wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości w serwisie

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
czerwiec 2005 (2/3)


Capoeira w Krakowie

[23.06.2005] W Centrum Tańca Ananday w Krakowie (ul. Krowoderska 31) w dniach 4-7 lipca odbędą się warsztaty capoeiry prowadzone przez Cristiano Luis de Abreu z Salwadoru, który w brazylijskim stanie Bahia ćwiczy i prowadzi zajęcia w Akademii Grupo Bahia Mestre King Kong. Zajęcia odbywać się będa w poniedziałek od godz. 16.00, w pozoztałe dni od godz. 15.30. Bilety w cenie 72 i 80 zł. Kontakt: tel. (0-12) 430 01 50

Capoeira - to brazylijska sztuka walki i tańca, to muzyka, śpiew, akrobacje. Capoeira jest dużym wyzwaniem dla ciała i psychiki. To bardziej taneczna gra niż typowa sztuka walki, jednak wszystko zależy od filozofii danej szkoły capoeira, a także od instruktora prowadzącego zajęcia. Liczne elementy akrobatyczne zmuszają ćwiczących do przełamywania strachu i doskonalenia techniki. Zasadą jest symultaniczność ruchów obydwu graczy capoeira. Pomaga im w tym rytmiczna muzyka, której przewodnikiem jest jednostrunowy instrument berimbau, on nadaje rytm. Głęboki transowy rytm nadaje atabaque czyli bęben. Towarzyszy mu pandeiro znane u nas jako tamburyn. Do tego dochodzi agogo. Są to dwa połączone razem dzwonki. Jest to oryginalny afrykański instrument. Bardzo ważnym elementem jest śpiew. Obserwatorzy walki stojš w kręgu zwanym roda i dodają otuchy graczom klaszcząc i śpiewając.

Cristiano Luis de Abreu pochodzi z Salwadoru, w brazylijskim stanie Bahia. Jego głównym mistrzem jest Mestre King Kong, którego nazwisko jest tak sławne w Bahia, ze istnieje nawet powiedzenie, do Bahia należy pojechać by spróbować jedzenia, zakosztować przepięknych plaż i ćwiczyć Capoeirę z King Kongiem. Cristiano ćwiczy i prowadzi zajęcia w Akademii Grupo Bahia Mestre King Kong. Granie na bębnach Cristiano tak jak każdy w Bahia zaczął od dziecka ucząc się różnych rytmów na głównym placu Salwadoru Pelorinho, które jest źródłem inspiracji dla wszystkich bębniarzy.

Odwołane spektakle ŚTT

[23.06.2005] Nastąpiły zmiany w programie spektakli prezentowanych w ramach XII Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej w Bytomiu. Scena Główna: 26 czerwca.godz. 19.30 - Śląski Teatr Tańca - premiera - spektakl odwołany. Scena Alternatywna - Parowozownia: 5 lipca, godz 21 00 - Śląski Teatr Tańca "Wrzaskowisko" - spektakl odwołany.

Verger nie wystapi w Katowicach

[23.06.2005] Decyzją agencji 4Dance spektakl "Veloce" Compagnie Thierry Verger z Paryża, który miał sie odbyć 23 czerwca w Katowicach w Teatrze Ślaskim został odowołany. W kasie Teatru Śląskiego można odebrać pieniądze za wykupione bilety.

Konkurs Eurowizji

[21.06.2005] 24 czerwca w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się XI Konkurs Eurowizji dla Młodych Tancerzy. Konkurs ten w swojej 20-letniej historii już po raz drugi organizowany jest przez Telewizję Polską - w 1997 roku gospodarzem Konkursu był Gdańsk/Gdynia. Warto także pamiętać, że w roku 2001 zwycięzcami IX Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy w Londynie byli uczniowie Szkoły Baletowej w Gdańsku Dawid i Marcin Kupińscy. W tym roku warszawska Opera Narodowa gościć będzie utalentowanych młodych ludzi, którzy konkurować z sobą będą w tańcu o najwyższą nagrodę XI Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy.
18 czerwca do Warszawy przyjechało 16 uczestników z 13 krajów europejskich. Zostali oni wyłonieni spośród wielu zgłoszonych kandydatów przez specjalnie powołane jury. Od 19 czerwca młodzi tancerze biorą udział w lekcjach prowadzonych przez Piotra Nardellego, a także w zajęciach Master Classes, które poprowadzą znakomici tancerze i choreografowie: Irek Mukhamedov, Florence Clerc i Christopher Bruce. 23 czerwca Mistrzowie spośród uczestników wybiorą finalistów. A 24 czerwca o godz. 20.15 w Operze Narodowej odbędzie się Gala Finałowa, podczas której jury w składzie: Irek Mukhamedov, Maya Plisietskaya, Emil Wesołowski, Krzysztof Pastor, Gigi Caculieanu, Jorma Uotinen, wyłoni zwycięzcę tegorocznego Konkursu. Galę, transmitowaną przez Program 1 TVP, poprowadzi znakomita prezenterka telewizyjna - Agata Konarska.

O Konkursie:

Konkurs Eurowizji dla Młodych Tancerzy jest konkursem tanecznym, który zrzesza najlepszych i najbardziej utalentowanych młodych tancerzy tańca nowoczesnego i klasycznego. Konkurs ma za sobą znamienitą historię, która sięga około 16 lat wstecz. Zwycięzcy poprzednich edycji stali się artystami międzynarodowymi. Konkurs został powołany do życia w 1985 roku przez Europejską Unię Nadawców (EBU) jako partner dla innego flagowego konkursu młodzieżowego, Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków. Pierwszy konkurs miał miejsce w Reggio Emili we Włoszech w 1985 roku. Jego laureatem został 15-letni hiszpański tancerz Arantxa Agüelles. Od tamtej pory konkurs odbywał się w dziewięciu innych europejskich miastach: Schwetzingen (1987), Paryżu (1989), Helsinkach (1991), Sztokholmie (1993), Lozannie (1995), Gdańsku (1997), Lionie (1999), Londynie (2001) i w Amsterdamie (2003).

Wielu ze zwycięzców poprzednich edycji Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy robi obecnie znakomite kariery na całym świecie. Arantxa Agüelles, pierwszy ze zwycięzców, został później dyrektorem Ballet de Zaragoza w Hiszpanii. Agnes Latestu, zwyciężczyni konkursu w tańcu nowoczesnym z roku 1989, jest obecnie główną tancerką Paris Opera Ballet i powróciła jako współprowadząca 8 Konkurs Eurowizji dla Młodych Tancerzy w Lionie w 1999 roku. Inni zwycięzcy poprzednich edycji konkursu tańczą w Stuttgarter i Hamburg Ballets (Katja Wünsche i Johan Stegli, zwycięzcy z 1999 roku), w New York City Ballet (Antonio Carnena Dan Jose, zwycięzca z 1997 roku), jako pierwszy solista Royal Ballet w Londynie (Zenaida Yanowski, zwycięzca z 1993 roku) lub jako solistka Royal Danish Ballet (Rose Gad Poulsen, pierwsza nagroda w 1987 roku). Polscy finaliści konkursu również robią znaczące kariery: Jacek Breś -1993 tańczy w Hamburg Ballet, Filip Barankiewicz - 1995 jest solistą Stuttgarter Ballet, Marcin Krajewski - 1999 jest solistą Berliner Staats Oper Ballet a Dawid i Marcin Kupinsky- zwycięzcy z 2001 roku tańczą w Royal Theatre Ballet w Kopenhadze.. Tegoroczna edycja konkursu przyjęła nową formułę atrakcyjną zarówno dla uczestników, jak i widzów: całe wydarzenie rozpoczyna się od tzw. Master Courses (Warsztaty Mistrzowskie), w których wezmą udział wszyscy kandydaci, którzy przylecą do Polski. Florence Clerc, Irek Mukhamedov oraz Christopher Bruce zgodzili się poprowadzić warsztaty (patrz poniżej). Czwartego dnia warsztatów mistrzowie wybiorą ostatecznie finalistów i tańce, które zostaną zaprezentowane podczas Gali Finałowej. Warsztaty dają młodym tancerzom, którzy rozpoczynają dopiero swoje kariery, unikalną możliwość spotkania i uczenia się od wielkich artystów. Fragmenty warsztatów zostaną zaprezentowane podczas Finału a niemiecka ekipa filmowa Boom Town nakręci film dokumentalny.

Repertuar konkursu zawiera zarówno klasyczne jak i nowoczesne tańce, jednak w tym roku bez jazzu i hip-hopu. Udział w konkursie mogą wziąć zarówno soliści, jak i pary taneczne. Wszyscy tańczą nie dłużej niż siedem minut. W szczególności zachęca się uczestników do zaprezentowania nowych układów choreograficznych. Każdego roku zostaje wyłoniony jeden główny zwycięzca, jednak miejsce drugie i trzecie też zostają nagrodzone trofeum Eurowizji.
Jury składa się każdorazowo ze sławnych artystów międzynarodowych i osobowości świata tańca. Przewodniczącymi komisji sędziowskich poprzednich edycji byli między innymi: Boris Eifman, dyrektor St Petersburg Ballet, (1999), sławna balerina rosyjska Maya Plisietskaya (1997) i Maurice Béjart (1995), dyrektor Béjart Ballet w Lozannie. Sędziowie nie tylko gwarantują wysoką jakość konkursu, ale także wierzą, że konkursy te mogą dopingować i wspomagać młodych wykonawców. Maya Plisietskaya, przewodnicząca jury konkursu w 1997 roku mówi: "Nie umiem wyobrazić sobie większego wkładu w przyszłość tańca, niż wspieranie wschodzących artystów. Przez ostatnie 20 lat konkursy Eurowizji zachęcały najlepszych młodych tancerzy w Europie do maksymalnego wykorzystania swojego potencjału na oczach swoich kolegów i milionowej publiczności telewizyjnej."

TVP wystąpiła do Mayi Plistskaya [Mai Plisieckiej - przyp. serwisu tańca] z zaproszeniem zasiadania w tegorocznym Jury w charakterze Członka Honorowego. Legendarna tancerka z radością przyjęła zaproszenie. Jednak ważność uczestnictwa w konkursach Eurowizji, zarówno dla zwycięzców, jak i w rzeczywistości dla wszystkich uczestników, nie może być mierzona jedynie nagrodami. Każdemu uczestnikowi konkurs oferuje szansę wzięcia udziału w rywalizacji na najwyższym poziomie oraz występu przed olbrzymią publicznością z całej Europy.

Kinesfera 2 w Szczecinie

[20.06.2005] W dniach 5-9 lipca każdy może stać się jednym z wykonawców VI Międzynarodowego Festiwalu Artystów Ulicy w Szczecinie, a to za sprawą warsztatów taneczno-teatralnych Kinesfera 2 organizowanych przy Operze na Zamku w Szczecinie. Organizatorzy zapraszają aktorów i tancerzy oraz wszystkich zainteresowanych, którzy chcą zagłębić się w tajniki procesu twórczego opartego na pracy z ciałem, oddechem, głosem, przestrzenią ruchu i przestrzenią otwartą. Podczas warsztatów oprócz pracy nad techniką ciała i ruchu, będzie szansa na wielowymiarowe tworzenie spektaklu, szukanie najlepszego środka wyrazu, dotykanie różnych form teatralnych i tanecznych po to, by w 8 lipca zaprezentować efekt pracy warsztatowej z muzyka na żywo przed publicznością na dziedzińcu Opery.
Oprócz warsztatów organizatorzy proponują uczestnictwo w festiwalowych prezentacjach. Teatr Kana zadbał o bardzo atrakcyjny program - spektakle, koncerty, pokazy. Wystąpią goście z kraju i zagranicy m.in. Teatr Stella Polaris z Norwegii, Teatr Due Mondi z Włoch i Teatr Antagon z Niemiec.
Kontakt: tel. 0 507 198 592

Warsztaty poprowadzą:

Kamila Jankowska (Toruń) - ruch, głos, oddech - techniki wyrazu scenicznego
Radosław Kubik (Kliniska) - pantomima, plastyka ruchu
Eliza Hołubowska (Kalisz/ Gryfino) - ekspresja tańca, improwizacja

Dodatkowe informacje:

liczba uczestników bardzo ograniczona (ze względu na projektowy charakter warsztatów)
warsztaty zakończone będą pokazem z muzyką na żywo na festiwalu MFAU
po ukończeniu warsztatów uczestnicy otrzymają dyplomy uczestnictwa
koszt warsztatów 200 zł dla osób biorących wcześniej udział w warsztatach organizowanych przez Operę, 220 zł dla osób biorących udział w warsztatach po raz pierwszy

Nai Ni Chen Dance Company w Krakowie

[19.06.2005] 2 lipca w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie odbędą się warsztaty z Nai Ni Chen (USA), a 3 lipca o godz. 19.00 Nai Ni Chen prezentować bedzie swoje spektakle. Bilety: 15 zł. Kontakt: tel. (0-12) 644 02 66 wew. 301.

Nai - Ni Chen Dance Company (USA) - Urodzona na Tajwanie Chen rozpoczęła studia na Chińskim Uniwersytecie Kulturowym w wieku czternastu lat. Przez osiem lat intensywnie trenowała sztuki walki, taniec w Operze Pekińskiej, balet klasyczny, modern, ucząc się również muzyki. Stając się zawodowym tancerzem jeszcze w szkole, kontynuowała naukę w college'u, pracując już i podróżując z zespołem. Jako członek Chinese Performing Arts prezentowała chiński taniec i kulturę w 17 krajach, włączając w to miesięczny angaż w Minskoff Theatre na Broadwayu. W wieku 16 lat dołączyła do Gate Dance Theatre, rozpoczynając karierę jako tancerka współczesna.

W roku 1982 Nai-Ni Chen przyjechała do Stanów Zjednoczonych, aby zrealizować swoje marzenie o stworzeniu stylu, który najpełniej by ją prezentował. Studiowała choreografię na uniwersytecie w Nowym Jorku z Doris Rudko, pracowała z Mary Anthony i Bertramem Ross, którzy znacząco wpłynęli na jej twórczość. Po otrzymaniu dyplomu magisterskiego w 1985 roku, rozpoczęła pracę nad unikalnym stylem odzwierciedlającym jej dziedzictwo i indywidualne inspiracje. Nai-Ni Chen Dance Company założyła w 1988 roku. Od opływowych linii chińskiej kaligrafii, przez gwałtowny ruch sztuk walk, Chen znalazła się na drodze, na której doszło do fuzji dynamicznej wolności amerykańskiego tańca współczesnego i stoickiej dyscypliny chińskich sztuk klasycznych. Nai-Ni Chen Dance Company był wielokrotnie nagradzany Citations of Excellence przez New Jersey State Council on the Arts. Jako uczestnik I Chińskiego Festiwalu Tańca w Kunming (Yunan, Chiny), zespół otrzymał Nagrodę Złotego Lotosu przyznawaną przez Chińskie Stowarzyszenie Tańca. Zespół jest wspierany przez National Endowment for the Arts i Geraldine R.Dodge Foundation. Od 1996 roku pracuje w Harlem School of the Arts, otrzymując fundusze z Lower manhattan Cultural Council.

W programie:

"Bambusowa Modlitwa" ("Bamboo Prayer")
muzyka: Henry Wolff & Nancy Henning
kostiumy: Karen Young
W kulturze azjatyckiej bambus symbolizuje szlachetność i cnotę ludzką, sprawiedliwość, siłę i pokorę. W spektaklu wykorzystywany jest ratan, giętki bambus jako podpora. Choreograf wykorzystuje go jako symbol kobiecej duszy. Odzwierciedla naszą siłę i sprężystość.

"Kaligrafia II" ("Calligraphy II")
muzyka: Joan La Barbara
projekt: Myun Hee Cho
kostiumy: Karen Young
To druga choreografia bazująca na chińskiej kaligrafii. Kaligrafia uchodzi w Chinach za najdoskonalszą ze wszystkich sztuk ponieważ uważa się, że wraz z malarstwem, tworzy kanon historii sztuki chińskiej. Sztuka kaligrafii wzbogaca fizycznie i duchowo. Choreograf buduje ruch na podstawie obserwacji energii przepływającej podczas kaligrafii i intensywności różnych pociągnięć pędzla. Pokazuje również rangę kompozycji w sztuce kaligrafii oraz balans pomiędzy liniami i pustą przestrzenią.

"Kadzidło" ("Incense")
choreografia: Ni Ni Chen
muzyka: Joan La Barbara
kostiumy: Karen Young
Idea spektaklu odwołuje się do ofiarowania kadzidła w starożytnej świątyni. Gęstniejące białe kadzidlane dymy są medium przekazującym modlitwę z serca wiernego wprost do uszu boga.

"Neptune's Dialogue"
muzyka: Noctunal Emissions
kostiumy: Karen Young
Przez skaliste wybrzeże Florydy nocą, przy księżycu, na plaży i nad oceanem odbywa się odwieczny dialog podsłuchany przez choreografa.

"Nierozłożone" ("Unfolding")
Oryginalnie przygotowane do prezentacji poza-teatralnych
muzyka: Harry Lee
kostiumy: Karen Young
Taniec nowoczesny inspirowany I-Ching. "Tao jest ciągłą zmianą, przemiennością, ruchem bez spoczynku". Nasza życiowa podróż rozwija się jak natura krocząca w dźwięcznym pochodzie.

Otwarte Warsztaty Tańca Współczesnego we Wrocławiu

[16.06.2005] Studium Tańca Współczesnego MTT zaprasza do Wrocławia na cykliczne Otwarte Warsztaty Tańca Współczesnego oraz Prezentacje, które odbędą się w dniach: 17, 18 i 19 czerwca. W programie zajęć: taniec współczesny dla grupy początkującej, taniec współczesny dla grupy zaawansowanej (przygotowywany występ do Prezentacji), hip hop, joga, wykład o tańcu . Wykładowcy: Beata Salomonowicz, Anna Krych, Jacek Gębura, Julian Grzybowski. Zajęcia odbywać się będą w godz. od 14.00 - 20.00, a w niedzielę od 11.00 - 15.00 w sali przy ul. Piłsudskiego 72 we Wrocławiu. Zakończeniem warsztatów będą Prezentacje, na których wystąpią: Teatr Tańca Arka, Studium Tańca Współczesnego MTT oraz warsztatowicze z grupy zaawansowanej (19 czerwca, godz.19:00, scena Teatru Muzycznego Capitol). Koszt warsztatów - 100zł (płatne na miejscu). Koszt biletu na Prezentacje - 10 zł (warsztatowicze wstęp wolny). Kontakt: tel. 0 601 228 345.

PRO gra w Łodzi

[15.06.2005] Teatr tańca PRO zaprasza na multimedialny performance "Obszary niedopowiedzeń" w ramach projektu Improwizacja jako sztuka prezentacji. Prezentacja odbędzie się 18 czerwca o godz. 18.00 w Łódzkim Domu Kultury (ul. Traugutta 18, sala nr 6) w Łodzi. Wstęp bezpłatny

"Obszary niedopowiedzeń"
w rolach głównych:
Przestrzeń
Przypadek
Emocje
Dźwięk
Obraz
Ruch

Zderzając różne formy wypowiedzi artystycznej, spontanicznie reagując na inspiracje tu i teraz, będziemy kreować wielowarstwowy, nieprzewidywalny obraz. Improwizowanie na wszystkich płaszczyznach przekazu (obraz, dźwięk, ruch) kieruje naszą uwagę na sam proces tworzenia, a nie na końcowy efekt. Dlatego zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby zaistnieć w powierzonej nam przestrzeni, choćby jako widzowie.

Companhia de Danca De Almada

[15.06.2005] 29 czerwca o godz. 19.00 w Nowohuckim Centrum Kultury (sala estradowa) w Krakowie wystąpi Companhia de Danca De Almada (Portugalia). Companhia de Danca De Almada jest profesjonalnym zespołem tańca współczesnego z siedzibą w portugalskiej Almadzie. Jest wspierany przez władze municypalne i Portugalskie Ministerstwo Kultury. 400 wystawień spektakli zaprezentowanych przez zespół od 1990 r., czyli od momentu jego powstania, obejrzało łącznie około 60 tysięcy portugalskich i zagranicznych widzów. Grupa, przy współpracy zaproszonych krajowych i zagranicznych choreografów reprezentujących różne tendencje w tańcu współczesnym, stworzyła ponad 50 spektakli. CDA organizuje również imprezy mające na celu promocję i artystyczną wymianę pomiędzy choreografami czerpiącymi z różnych źródeł.
Bilety: 15 zł. Kontakt: tel. (0-12) 644 02 66 wew. 301

W programie :

"O Desejo Veste Um Corpo" ("Żądza przyobleka ciało")
Companhia de Danca De Almada
choreografia: Alexandrina Nogueira
muzyka: Buddha-Bar II, Goldfrapp, Leaving Las Vegas, Tha Last Samurai, Luz E a Escuridao, Mystic River, Rodrigo Leao, Peter Gabriel, Ghost Book, Bernardo Sasseti
kostiumy: Alexandrina Nogueira
światło i akustyka: Fernando Belo, Alexandrina Nogueira
tancerze: Bruna Borges, Carla Jordao, David Silva, Diana Amaral, Maria Joao Mirco, Marcelo Souza, Rafaela Gomes, Rita Galao

Czym kieruje się ten, który kocha
Raniąc obiekt swej miłości
Jakim sposobem
Uczucie tak harmonijne i spokojne
Jak miłość
Jest źródłem czegoś obcego swej naturze?
Na te i inne pytania odpowiedzi szukamy
W niniejszym spektaklu

Premiera Dziemidoka

[15.06.2005] Wolna strefa serdecznie zaprasza na premierę tanecznego performance Rafała Dziemidoka pt. "Brudny Róż" - 19 czerwca, godz. 18.00 do Fabryki Trzciny w Warszawie (ul. Otwocka 14)

Studium kobiecości i przemian osobowości jakie zachodzą w każdym człowieku. Czy potrafimy być sobą, przeżywać momenty, w którym śmiejemy się i nagle zastygamy w przerażeniu? Czy przemiana aktorska to tylko poza, czy może aktor staje się swoją postacią? Te wszystkie problemy porusza najnowsza choreografia Rafała Dziemidoka "Brudny Róż". Dziemidok wpisuje się w europejski nurt nowego postrzegania tańca, zajmując się m.in. swoistym badaniem tego, jak w zasadzie tworzy się taniec, jak rodzi się spektakl. I to niezależnie kultury się narodził i jakiego gatunku teatru dotyczy.

Taneczno-teatralne poszukiwania Dziemidoka zahaczają o groteskę, ale nie są kabaretem - to studium twarzy, postaci w teatrze, postaci w życiu. Dotkniemy kultury Wschodu, prymitywizmu i naszego rodzimego teatru, a może życia... I mimo, że tancerz na scenie skryje się pod makijażem to spektakl "Brudny Róż" pokaże nam naszą twarz bez żadnej charakteryzacji.
Sandra Wilk, wolna strefa

Dance World Cup

[15.06.2005] W dniach 17 - 19 czerwca we wrocławskim Teatrze Muzycznym CAPITOL po raz pierwszy w Polsce odbędą się Mistrzostwa Świata w Tańcu Dzieci i Młodzieży – Dance World Cup 2005. Organizatorem konkursu przeznaczonego dla uczniów niepublicznych szkół baletowych i szkół tańca jest oprócz Teatru Muzycznego Capitol Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Sztuki Baletowej (Ballettförderkreis) z Monachium, Centre of Art and Co-operation z Moskwy, Opal Award Association z Nigerii, a także inne stowarzyszenia i instytucje z całego świata wspierające edukację baletową i taneczną. W imprezie uczestniczyć będzie ponad 300 dzieci z czterech kontynentów - na scenie Capitolu zaprezentują się przedstawiciele takich krajów jak Austria, Estonia, Indie, Meksyk, Niemcy, Nigeria, Portugalia, Ukraina i Wielka Brytania.

Zmagania konkursowe będą się odbywały w następujących kategoriach:
taniec klasyczny i taniec charakterystyczny
tańce narodowe i folklorystyczne
modern, jazz, showdance
step

W jury zasiądą: choreograf Mariola Hendrykowska z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, Maria Kijak - kierownik baletu w Operze Dolnośląskiej, Andrzej Marek Stasiewicz - pierwszy solista baletu w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie i Serina Chapman - dyplomowany nauczyciel stepu z Wielkiej Brytanii. Ceny biletów: pokazy piątkowe - 15 zł, pokazy sobotnie - 15 zł, pokaz galowy - 25 zł, karnet na całe Mistrzostwa - 40 zł.

Klejnot w świecie tańca hinduskiego

[14.06.2005] Fundacja Turleja, razem z Galicia Jewish Heritage Institute oraz Indyjsko-Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Kultury jest współorganizatorem występu światowej sławy tancerek i tancerzy hinduskich, który odbędzie się 15 czerwca o godz. 20.00 w Muzeum Galicja w Krakowie. Gwiazdą wieczoru będzie Abhinaya Tapasvini - Alekhya, zwana "klejnotem w świecie tańca". Bilety: 25 zł normalny, 15 zł ulgowy

Abhinaya Tapasvini - Alekhya należy do najbardziej znanych wykonawczyń tańca w stylu Kuchipudi i Bharatanatyam. Jest uznawana za jedną z niewielu artystek młodego pokolenia, które kontynuują tradycję wielkich tancerzy Kuchipudi, takich jak Padmashri Vedantam Sathyanarayana Sharma i Pasumarthi Krishnamurthy. Tańczy od ponad dwudziestu lat, a zaczynała jeszcze jako dziecko, pod opieką znanych autorytetów w tej dziedzinie - Shri Daval Sharan i Dr. Uma Rama Rao. W roku 2002 za swoje oddanie sztuce tańca artystka została uhonorowana dwoma prestiżowymi wyróżnieniami: nagrodą Ugadi Visist Puraskar oraz nagrodą Hamsa.

Występy Alekhyi są zawsze opisywane jako niezapomniane i wyjątkowe. Jej sztuka łączy odbiorców ponad różnicami kulturowymi, ponieważ język tańca jest uniwersalny i zrozumiały pod każdą szerokością geograficzną. Do tej pory Alekhya występowała na wielu prestiżowych festiwalach tańca - między innymi: Khajuraho, Haridas Samaroh, Kalidas Samaroh, Kuchipudi Mahotsav, Soorya i Konark, Nishagandhi, Natyanjali, Siddendra Yogi, Parangat oraz Kalakshetra. Poza Indiami artystka gościła też np. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Abu Dhabi, Dubaju, Katarze, Libanie, Bahrajnie i Syrii. Oprócz występów solowych artystka brała udział w przedstawieniach baletowych, wcielając się z powodzeniem w role mitycznych hinduskich heroin, takich jak Alamelu Manga, Gouri, Parvathi, Thilla Kali, Mandakini Durga, Sasirekha, Andal czy Drapaudi. Kreacje te przyniosły jej uznanie krytyków i publiczności.

Alekhya działa również aktywnie na rzecz propagowania tańca. Od ponad piętnastu lat jest związana z Potti Sriramulu Telugu University, gdzie przez cztery lata była dziekanem Wydziału Tańca, a obecnie prowadzi warsztaty tańca. Ze swymi wykładami na temat kompozycji Annamacharya, Kshettraya, Jayadeva, Sarangapani i techniki Kuchipudiw gościła na wielu seminariach i konferencjch w Indiach i za granicą, zyskując uznanie zarówno wielkich mistrzów Kuchipudi, jak i rasika, czyli widzów.

Warsztaty nad morzem

[08.06.2005] VIII edycja letnich warsztatów tanecznych nad morzem odbędzie się w dniach 1-15 lipca w miejscowości Pobierowo. Koszt: 870 zł (warsztaty + nocleg) dojazd i wyżywienie we własnym zakresie. W ośrodku istnieje możliwość wykupienia pełnego wyżywienia lub korzystania z samoobsługowej, w pełni wyposażonej, kuchni. Zajęcia trwają od 6 do 7,5 godz./dziennie. Kontakt: tel. (0-42) 651 60 80.

W programie:

taniec współczesny - Ilona Osińska
taniec współczesny - Marta Pietruszka
improwizacja metodą R. Labana - Marta Pietruszka
tańce chasydzkie - Marta Pietruszka
zajęcia teatralne - Piotr Grabowski
techniki relaksacyjne (elementy masażu tajskiego, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia medytacyjne) - Aleksander Skwara

Sylwetki pedagogów:

Marta Pietruszka - Tańczy od 1983 roku, pracę rozpoczęła w krakowskim Teatrze Tańca Kontrast, w 1987 została współzałożycielem, członkiem i asystentem choreografa Eksperymentalnego Studia Tańca EST, Iwony Olszowskiej. Od 1996 r. współpracuje ze Śląskim Teatrem Tańca. Wraz z O. Marcinkiewicz założyła teatr gestu i ruchu, gdzie przygotowuje choreografie solowe. Współpracowała z takimi choreografami jak: Karen Studd, James Leo Nerick oraz Linda Caldwell. Trening choreograficzny i taneczny przechodziła z wieloma artystami z całego świata. Referencje wystawili jej m.in. Jacek Łumiński, dyrektor ŚTT, Maida Withers, profesor George Washington University i Melissa Monteros, profesor Calgara Dance University z Kanady. Za choreografię "Śmierć Ofelii" w 200 r. otrzymała I nagrodę w kategorii solistów na 8 Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu oraz nagrodę Polskiego Teatru Tańca z Poznania.

Piotr Grabowski - Twórca teatralny nagradzany wielokrotnie za realizacje autorskie oraz prace instruktorskie ( z zespołami prowadzonymi w szkołach, domach kultury i ośrodkach terapeutycznych). W 1999 r. uhonorowany m.in. Nagrodą Specjalną Jury na ŁóPCIE (Łódzkim Przeglądzie Teatrów Amatorskich) za tworzenie nowych wartości w teatrze ruchu. Laureat nagrody dla opiekuna grupy na XX Wojewódzkich Konfrontacjach Teatrów Młodzieżowych Centrum 2002; założyciel i dyrektor artystyczny Theatrum Desiderum, uczestnik programu licencyjnego Polskiego Towarzystwa Psychologii Zorientowanej na Proces; jeden z tysiąca najważniejszych łodzian typowanych przez "Gazetę Wyborczą".

Ilona Osińska - Tancerz, choreograf, instruktor tańca współczesnego. Jest absolwentką Studium Kształcenia Animatorów we Wrocławiu. Ukończyła Pedagogikę Artystyczną na Uniwersytecie Poznańskim. Przebyła długą drogę doskonalenia podczas warsztatów w Polsce m.in. w Kaliszu i Bytomiu. Jest pomysłodawcą organizowanego przez Młodzieżowy Dom Kultury w Pabianicach konkursu tanecznego "Bliskie spotkania". Na stałe jest instruktorem i choreografem grupy eMTT działającej w MDK w Pabianicach. Na swoich zajęciach stara się wypracować u tancerzy długość zakresu ruchu ze zwróceniem uwagi na impulsy, czyli to, skąd ruch wyprowadzamy i gdzie go kierujemy.

Aleksander Skwara - Nauczyciel i terapeuta starożytnego masażu tajskiego NAUD BO RARN (unikalna forma terapii, która łączy techniki akupresury, terapii manualnej i głębokiego rozciągania); naukę masażu studiował pod okiem wybitnego nauczyciela Chongkol Setthakorn. Dyplom uzyskał w Międzynarodowym Ośrodku Masażu Tajskiego ITM w Chiang Mai, w Tajlandii. Od 20 lat praktykuje zen i buddyzm tybetański. Przez 10 lat był opatem Łodzkiego Ośrodka Zen. Posiada duże doświadczenie w jodze i tai chi. Od 5 lat pracuje w Szwecji jako terapeuta. Współpracuje w Sztokholmie z Ośrodkiem Ahstanga Jogi. Jako specjalista masażu tajskiego zapraszany jest w wiele miejsc na świecie m.in. do Wielkiej Brytanii, Włoch, na Majorkę. Podczas trwania obozu istnieje możliwość skorzystania z masażu(za dodatkową opłatą).

Archiwum serwisu tańca

[08.06.2005] Alexandr Azarkevitch - choreograf, historyk baletu, dyrektor Międzynarodowego Konkursu Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa, prezes gdyńskiego Stowarzyszenia Promocji Tańca Współczesnego Sztuki Baletowej i Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa został zaproszony jako jedyny polski uczestnik na International Festival "Diaghilev's Seasons: Perm - Saint Petersburg - Paris", który odbył się w dniach 15-23 maja 2005 roku w Teatrze Opery i Baletu im. Piotra Czajkowskiego w Permie (Rosja) pod patronatem UNESCO. Na festiwal przybyło wiele osobistości z całego świata z dziedziny baletu, opery i teatru m.in.: Prima Balerina Assoluta Natalia Makarova, choreograf Grand Opera w Paryżu Olivier Patey, dyrektor Louisville Ballet Bruce Simpson a także dyrygent David Hasel z USA, Giancarlo Parodi - watykański organista kierownik Katedry Organów w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie oraz naukowcy i krytycy teatralni takie jak: Profesor Stephanie Jordan z Roehampton University (Wielka Brytania) a także Vitaliy Vulf historyk sztuki, twórca programów kulturalnych w rosyjskiej telewizji.

Azarkevitch brał udział w odbywającym się w ramach festiwalu Międzynarodowym Konkursie Producentów na Najlepszy Projekt w Dziedzinie Kultury i Sztuki. Dzięki złożonemu przez niego projektowi IV edycji gdyńskiego Międzynarodowego Konkursu Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa, który odbędzie się w roku 2006, znalazł się w finałowej dziewiątce najlepszych europejskich producentów w dziedzinie kultury. Wręczenie dyplomu nastąpiło 23 maja 2005 roku na scenie Teatru Opery i Baletu im. Piotra Czajkowskiego podczas koncertu galowego, na którym wystąpili soliści baletu Grand Opera w Paryżu, Teatru Bolshoi w Moskwie, Holenderskiego Baletu Narodowego oraz Teatru Opery i Baletu im. Piotra Czajkowskiego.

Festiwalowi towarzyszyła konferencja naukowa International Symposium The VIth Diaghilev Readings, podczas której reprezentujący Instytut Sztuki PAN w Warszawie Alexandr Azarkevitch wygłosił referat p.t. "Diagilew obecny i nieobecny w teatrze baletowym w Polsce". Materiały z sesji zostaną opublikowane równolegle w Petersburgu i Paryżu. Alexandr Azarkevitch wraz z wybitnymi krytykami sztuki i teatrologami był uczestnikiem obrad "okrągłego stołu" poświęconego problemom "Teatru Muzycznego XXI wieku".

Polska premiera "Veloce"

[07.06.2005] 22 czerwca w Kino-Teatrze Bajka w Warszawie o godz. 22.00 odbędzie się polska premiera "Veloce", spektaklu tanecznego Compagnie Thierry Verger z Paryża. Spektakl "Veloce" zrealizowany jest w unikatowej technice modern jazz underground. Technika ta jest wybuchową mieszanką różnych odmian tańca modern, elementów tańca Bliskiego Wschodu, sztuk walki, baletu klasycznego oraz tańca plemiennego. Ciekawa forma spektaklu zostanie dodatkowo wzbogacona o prezentację kolekcji kostiumów inspirowanych osobą choreografa Thierry'ego Vergera oraz techniką tańca modern jazz underground, zaprojektowanych przez Malgorzatę Wojdal-Cheyenne.

Projekt "Veloce" został przygotowany specjalnie na przyjazd Kompanii Thierry'ego Vergera do Polski i zostanie zaprezentowany w trzech miastach - w Warszawie w Kino-Teatrze Bajka 22 czerwca, w Katowicach w Teatrze Śląskim 23 czerwca oraz w Łodzi w Filharmonii Łodzkiej 25 czerwca, a następnie m.in. w Monaco i we Francji.


<<< następne wiadomości     poprzednie wiadomości >>>


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone