wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości w serwisie

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
październik 2005 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


Premiera "Tańca wampirów"

[03.10.2005] 8 października odbędzie się premiera musicalu "Taniec wampirów" (Teatr Muzyczny Roma, Warszawa). Musical powstał na podstawie filmu "Nieustraszeni pogromcy wampirów" z 1967 roku. Oryginalna produkcja prezentowana była w Wiedniu w 1997 roku przez Vereinigte Buhnen Wien GmbH we współpracy z Romanem Polańskim i Andrew Braunsbergiem i Rudim Klausnitzerem. Wówczas spektakl obejrzało blisko milion widzów, a kolejne wystawienia odbyły się z powodzeniem w Stuttgarcie, Hamburgu i na Broadwayu. Musical zdobył dotychczas sześć niemieckich IMAGE Awards i wciąż jest wielkim przebojem. Najlepiej rozpoznawalną piosenką z przedstawienia jest "Na orbicie serc" ("Total Eclipse Of The Heart"), przed laty hit numer jeden w wykonaniu Bonnie Tyler. Cała muzykę do spektaklu napisał Jim Steinman, współtwórca fenomenalnego sukcesu płyt Meatlofa, znany kompozytor piszący muzykę dla takich gwiazd jak Bonnie Tyler, Celine Dion czy Barbra Streisand.

Nad polską produkcją musicalu opiekę artystyczną objął Roman Polański. Spektakl wyreżyserował w Romie Cornelius Baltus, holenderski reżyser stale współpracujący z Romanem Polańskim. Współpracą reżyserską zajął się Wojciech Kępczyński. Choreografię przygotował Dennis Callahan - amerykański choreograf na stałe współpracujący z New York Radio City Music Hall, twórca układów tanecznych do musicali "Grease", "Elisabeth" i "Mozart", a także autor oryginalnej choreografii do musicalu "Tanz Der Vampire". Scenografię stworzy Boris Kudlička - uznany scenograf teatralny i filmowy. Reżyserem świateł jest Felice Ross. Kierownictwo muzyczne objął Maciej Pawłowski. Autorem libretta jest Michael Kunze - nagrodzony Grammy niemiecki autor piosenek oraz przekładów takich musicali jak: "Evita", "Cats", "Phantom of the opera", "Mamma Mia", "AIDA".

Akcja przedstawienia rozgrywa się mniej więcej sto lat temu w okolicy Transylwanii. Do odludnej górskiej wsi przybywa profesor Abronsius z Königsbergu - nieustraszony badacz wampirów. Towarzyszy mu młody asystent, Alfred. W karczmie Chagala podróżników uderza niezwykła ilość czosnku. Nikt z tubylców nie przyznaje, że pobliski zamek zamieszkują wampiry, chociaż ich miłość do czosnku graniczy z kultem ("W zdrowym ciele zdrowy chuch"). Romantyczny Alfredt zakochuje się od pierwszego wejrzenia w Sarze, córce karczmarza, pasjonatce kąpieli (w wannie). Uczucie to ma szansę na wzajemność, ale do akcji wkracza książę Von Kroclock i zaprasza dziewczynę na bal do zamku. Oczywiście trzeba ją będzie ratować...

Taniec wampirów - sylwetki twórców

Callahan Dennis - choreograf
Jest rodowitym Amerykaninem. Pochodzi z Missouri, ale od 17 lat żyje i pracuje w Nowym Jorku. W 1988 r. przyjechał do Wiednia, aby jako nauczyciel wykładać w Tanz-Gesang-Studio, utworzonym przy Theater an der Wien. Jednocześnie przejął pracę nad tworzeniem choreografii do słynnego wiedeńskiego spektaklu Ein Käfig Voller Norren wystawianego w Operze Narodowej w Wiedniu. Wcześniej pracował jako dance captain przy spektaklu La Cage aux Folles na Broadwayu. Każdego roku, począwszy od 1994, przygotowuje choreografię do popularnego Przedstawienia Gwiazdkowego wystawianego w New York City Music Hall. Do swoich najważniejszych osiągnięć zalicza stworzenie choreografii do Elisabeth w reżyserii Harry´ego Kupfera oraz Mozarta, których premiery odbyły się w Teatrze w Wiedniu. Po stworzeniu choreografii do Grease w wiedeńskim Raimund Theater rozpoczął współpracę z Romanem Polańskim przy Tańcu Wampirów, przyczyniając się do ogromnego sukcesu tej produkcji. Później pracował ponownie przy Elisabeth, tym razem wystawianej w Essen. W tym samym czasie stworzył choreografię do hamburskiej wersji Mozarta. Przez cały czas utrzymuje stałą współpracę z teatrami wiedeńskimi oraz New York City Music Hall. Od pewnego czasu oprócz choreografii Dennis Callahan zajął się również pracą reżyserską. Ma na swoim koncie reżyserię musicalu Grease we Frankfurcie, Zurichu, Dusseldorfie i Berlinie, a także reżyserię musicalu Elisabeth w Stuttgarcie.

Baltus Cornelius - reżyser
Cornelius Baltus zdobył wykształcenie aktorskie w Wyższej Szkole Teatralnej oraz taneczne w Akademii Baletowej (Scapino Balletteakademie) w Amsterdamie. Kształcił się też w Instytucie Tańca Scenicznego w Kolonii. Dodatkowo występował na scenie jako tancerz w Modern Dance Company oraz gościnnie w przedstawieniach na Miejskiej Scenie w Aachen, w Forum Tańca w Kolonii i w Narodowym Balecie Islandii jako solista.
Pierwsze doświadczenia sceniczne zdobył w Amsterdamie w musicalach "Koty" i "Kabaret". Był zaangażowany w Wiedniu wy musicalach "Koty" i "Upiór w Operze", kończąc jednocześnie studia w Wyższej Szkole Muzycznej. Po ukończeniu studiów rozpoczął występy w operze, m.in. w Hansel und Gretel oraz w cyklu Liederabenden na terenie całej Austrii. Grając główne role m.in. w "Hello Dolly", podczas tournee w Niemczech oraz w Kiss me Kate w Maisz i Dusseldorfie, Cornelius Balthus powrócił do musicalu. Zagrał w premierowej obsadzie spektaklu Józef i cudowny płaszcz snów w technikolorze w Essen. W roku 1996 pierwszy raz przejął funkcję dyrektora artystycznego przy tej właśnie produkcji. W 2000 stworzył wraz z Romanem Polańskim pierwszą niemiecką produkcję "Tańca wampirów" w Stuttgarcie, przejmując funkcję dyrektora artystycznego podczas całego okresu trwania produkcji. W roku 2003 musical został przeniesiony do Hamburga, gdzie Cornelius Baltus również współpracował z Romanem Polańskim. Obecnie jest dyrektorem artystycznym spektaklu "Król Lew" oraz sprawuje nadzór artystyczny nad musicalem "Taniec wampirów" w Hamburgu. Jako reżyser generalny Cornelius Baltus niezmiernie cieszy się, że będzie odpowiedzialny za warszawska produkcję "Tańca wampirów".

Kudlička Boris - scenograf
Absolwent wydziału scenografii Akademii Sztuk Muzycznych w Bratysławie i Akademii Sztuk Pięknych w Groningen (Holandia). Zaprojektował m.in. dekoracje do spektakli: "Madame Butterfly" Pucciniego (Warszawa, Waszyngton, St. Petersburg), "Króla Rogera" Szymanowskiego (Warszawa), "Otella" Verdiego (Warszawa, Hong Kong, Tokio), "Oniegina" (Warszawa), "Damy pikowej" Czajkowskiego (Warszawa, Berlin) i "Don Giovanniego" Mozarta w reżyserii Mariusza Trelińskiego (Warszawa, Los Angeles). Artysta stworzył także kostiumy do "Romea i Julii" Prokofiewa i "Wyrywacza serc" Elżbiety Sikory (ta ostatnia opera zrealizowana została z jego udziałem również w Centrum im. G. Pompidou w Paryżu). Na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej zaprojektował również dekoracje do spektaklu baletowego "Tryptyk polski" w choreografii Emila Wesołowskiego, do "Strasznego dworu" Moniuszki w reżyserii Andrzeja Żuławskiego, "Tankreda" Rossiniego w reżyserii Tomasza Koniny. Zaprojektował kostiumy do "Makbeta" w reżyserii Mariusza Trelińskiego w warszawskim Teatrze Powszechnym oraz dekoracje do "Sprzedanej narzeczonej" Smetany w reżyserii Josefa Prudka w Národnim Divadle w Pradze, do "Galiny" Landowskiego, "Carmen" Bizeta i "Halki" Moniuszki w reżyserii Marka Weiss-Grzesińskiego w poznańskim Teatrze Wielkim, a wreszcie do "Wiśniowego sadu" Czechowa w warszawskim Teatrze Narodowym w reżyserii Macieja Prusa. Był scenografem "Dziadów" Mickiewicza w Teatrze Polskim w Poznaniu, musicali: "Cyrano" w warszawskim Teatrze Komedia i "Upiór w operze" w poznańskim Teatrze Wielkim oraz scenografii do koncertów "10 łatwych utworów" na fortepian i "Requiem dla mojego przyjaciela" skomponowanych przez Zbigniewa Preisnera. Wspólnie z Andrzejem Kreütz Majewskim stworzył scenografię do oratorium "Jeremiasz" Petera Ebena w katedrze św. Wita na Hradczanach w Pradze oraz oprawę plastyczną polskiego pawilonu na EXPO 2000 w Hanowerze. Jest autorem projektów dla filmu i telewizji. Przygotował scenografie do filmów: "Suzanne" w reżyserii Dusana Raposa, do "Egoistów" w reżyserii Mariusza Trelińskiego, a także do "Between Strangers" w reżyserii Edoarda Ponti z Sophią Loren w roli głównej.

Kołodyńska Dorota - kostiumograf
Ukończyła wydziały Grafiki i Scenografii ASP w Warszawie. W czasie studiów zajmowała się ilustracją książek. Pragnęła jednak, żeby jej ilustracje ożyły. W konsekwencji pojawił się pomysł zajęcia się scenografią. Odtąd zaczęła projektować dekoracje i kostiumy, początkowo dla teatrów, a z czasem również dla telewizji. Od 1994r. zrealizowała kilkanaście przedstawień na scenach polskich teatrów, współpracując między innymi z takimi reżyserami, jak Z.Zapasiewicz, Z.Brzoza, M.Orski, F.Falk. Do jej ulubionych realizacji należą Szekspirowskie "Jak wam się podoba" w T. Dramatycznym w Warszawie i "Burza" w T.im. Jaracza w Łodzi, ponad to "Adwokat i róża" w T. Współczesnym w Warszawie. Z przyjemnością wspomina też przedstawienia "Przyjaciele ze skrzyni" w warszawskim T. Lalka i "W Nieparyżu i Gdzie indziej" dla TVP.

Kępczyński Wojciech - współpraca reżyserska
Absolwent Warszawskiej PWST. W latach 1991-1998 dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Twórca i dyrektor trzech edycji Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego i reżyser m. In. Musicali Józef i cudowny płaszcz snów w technikolorze A. L. Webbera, Fame Davida de Silvy, Crazy For You, Orfeusz w piekle oraz Miss Saigon uznanych za sukces nie tylko artystyczny, ale i komercyjny. Stypendysta United States Information Agency i The British Council - Zarządzanie teatrem w warunkach gospodarki rynkowej. Obecnie Dyrektor Naczelny i Artystyczny Teatru Muzycznego Roma w Warszawie. W 2002 r. otrzymał Nagrodę im. Aleksandra Bardiniego, dyplom mistrzowski za prowadzenie teatru muzycznego podczas 23 Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Dyrektor Naczelny i Artystyczny Wojciech Kępczyński otrzymał Złoty Krzyż Zasługi w uznaniu wybitnych zasług w działalności na rzecz rozwoju kultury i za osiągnięcia w pracy organizatorskiej.

Andrzejewska Paulina - asystentka choreografa
W 1999 r. ukończyła warszawską Państwową Szkołę Baletową. Uczestniczyła w warsztatach tańca współczesnego organizowanych przez Polski Teatr Tańca E. Wycichowskiej w Poznaniu. Brała udział w spektaklu 80 dni dookoła świata w T. Rampa, a w TM Roma w operetce Orfeusz w piekle i w musicalach: Piotruś Pan, Grease. Występuje w przedstawieniu Kwiaty we włosach. Tańczyła w TVP w programach taneczno-rozrywkowych: Gorączka złota, Gra w przeboje, Co nam w duszy gra. Ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Edukacji Muzycznej (specjalizacja - pedagogika baletu). Od 2 lat - pedagog w zakresie tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Warszawie.


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © opracowanie materiałów promocyjnych organizatora i /lub/ wykonawcy: serwis tańca
2. zdjęcia: © brak publikacji

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: dozwolone z podaniem źródła
Dalsze publikacje muszą posiadać adnotację: "źródło: wolna strefa - serwis tańca", lub "źródło: www.wolnastrefa.republika.pl".

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony archiwalnej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone