wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości w serwisie

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
listopad 2005 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


Michael Clark Company - sylwetki twórców

[12.11.2005] Prezentujemy życiorysy artystyczne twórców spektaklu "O" Michael Clark Company (Michael Clark, Steven Scott, Stevie Stewart, Charles Atlas). Spektakl zostanie wystawiony w Teatrze Dramatycznym (PKiN, Warszawa) 15, 16 i 17.11, godz. 19.30. Kontakt: tel. (0-22) 656 68 44. Spektakl pokazywany jest w Polsce dzięki British Council.

Sylwetki twórców spektaklu "O":

Michael Clark (choreograf, współprojektant scenografii i kostiumów)
Michael Clark urodził się w Aberdeen, w Szkocji, w 1962 r. W wieku czterech lat zaczął wykonywać tradycyjne szkockie tańce, zdobywając w następnych latach liczne nagrody i trofea na festiwalach kultury szkockich górali (Highland gatherings). W 1975 r. wyjechał na studia w The Royal Ballet School w Londynie. Tam przez cztery lata był uczniem Richarda Glasstone'a, który w tym czasie stworzył dla Clarka główną rolę w "Odd One In". W 1979 r. Clark przyłączył się do zespołu Ballet Rambert, pracując głównie z Richardem Alstonem, który stworzył dla niego role w "Bell High" (1979), "Landscape" (1980), "Rainbow Ripples" (1981), a następnie dwa występy solowe: "Soda Lake" (1981) i "Dutiful Ducks" (1982).

Przez krótki czas Clark pracował w Wielkiej Brytanii jako wolny strzelec z Mary Fulkerson i Ianem Spinkiem, po czym przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie tańczył z Karole Armitage. Swoje pierwsze publiczne przedstawienie, którego był choreografem, miał w 1982 r., w wieku 20 lat, w londyńskim Riverside Studios. Został stałym choreografem w Riverside, dając tam pełne przedstawienia, jeździł również w trasy z przerobionymi, zmniejszonymi wersjami. Do 1984 r. Clark opracował 16 oryginalnych utworów dla siebie, swoich przyjaciół i różnych kameralnych zespołów.

Michael Clark Company rozpoczął swoją działalność w 1984 r., mając w repertuarze dwa utwory: "Do You Me? I Did" i "New Puritans". Zespół odniósł błyskawiczny sukces i jeździł na tournee po całym świecie z "Not H.air" (1984) oraz "Our Caca Phoney H. Our Caca Phoney H" (1985).

Dzięki współpracy z takimi projektantami mody, jak Bodymap, Leigh Bowery oraz artystą Trojanem, Clark wprowadził do swoich utworów bogaty element wizualny. Dzięki muzyce współczesnej i angażowaniu, między innymi, zespołów: The Fall, Laibach i Wire rozwijał swoją pracę, jak też poszerzał widownię. W tym okresie stworzył dla swojego zespołu liczne oryginalne, spektakle, w tym: "No Fire Escape in Hell" (1986), "Because We Must" (1987), i "I Am Curious Orange" (1988). Były one wystawiane przy pełnej sali przez kilka sezonów w Sadler's Wells Theatre w Londynie i podczas występów zagranicznych. Oprócz tego otrzymywał zlecenia od dużych zespołów baletowych, i tworzył choreografię dla "Le French Revolting" (1984), "G.R.C.O.P.", "Angel Food" (1985), Opery Paryskiej, "Hail The Classical" (1985), Scottish Ballet, "Drop Your Pearls and Hog It, Girl" (1986), London Festival Ballet, "Swamp" (1986), Ballet Rambert, "Rights" (1989), Phoenix Dance Company oraz "Bog 3.0" (1992) i Deutsche Opera w Berlinie.

Clark stworzył też wiele utworów filmowych i wideo, w tym zwłaszcza - wspólnie z Charlesem Atlasem - w 1984 telewizyjny dokumentalny film fantastyczny "Hail the New Puritan", a w 1989 r. film telewizyjny "Because We Must". Był też choreografem i odtwórcą roli Calibana w "Prospero's Books" Petera Greenawaya (1991) - fabularnej wersji filmowej "Burzy" Williama Shakespeare'a.

W 1989 r., Clark, na zlecenie galerii Anthony D'Offay stworzył "Hetrospective", jeden z jego dotychczas najbardziej intymnych i osobistych utworów. Po trzech latach pracy stworzył przedstawienie na podstawie "Święta wiosny" Strawińskiego pt. "Mmm...", z którym odbył tournee po Japonii i Wielkiej Brytanii w 1992 r. Następnie w 1994 r. rozwinął "Modern Masterpiece" z nowym utworem koncentrującym się na "Apollo" Strawińskiego: "O" w 1998 r. Po czteroletniej nieobecności, Clark przedstawił nowy, pełnometrażowy utwór "current/SEE", przygotowany we współpracy z Susan Stenger, Simonem Pearsonem, Big Bottom oraz Husseinem Chalayanem. Utwór ten wystawiano przy pełnej sali w The Roundhouse w Londynie, a następnie wyruszono z nim na tournee po Wielkiej Brytanii i Europie. Opracowywanie tego utworu stało się tematem dokumentalnego filmu BBC "The Late Michael Clark", wyreżyserowanego przez Sophie Fiennes.

"Before and After: The Fall" było pierwszą europejską koprodukcją Clarka, z premierą w Hebbel Theatre, w Berlinie w 2001 r., a następnie wystawianą w Wielkiej Brytanii i innych krajach Europy. Przedstawiała ona powtórki z najwcześniejszych utworów Clarka oraz główne nowe utwory, opracowane wspólnie ze znaną ze swoich kontrowersyjnych fotografii i instalacji Sarah Lucas. W 2003 r. Clark stworzył pierwszy "Satie Stud" dla Williama Trevitta z George Piper Dances, wyprodukował wieczór tańca zatytułowany "Would, Should, Can, Did", jako część cyklu "Only Connect" w Barbican i opracował choreografię do tańca solowego dla Michaiła Barysznikowa: "Rattle Your Jewellery" (zostało to później poszerzone i wystawiane jako "nevertheless, caviar" w Barbican w lutym 2004 r.) Jego nowy utwór "OH MY GODDESS" otworzył 25-ty, jubileuszowy sezon Dance Umbrella w Sadler's Wells, w Londynie w październiku 2003 r., a następnie był wystawiany na terenie Wielkiej Brytanii i zagranicą. Jesienią 2004 r. Rambert Dance Company wznowił przedstawienia "Swamp", utworu, jaki Clark stworzył dla tego zespołu w 1986 r. i który uzyskał wówczas Nagrodę Oliviera za Najlepsze Przedstawienie Taneczne.

Od 2005 r. Michael Clark współpracuje z Barbican Theatre w Londynie jako Partner Artystyczny. W ramach tej współpracy Clark przedstawi trylogię, na którą złożą się trzy wybitne kompozycje do tańca stworzone przez Igora Strawińskiego. W 2005 r. zostanie także pokazana całkowicie nowa wersja "O", opartego na Apollo Strawińskiego, którego oryginalna wersja powstała w 1994 r. W 2006 r. wejdą na scenę nowe przeróbki, tym razem spektaklu "Mmm..." do muzyki "Święta wiosny" Strawińskiego, którą Clark oryginalnie wyprodukował w 1992 r. Natomiast w 2007 r. Clark zaprezentuje te dwa przedstawienia razem z nową choreografią opartą na "Les Noces" Strawińskiego.

Steven Scott (współprojektant scenografii)
Steven Scott urodził się w Londynie w 1955 r. Obecnie mieszka i pracuje w Kopenhadze, a przedtem rezydował w Berlinie i Amsterdamie. Tworzy zarówno w dziedzinie sztuk pięknych, jak i teatru i architektury. W latach 1997-2002 Scott odpowiadał za scenografię wszelkich spektakli wystawianych przez Peter Schaufuss Ballet, a w 2002 r. otrzymał duńską Nagrodę Reumerta za najlepszą scenografię.

Scott pracował między innymi z brytyjskim filmowcem Peterem Greenawayem i brytyjskim rzeźbiarzem Sir Anthonym Caro. W ostatnich latach miał też własne wystawy w Kopenhadze, Londynie, Monachium i Frankfurcie. Współpracuje także z duńskimi i niemieckimi architektami nad zintegrowaną sztuką i architekturą. Jego aktualne prace w teatrze obejmują nowe scenografie dla Michaela Clarka w Barbican w Londynie (2005 r.), projekty dla Kima Brandstrupa w The Royal Ballet w Londynie oraz dla Królewskiego Baletu Szwedzkiego ( 2005 r). Także na 2006 r. planuje nowe prace dla Kima Brandstrupa w The Birmingham Royal Ballet. Ponadto Scott współpracuje z choreografem Timem Rushtonem przy zaplanowanym na 2006 r. projekcie tańca i opery dla Królewskiej Duńskiej Opery i Baletu w nowym gmachu opery w Kopenhadze.

Stevie Stewart (współprojektantka kostiumów)
Stevie Stewart, dawniej będąca połową innowacyjnej i wpływowej marki projektantów mody Bodymap, obecnie pracuje z czołowymi twórcami w świecie mody, muzyki i reklamy jako projektantka kostiumów, scenografii i produkcji oraz jako stylistka stroju zarówno przy sesjach fotograficznych, jak i promocjach muzycznych, reklamach oraz filmach.

Współpracowała z Michaelem Clarkiem od najwcześniejszych lat jego kariery, tworząc niezpomniane kostiumy do jego produkcji. Wśród innych ostatnich prac teatralnych znajdują się projekty kostiumów do "Matki Courage i jej dzieci" Jana Willhema Van Den Boscha w Graeae Theatre Company. Do innych ostatnich projektów zaliczają się kostiumy do reżyserowanego przez Davida Fieldinga przedstawienia "The Importance of Being Ernest", prezentoweanego w The Bristol Old Vic oraz kostiumy dla Kylie Minogue i jej tancerzy podczas tournee "Showgirl" International. Stevie jest także projektantką i konsultantką wiodących włoskich domów mody.

Charles Atlas (oświetlenie)
Charles Atlas pracował jako reżyser filmowy i twórca filmów wideo od połowy lat 1970-tych. Znaczna część jego ostatnich produkcji w tych mediach była tworzona na zlecenie stacji telewizyjnych w USA i Europie. Jego film "Merce Cunningham: A Lifetime of Dance", 90-cio minutowa koprodukcja międzynarodowa dla telewizji, przyniosła mu nagrodę za najlepszy film dokumentalny na Dance Screen 2000 w Monako. Atlas był konsultantem reżysera serialu PBS "Art 21: art of the 21st century" w okresie 2003-04. Jego ostatni film, "The Legend of Leigh Bowery", program dokumentalny, miał premierę w USA, a w 2004 r. został wydany na DVD. Najnowszy film Atlasa "Magic City, USA" poświęcony magikom i Las Vegas został wykonany na zlecenie ARTE i był nadawany w Europie w Sylwestra roku 2004/5.

Wiele z filmów i nagrań wideo Atlasa było tworzonych we współpracy z choreografami/tancerzami (w tym: Merce Cunningham, Douglasem Dunnem, Philippem Decouflem i Michaelem Clarkiem) i wykonawcami (takimi jak John Kelly, DANCENOISE, Marina Abramovic, Diamanda Galas oraz Leigh Bowery). Jego najnowsze prace zwiazane z tańcem to "Rainer Variations" (2002), wideo przedstwiające filmowca/choreografa Yvonne Rainer oraz 2 nowe filmy wideo poświęcone tańcowi, stworzone we współpracy z Merce Cunningham: "Views On Camera" (2005) i "Views On Video" (2005).

Przez cały okres swojej kariery Atlas współpracował także przy występach na żywo, jako reżyser, a także projektant scenografii, kostiumów, oświetlenia oraz prezentacji wykorzystujących różne mediach. Jego praca w tych dziedzinach obejmowała od przedstawień w opustoszałych magazynach fabrycznych po gale operowe. Projektował oświetlenie dla Michael Clark Company od 1984 r. Jego multimedialna produkcja/spektakl teatralny "Delusional" (stworzony we współpracy z Mariną Abramovic) dla solisty zostało pokazane w Europie w kwietniu 1994 r. Atlas stworzył sekwencje wideo na temat pracy Judson Dance Theatre w latach 1960-tych, jako część "PastForward" wchodzącego do projektu The White Oak Dance, który w 2001 r. był pokazywany w USA i Europie. Glimpse, współprodukcja z Cescem Gelabertem i Carlosem Mirandą, do której stworzył wideo miała premierę na Forum 2004 w Barcelonie. Atlas projektował kostiumy i tworzył projekcje wideo na żywo dla produkcji scenicznej Muscle Shoals, wyprodukowanej wspólnie z choreografem Douglasem Dunnem i kompozytorem Stevem Lacym, która miała premierę w Paryżu w lutym 2003 r. Ostatnio stworzył element wideo na żywo do "TURNING", współprodukowanego z Antony and the Johnsons, który miał premierę w kwietniu 2004 r. w St. Ann's Warehouse i będzie pokazywany w Europie w 2006 r.

Atlas stworzył kilka dużych instalacji wideo wykorzystujących różne media i instalacje wideo. Elementami "The Hanged One" było 15 kanałów wideo, programowane oświetlenie oraz ruchome elementy rzeźby, pokazywane w Whitney Museum of American Art w 1997 r. Jego najnowsze instalacje wideo były pokazywane w XL Xavier LaBoulbenne, w Nowym Jorku; Aldrich Museum for Contemporary Art, w CT; The Kitchen, w Nowym Jorku; Magazin 4, w Austrii; Ost-Gut w Berlinie; La Criee, we Francji; oraz Performance Space w Australii. Najnowsza wystawa w nowojorskiej galerii, "Instant Fame" (czerwiec 2003 w Participant, Inc.) składała się z serii kręconych w czasie rzeczywistym portretów wideo wykonawców i artystów, tworzonych na żywo na terenie galerii. Atlas otrzymał trzy Nagrody Bessie (New York Dance and Performance). Ostatnią (1998 r.) przyznano mu za kolaże wideo wykonane do comiesięcznej imprezy "Martha @ Mother".

informacje o spektaklu


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © serwis tańca
2. zdjęcia: © Jake Walters, publikacja za zgodą British Council

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: zabronione

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony głównej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone