wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości w serwisie

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
październik 2005 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


Polska - Japonia: dialog kultur - program

[08.10.2005] Festiwal Tańca Butoh "Polska - Japonia: dialog kultur" odbędzie się w dniach 24 października - 6 listopada na Scenie Teatralnej Klubu Żak w Gdańsku (ul. Grunwaldzka 195/197). W ramach Festiwalu wystąpią Tadashi Endo i Atsushi Takenouchi oraz dwie młode grupy butoh - Shinonome Butoh z Japonii oraz Teatr Amareya z Gdańska (3 tancerki Teatru Amareya i 3 tancerki Shinonome Butoh Group spotkają się na Scenie Klubu Żak ostatniego wieczoru Festiwalu). Ważnym elementem Festiwalu będzie 10-dniowy projekt warsztatowy prowadzony przez Atsushiego Takenouchiego - "Mandala życia i śmierci", który zakończy się spektaklem-prezentacją. Ceny biletów: 30 zł - normalny, 20 zł - ulgowy, 10 zł - na kartę klubową. Karnety: 60 zł - normalny, 50 zł - ulgowy. Cena warsztatu: 80 zł. Kontakt: 0 605 22 83 91

Organizatorzy mówią, że "Motto jesiennej edycji Festiwalu Tańca Butoh - "Polska-Japonia: Dialog Kultur" - jest wyrazem naszego pragnienia, by Festiwal stał się pomostem łączącym Polskę i Japonię umożliwiając wymianę i "dialog kultur". Chcemy także, by był platformą szerszej dyskusji dotyczącej współczesnej kultury, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska "dialogu kultur" i przenikania się kultury Wschodu i Zachodu. Staraliśmy się, by program Festiwalu umożliwił publiczności zetknięcie się z różnymi obliczami tańca butoh, z których każde uobecnia inny rodzaj przenikania się kultury Japonii i Europy, Wschodu i Zachodu. Konfrontując ze sobą odmienne oblicza butoh chcemy sprowokować głębszą refleksję nad kulturową specyfiką tego gatunku, refleksję nad jego esencją, filozofią i korzeniami".

Program Festiwalu:

imprezy towarzyszące:

24 października - 1 listopada - "Mandala życia i śmierci" - warsztaty poprowadzi Atsushi Takenouchi

26 października - 6 listopada - Wystawa fotografii tańca butoh autorstwa Karoliny Bieszczad

przedstawienia sceniczne:

2 listopada, godz. 19.00
"Do" Shinonome Butoh - projekt warsztatowy

3 listopada, godz. 19.00
"Ma" Tadashi Endo

4 listopada, godz. 19.00
"Ki Za Mu" Atsushi Takenouchi i Hiroko Komiya

6 listopada, godz. 19.00
"Do" Shinonome Butoh
"Xenos" Teatr Amareya

Informacje uzupełniające prezentacje festiwalu:

Tadashi Endo i Atsushi Takenouchi tworzą swoje butoh w ciągłym ruchu między Wschodem i Zachodem, podczas wielokrotnych podróży i tournee, a ich taniec, używając określenia Tadashiego Endo, jest "tańcem na granicy między Europą i Japonią". Inne butoh ujawni konfrontacja dwóch grup z Japonii i Polski, które reprezentują najmłodsze (trzecie) pokolenie tancerzy butoh. Ważnym elementem programu będą także rozmowy pospektaklowe z udziałem artystów i widowni. Podczas tych spotkań przyjrzymy się butoh jako fenomenowi, w którym stapiają się elementy kultur Wschodu i Zachodu. Pytając o kulturowe korzenie butoh, poruszymy także problem ciągłości tradycji i przekazu dziedzictwa. Zadamy ważkie pytania o to, czy elementy tradycyjnego butoh i jego filozofia są respektowane przez współczesnych tancerzy butoh, czy kontynuują oni proklamowaną przez Hijikatę "rewoltę ciała"? Zapytamy także o obecną sytuację tańca butoh - tj. czy pod naporem globalizacji i komercjalizacji kultury autentyczne Butoh ma szansę przetrwania?

W latach 50-tych, gdy taniec butoh rodził się w Japonii jako "rewolta ciała" (Hijikata) - gwałtowny wybuch artystycznej ekspresji skierowanej przeciw skostnieniu tradycyjnych konwencji artystycznych obecnych w tańcu i teatrze, jak i przeciw zastanej sytuacji społeczno-politycznej i degradacji kultury, w tym samym czasie Europa kipiała ruchami awangardowymi, których twórcy - widząc kryzys kultury postulowali potrzebę wyzwolenia sztuki i odnowę życia kulturalnego w celu ratowania integralności człowieka w zdehumanizowanym świecie i wypełnienia ontologicznej pustki cywilizacji Zachodu spowodowanej hekatombą II wojny światowej. Japońscy artyści "małych teatrów" (Shôgekjô) tacy jak Tadashi Suzuki czy Shuji Terayama, twórcy teatru undergroundowego Angura engeki i tancerze butoh, działali w atmosferze ogólnojapońskiego ruchu Ampo. Krytykując amerykanizację kultury Japonii sięgali po inspiracje w Europie.

Fundamentem butoh stało się wyzwolenie ciała i poszukiwanie organiczności "ciała ukrytego". Tancerze chcieli dotrzeć do stanu butoh tai (jap. ciało butoh) - "ciała opróżnionego" i wyzwolonego z gorsetu uwarunkowań społecznych, kulturowych i politycznych, nie uformowanego przez społeczeństwo, lecz jako część natury, posiadającego swój indywidualny "wewnętrzny krajobraz", ciała hiperczułego i będącego w ciągłym stanie transformacji, poza równowagą tańczącego z "bogiem ciężaru" (Hijikata). Kluczowymi elementami techniki butoh stała się transformacja wiodąca przez proces "opróżnienia ciała". To właśnie poprzez transformację - czyli akt stworzenia nowej cielesności - tancerze butoh dokonywali swoistej rewolucji tanecznej - "rewolucji ciała". Nie chodziło jedynie o wyzwolenie sztuki tańca z dotychczasowych konwencji i tradycyjnych norm i odnalezienie formy autentycznej ekspresji zdolnej komunikować żywe doświadczenie. Chodziło o narodziny nowego człowieka. Uobecniając wewnętrzną ciemność ciała i przekraczając tabu kulturowe, tancerze butoh przywracali ciału jego autentyczność i wolność, wyzwalali ducha człowieka.

"Rewolucja tańca" zainicjowana przez Tatsumiego Hijikatę i Kazuo Ohno rezonowała z "rewolucją teatralną" twórców takich jak Jerzy Grotowski, Peter Brook, Ariane Mnouchkine. Poszukiwania na obszarze rzemiosła teatralnego prowadzone przez J. Grotowskiego i jego postulaty dotyczące funkcji, estetyki i etyki teatru były bardzo bliskie filozofii i technice butoh, temu, jak twórcy butoh postrzegali rolę tancerza i funkcję spektaklu tanecznego. Artyści Wschodu i Zachodu, czerpiąc wzajemne inspiracje tworzyli "ponadgraniczny" front awangardowej kultury buntu i innowacji, ten "dialog kultur" zaowocował nowymi tendencjami w sztuce, nowym rozumieniem roli i etosu artysty, funkcji tańca i teatru w kulturze i życiu społecznym. Butoh było niewątpliwie jednym z niezwykle istotnych elementów tego ruchu. Zrodzone jako kulturowy stop japońskiego folkloru, tradycyjnych skodyfikowanych gatunków performatywnych takich jak kabuki i nô oraz wpływów europejskich, butoh rozprzestrzeniło się z czasem na cały świat i od dłuższego czasu wywiera silny wpływ na europejską kulturę taneczną i teatralną, inspirując także twórców innych dziedzin sztuki. Mamy nadzieję, iż podczas Festiwalu będziemy mogli bliżej przyjrzeć się wyżej wymienionym aspektom butoh i w "dialogu kultur" odkryć niepowtarzalność tego gatunku tańca.
Katarzyna Julia Pastuszak


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © opracowanie materiałów promocyjnych organizatora i /lub/ wykonawcy: serwis tańca
2. zdjęcia: © Studio Tańca Grawitacja

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: dozwolone z podaniem źródła
Dalsze publikacje muszą posiadać adnotację: "źródło: wolna strefa - serwis tańca", lub "źródło: www.wolnastrefa.republika.pl".

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony archiwalnej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone