowi cechę charakterystyczną jego tańca. Współpracował jako tancerz z Niną Martin (Nowy York) i Markiem Tompkinsem (Paryż). Od początku l.90 tworzy własne choreografie. Jego spektakle cieszą się popularnością na całym świecie (Cie. Willi Dorner występowała niemal w całej Europie, Stanach Zjednoczonych i Ameryce Południowej) i uznawane są przez krytykę taneczną za jedne z najciekawszych zjawisk współczesnej awangardowej sceny tanecznej. Willi Dorner jest laureatem wielu nagród choreograficznych, jego zespół wielokrotnie nagradzało Austriackie Ministerstwo Kultury, a spektakl mazy uznany został za najlepszą produkcję taneczną w Austrii w 2000 roku.

Xavier Le Roy - Po ukończeniu studiów z biologii molekularnej rozpoczął taneczną edukację pod okiem Anne Koren, Véronique Larcher, Ruth Barnes. W latach 1991-95 tańczył w Compagnie de l'Alambic of Cristian Bourrigault pracując jednocześnie z żywymi legendami amerykańskiego post modern dance - Yvonne Rainer i Stevem Paxtonem - nad wznowieniami ich choreografii ("Continuous Project - Altered Daily" z 1970r. I "Satisfying Lover" z 1968r.). Od 1992 roku mieszka i pracuje w Berlinie. Występował z interdyscyplinarną grupą "Detektor" i stworzył własną formację "Le Kwatt". W 1996 roku rozpoczął współpracę z fotografikiem Laurentem Goldringiem , jej efektem było powstanie słynnego solo Self-Unfinished (1998). Rok później Le Roy tworzy autobiograficzny spektakl-wykład o swojej drodze do tańca (Product of Circumstances - produkt zbiegu okoliczności). Ostatnio założył grupę produkcyjna in situ productions, do której zaprosił tancerzy, choreografów, teorewtyków sztuki i artystów wideo by wspólnie tworzyć eksperymentalny projekt E.X.T.E.N.S.I.O.N.S. Jego osttanie produkcje to solo wykreowane razem z Jeromem Belem (Xavier Le Roy. 2000) i project (2003). W latach 1996-2001 Le Roy był artystą rezydującym w centrum sztuki Podewil TanzWerkstatt, Berlin - pozostaje z nim związany artystycznie do dzisiaj.


<<< następne wiadomości     poprzednie wiadomości >>>


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone