wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości w serwisie

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl
Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl


wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
wrzesień 2005 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


30-lecie pracy artystycznej Wandy Badowskiej-Twarowskiej

[13.09.2005] Do 30 września w Galerii BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim odbywa się jubileuszowa wystawa prac Wandy Badowskiej-Twarowskiej. Publikujemy fragmenty tekstu o twórczosci związanej z baletem Wandy Badowskiej-Twarowskiej, autorstwa Marii T. Krawczyk.

Publikacja za zgodą Wandy Badowskiej-Twarowskiej, której gorąco dziękujemy za umożliwienie udostępnienia tekstu i reprodukcji swoich prac widzom Serwisu Tańca.



"Wanda Badowska-Twarowska obchodzi jubileusz 30-lecia twórczej działalności. Studia na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych ukończyła w 1977 roku, uzyskując dyplom pod kierunkiem prof. Andrzeja Rudzińskiego. (...) Dwa lata wcześniej miała pierwszą indywidualną wystawę w Garwolińskim Ośrodku Kultury. Rok 1975 należy zatem uznać za datę faktycznego debiutu autorki. (...)

We wczesnym okresie twórczości wypowiadała się głównie w finezyjnych i pracochłonnych technikach metalowych. Preferowała akwafortę i akwatintę. (...) W połowie lat 90. zainteresowała się komputerem. Stopniowo poznawała i "oswajała" kolejne programy graficzne. Zdobyte umiejętności wykorzystywała początkowo w grafice użytkowej, ale wkrótce zrozumiała, że zastosowanie cyfrowej obróbki obrazu umożliwia osiągnięcie nowych, niezwykle interesujących efektów również, a może przede wszystkim, w bezinteresownej kreacji artystycznej. (...) Wciąż eksperymentuje. Łączy w ramach jednej kompozycji elementy zaczerpnięte z własnego malarstwa, rysunku oraz fotografii. Fragmenty przeniesione przy pomocy skanera, są uzupełniane przez partie kreślone i malowane myszką bezpośrednio na ekranie. Dodatkowe efekty uzyskuje dzięki skanowaniu materiałów o ciekawej fakturze. W procesie ciągłych prób i eksperymentów opracowała własną technikę, pozwalającą na uzyskiwanie rezultatów, trudnych, lub wręcz niemożliwych do osiągnięcia w ramach środków, którymi dysponują klasyczne dyscypliny.

W twórczości Wandy Badowskiej-Twarowskiej tematy, z którymi łączy ją więź emocjonalna, stają się przedmiotem długoletnich studiów. Ta uwaga w szczególny sposób dotyczy prac zrodzonych z autentycznego zauroczenia sztuką baletową.

"Moja przygoda z tańcem zaczęła się wiele lat temu. Fascynację nim niewątpliwie obudził we mnie oglądany po raz pierwszy w życiu balet, a przede wszystkim niezapomniana, pełna ekspresji postać Rotbarta, tańczona przez Gerarda Wilka, a także kilka lat później młodziutka Ewa Głowacka w pełnej dramatyzmu partii Giselle. Coraz częściej temat baletowy pojawiał się w moich kompozycjach plastycznych, ale na stałe zadomowił się dopiero od kilku lat. Na to złożyło się wiele różnorodnych czynników. Rozmowy o tańcu z nauczycielami szkoły baletowej w Warszawie, poznanie osobiście Danuty Kwapiszewskiej - tancerki, malarki i rzeźbiarki, a przede wszystkim, odbywające się podczas Festiwalu Lądeckie Lato Baletowe - "Spotkania z gośćmi Sławomira Pietrasa" w kawiarni Maleńka: Ewą Głowacką, Lilianą Kowalską, Olgą Sawicką, Pawłem Chynowskim, Henrykiem Konwińskim, Markiem Różyckim, Emilem Wesołowskim oraz tancerzami Teatru Wielkiego w Warszawie i Poznaniu". (fragment wypowiedzi zamieszczonej w druku towarzyszącym wystawie indywidualnej "Don Kichot i muzy", Opera Śląska w Bytomiu, marzec 2005 r.)

Obejrzała dziesiątki spektakli w teatrach i na kasetach wideo. Ulubione balety oglądała wielokrotnie, aby przekonać się, jakie nowe wartości zdoła wydobyć z dobrze znanego dzieła, kolejna twórcza interpretacja. Systematycznie poszerzała zakres posiadanej wiedzy o sztuce tańca. Poznawała środowisko, utrwalając stare i nawiązując nowe przyjaźnie. Emocje i doznania natury estetycznej, musiały znaleźć odbicie we własnej twórczości. Od dawna zapisywała swoje wrażenia w formie szkiców i rysunkowych notatek noszących ślad przeżytych wzruszeń, ale w pełni wyraziła je dopiero w serii grafik komputerowych zrealizowanych w 2002 roku". (...) poprzez wrażenia estetyczne, taniec wiąże się, a właściwie stanowi element sztuk plastycznych. Sztuki plastyczne, ze swej strony są statyczne, ale taniec bez dynamiki nie jest możliwy. Próbę powiązania statycznej sztuki plastycznej z dynamiką tańca podjęła Wanda Badowska-Twarowska w cyklu grafik "Impresje baletowe." (Jan Pilawa, Taniec inspiracją sztuk plastycznych, "Super DANCE magazine" nr 5, luty 2004, s. 15-16) (...)

Jako punkt wyjścia dla jego realizacji, wykorzystała fotografie z lat 1988-2002, wykonane osobiście, a także przez Adama Twarowskiego, Małgosię i Andrzeja Jędruchów, oraz pochodzące ze zbiorów prywatnych. Amatorskie, robione "con amore" zdjęcia ulegały w procesie przekształceń całkowitej metamorfozie. Misterium ożywienia zatrzymanych okiem kamery obrazów, dokonywało się przy użyciu środków, którymi dysponują sztuki plastyczne. W ostatecznej wersji kompozycji, obecność fotograficznego pierwowzoru jest zaledwie śladowa, często wręcz niewyczuwalna.

Bohaterami grafik, podobnie jak i późniejszych od nich obrazów olejnych i pasteli, są wyłącznie ci artyści, z którymi łączą ją więzy przyjaźni lub bliska znajomość. Nie wystarczy, że wielekroć podziwiała ich występy, musi też poznać ich psychikę, upodobania, rodzaj temperamentu. W omawianym cyklu znajdziemy grafiki noszące imiona ówczesnych (z 2002 r.) absolwentów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. R. Turczynowicza w Warszawie: Urszuli Bernat, Bereniki Jakubczak, Marty Włodarczyk, Dominika Dudka, Filipa Jędrucha, Rafała Laskowskiego, Miłosza Wajchta i Kamila Warchulskiego.

Niezwykłe, pełne ekspresji portrety. Nieczytelne rysy twarzy, świadomie niedokończony rysunek całej postaci, a wszystko po to, aby zogniskować uwagę patrzącego na artyzmie wykonania tanecznej frazy. Wanda świetnie rozumie ruch. Twierdzi, że w każdej chwili może przywołać z pamięci poszczególne jego fazy. Daje temu wyraz w swej twórczości. Ukazuje sylwetki tańczących w najpiękniejszym momencie niedokończonego ruchu, w charakterystycznym dla danego wykonawcy ułożeniu stóp, dłoni... (...)

Dla podkreślenia dynamiki tańca, powiela wizerunek postaci, ukazuje artystów w momencie wtargnięcia wspaniałym skokiem w kadr kompozycji. Światło, niczym teatralny reflektor, wydobywa piękno gestu, tworzy poświatę, przenika ciała tancerek. Kolor zastępuje scenografię, tworzy nastrój, buduje napięcie. Niektóre prace odwołują się do symbolu. "Adagio" - poetycka synteza ruchu. W pulsującej aksamitną czerwienią przestrzeni, melodyjnie falują linie. Towarzyszy im taniec cieni. Podobne formy wirują w błękicie ( "Pas de deux"). Wiele prac Wandy Badowskiej-Twarowskiej powstało po obejrzeniu przedstawień baletowych w wykonaniu artystów Opery Śląskiej w Bytomiu. O wzajemnych, serdecznych relacjach, wymownie świadczy fakt, że w niespełna pięcioletnim okresie ( w latach 2002-2005), trzykrotnie prezentowała swą twórczość w stylowych wnętrzach tego teatru. Dotychczas zrealizowała trzy cykle obrazów nawiązujących do spektakli w choreografii Henryka Konwińskiego. Pierwszy z nich powstał w oparciu o "Taniec godzin" z opery Amilcare Ponchelliego "Gioconda", który jak przyznaje sama artystka, wywarł na niej szczególne wrażenie. Następny był "Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego, poznany w dzieciństwie dzięki ilustracjom Jana Marcina Szancera. Te wspomnienia zapewne sprawiły, że nie mogła się oprzeć pokusie ukazania bajkowej urody kostiumów. Wreszcie "Don Kichot" L.A Minusa.

Nieco znużona pracą z nowoczesnym, cyfrowym narzędziem, powróciła do malarstwa. Do bezpośredniości gestu, zapachu farby, do wyczuwalnej opuszkami palców, materialności podłoża. Zmiana medium, nie zmieniła ogólnej koncepcji przedstawiania postaci w tanecznym ruchu, ale wzbogaciła ją o efekty, które można osiągnąć jedynie przy pomocy koloru kładzionego pędzlem (...)".

Maria T. Krawczyk
* fragmenty wstępu do katalogu "Wystawa Jubileuszowa -30 lat pracy artystycznej" malarstwa, rysunku i grafiki Wandy Badowskiej-Twarowskiej. Publikacja tekstu za zgodą Wandy Badowskiej-Twarowskiej.


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © Maria T. Krawczyk, opracowanie: serwis tańca
2. zdjęcia: © Wanda Badowska-Twarowska

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: zabronione

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony archiwalnej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone