wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
maj 2006 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


Paprika jam w Krakowie

[12.05.2006] W Krakowie od 25 do 28 maja odbędzie się I Festiwal improwizacji muzyki i tańca - Edycja "Paprika jam". Etapy festiwalu organizowane będą w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie, we współpracy z Bunkrem Sztuki, wezmą w nich udział artyści (muzycy i tancerze) z Węgier i Polski. Spośród tancerzy będziemy gościć; Eszter Gál (Węgry), Michaela Pein (Węgry-Austria), Ákos Hargitay (Węgry), Iwona Olszowska (Polska), Tomek Wygoda (Polska) oraz takich muzyków jak - Zsolt Sőrés (Węgry), Attila Dóra (Węgry), Rafal Mazur (Polska), Tomasz Choloniewski (Polska). W planowanych warsztatach weźmie udział ok. 20-25 osób: tancerze profesjonalni z Krakowa, Zielonej Góry i Warszawy, grupa repertuarowa EST Iwony Olszowskiej i studenci z Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz osoby zainteresowane improwizacją z całej Polski. Kontakt: tel. 0 505 52 88 43.

Program:

25 maja, 18.30, Bunkier Sztuki, w ramach cyklu "Impro-wizje":

- spotkanie z zaproszonymi artystami oraz twórcami improwizacyjnymi w dziedzinie muzyki i tańca, dyskusja o improwizacji jako formie twórczej i o interakcji muzyki i tańca w improwizowaniu (zagadnienia: teoretyczne założenia twórczości spontanicznej, metody improwizacji)
- w dyskusji udział wezmą: Eszter Gál (Węgry), Ákos Hargitay (Węgry), Zsolt Sőrés (Węgry), Attila Dóra (Węgry)
Dyskusja ma na celu wyjaśnienie publiczności, niezaznajomionej wcześniej z artystycznymi działaniami sztuki improwizowanej, z jakich powodów artyści rezygnują z dotychczasowych metod tworzenia i decydują się na mocno ryzykowną metodę spontaniczną oraz prezentację dzieł powstałych na bazie improwizacji.

26 - 28 maja, 10.00-15.00 (2x2 godziny), SCKM-Sala choreograficzna:
- warsztaty (rozmaite metody improwizacji i kontakt improwizacja)

blok 1. (open classes)
improwizacja na podstawie techniki release - Eszter Gál
Gyrokinesis - Michaela Pein
improwizacja - Michaela Pein

blok 2. (advanced classes)
muzyka i taniec - Eszter Gál, Zsolt Sőrés
contact improvisation i partnering - Ákos Hargitay
"free fall" - Ákos Hargitay

26 - 27 maja, 19.00, SCKM-Scena:
wieczory improwizacyjne (występy muzyków i tancerzy) oraz projekcje filmów o tańcu

28 maja, 19.00, SCKM-Scena:
zamykający festiwal - jam session, z udziałem wszystkich gości oraz uczestników warsztatów, wstęp wolny

Sylwetki zaproszonych artystów:

Eszter Gál - tancerka, nauczycielka choreografka i organizatorka. Członkini L1 Independent Dancers Partnership. Studiowała wychowanie fizyczne i fizjoterapię w Budapeszcie oraz taniec w Arnhem w Holandii. Od 1993 roku regularnie tworzy choreografie, prace improwizowane, bierze udział w projektach międzynarodowych oraz uczy na festiwalach w Europie, Rosji i USA. Jest certyfikowaną nauczycielką techniki Skinner Release, której uczyła na Węgrzech, w Słowacji, Francji, Holandii i w Seattle w USA. Od 2002 roku jest dyrektorem artystycznym corocznego międzynarodowego festiwalu improwizacji Kontakt Budapest.

Zsolt Sőrés - jest muzykiem eksperymentującym, kompozytorem, pisarzem i artystą konceptualnym. Jego główne instrumenty to: skrzypce, wiolonczela i elektronika. W jego polu zinteresowań leży muzyczna awangarda oraz marginalne obszary różnych form sztuki. Od 1996 roku jest jednym z wydawców "Hungarian Workshop" - awangardowego periodyku o sztuce eksperymentalnej. Przez wiele lat pracował z artystami wideo, poetami oraz tancerzami. Od 2000 roku uczestniczył w różnych eksperymentach muzycznych, performensach, festiwalach sztuki na Węgrzech, w Czechach, Austrii, Holandii, Niemczech, Francji, Polsce, Włoszech, Rumunii i Słowacji. Był jednym z kuratorów i organizatorów Szünet-jel - Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Eksperymentalnej.

Michaela Pein - urodzila się w Wiedniu. Mieszka i pracuje w Austrii i Budapeszcie. Taniec współczesny studiowała w Iwanson School for Contemporary Dance Centre, dzięki stypendium kontynuowała studia w Nowym Yorku. W 2005 roku przeniosła się do San Francisco (USA), brała udział w Djerassi Artist Residency Program. Pracowała z Cie. Willi Dorner (Austria), Tanz Atelier Wien i Katja Wachter (Niemcy), w projektach z Jean-Yves Ginoux (Francja), Jennifer Lacey (USA), Eszter Gál (Węgry), Márta Ladjánszki (Węgry), Gyula Berger (Węgry), współpracowała z Scott Wells (USA), Vicky Shick (USA), Jo Anna Mendl Shaw (USA) oraz Alan Good (USA). Jest pedagogiem na wydziale teatru i tańca w Anton Brucker University w Linz. Od 2005 roku praktykuje Gyrokinesis. Jest członkiem założycielskim L1 Independent Dancers Partnership. Przez 10 lat pracowała z Akos Hargitay, z którym założyła Company 2 in 1.

Ákos Hargitay - absolwent wydzialu choregrafii tańca nowoczesnego na Węgierskiej Akademii Tańca w Budapeszcie. Od 1989 roku pacuje z choreografami i tancerzami z Wegier i za granicy (np. z Eszter Gál, Willi Dorner, Sasha Waltz, David Zambrano i innimi). W roku 1996 razem z Michaela Pein zalozyli Company 2 in 1, gdzie tworzą wspólne choreografie. W tym roku Ákos ze swoim solo wygrał pierwszą nagrodę w kategorii performance na Festiwalu Fringe w Budapeszcie.

Metody warsztatowe:

Release into momentum - Improwizacja to uwolnienie, dostrojenie, słuchanie naszych wewnętrznych impulsów. Improwizacja to ruch, szukanie, zabawa, "nurkowanie", bezruch. Gdzie jest ruch w bezruchu a gdzie jest bezruch w ruchu? Lekcja łączy instruowane ćwiczenia, prace z partnerem (użycie dotyku), eksplorowanie improwizacji oraz proste sekwencje na podłodze. Lekcja oparta jest na zasadach Release (odpuszczenie, zmiękczenie, otwarcie, poczucie ciężaru, etc) i zaczyna się dostrojeniem do samego siebie i budowaniem stanu zwiększonego odczuwania i wrażliwości. Zajęcia prowadzą do wyuczonych fraz, które opierają się na przepływie, momentum, szerokim spectrum dynamiki. Proste formy przechodzą do bardziej złożonych sekwencji ruchowych podkreślając zintegrowany ruch ze sobą samym, bardziej niż z zewnętrznymi formami.

Muzyka i taniec - Ciało może byc wehikułem dla dźwięku i może odpowiadać z wewnętrznego i zewnętrznego rezonansu. Intencją Zsolta jest zaprezentowanie wszelkich sposobów komunikowania sie przy pomocy indywidualnego i interaktywnego jezyka, który to wykorzystuje niekonwencjonalne dzwięki wiolonczeli i innych instrumentów oraz wyrasta w kooperacji z tancerzem. Wszystko to głównie przez wolną improwizację, a więc poprzez muzykę i przypadkową kompozycję w danym momencie, w której nie ma stylistyki ( w tradycyjnym rozumieniu tego słowa) ani nawet zobowiązań językowych, zalecanych dźwięków i zaplanowanych ruchów.

Gyrokinesis - Ta metoda systematycznie i delikatnie pracuje nad stawami i mięśniami przez rytmiczne i falujące ćwiczenia. Ruch stymuluje wewnętrzne organy i integruje odpowiednie wzory oddechowe. Kluczem jest płynność. Pozycje nie są utrzymywane przez długi okres czasu, ale łagodnie i harmonijnie są łączone poprzez uzycie oddechu. Przez to ćwiczenia stają sie być bardziej tańcem niż tradycyjną jogą. Zajęcia zaczynją się od automasażu i prostych wzorów odychania aby obudzic ciało. Następnie warsztatowicze zwrócą uwagę na kręgosłup i miednicę. Będą mobilizować kręgosłup przez serię łuków, skrętów, zgięć i ruchów spiralnych. Te same wzorce ruchowe są rozszerzone, aby rozluźnić biodra, kolana, ścięgna podkolanowe, mięśnie czworogłowe etc. We wszystkich możliwych kierunkach: w przód, do tyłu, skręcanie, obracanie. Odpowiednie wzory oddechowe w każdym momencie stymulują system nerwowy, otwierają ścieżki energetyczne i dotleniają krew.

Improwizacja - Transformacje i deformacje fraz ruchowych z partnerem lub bez partnera, zaczynając od kombinacji, a na improwizacji kończąc. Przedmiotem zainteresowań będzie analiza frazowania i pytanie gdzie zaczyna się i gdzie kończy się ruch - poprzez pozostawanie w momencie, nie wiedząc dokąd zaprowadzi nas następny krok. Transformacja przed deformacją "znaczenia" ruchu przez prostą zmianę pozycji głowy czy innej części ciała, caraz częściej staje się własną improwizacją i dlatego uczestnicy będą badać ten temat w grupie i zobaczą dokąd ich to zaprowadzi.

Kontakt improwizacja i partnering - Ta specyficzna forma tańca swoją ewolucję rozpoczął w latach siedemdziesiątych u Steve Paxtona w Stanach Jednoczonych. Dziś jest już rozpowszechniona i istnieje w wielu odmianach. Wykorzystywana jest do celów terapeutycznych, a także do choreografii i performingu. Wielką zaletą tej techniki jest, iż nie wymaga wyksztalcenia tanecznego, potrzebna jest tylko otwartość. Podstawą kontakt improwizacji jest partnerowanie, czyli praca dwóch osób, które z oddawaniem swojego ciężaru i odebraniem ciężaru drugiej osoby ruszają się w przestrzeni w nieprzerwanej fizycznej komunikacji.

Free fall - Uczestnicy mogą spotkać się z pewnego rodzaju metodą eksperymentalną "w przebudowie", którą będzie mogło użyć ciało i otoczenie, również w ekstremalnych warunkach. Podczas zajęć uczestnicy będą zwracać szczególną uwagę na głowę, konekcję pomiędzy głową i kością ogonową, jak również na integralny ruch ciała, czy prosty ruch jakim jest bieganie. Obserwować wyprodukowaną energię podczas kontaktu takiego jak dotyk, zderzenie, rolowanie, ślizg z ciałami i różnymi powierzchniami, jak również skutek grawitacji na ruch. Poznają także skutki spirali, zaokrągleń i przenoszenia ciężaru na ciała i taniec.


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © opracowanie materiałów promocyjnych organizatora i /lub/ wykonawcy: serwis tańca
2. zdjęcia: © brak publikacji

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: dozwolone z podaniem źródła
Dalsze publikacje muszą posiadać adnotację: "źródło: wolna strefa - serwis tańca", lub "źródło: www.wolnastrefa.republika.pl".

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony głównej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zastrzeżone