wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
maj 2006 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


Bajki a La Fontaine w Warszawie

[23.05.2006] 30 i 31 maja 2006 r. w Teatrze Dramatycznym w Warszawie zobaczymy "Bajki a La Fontaine" trzech choreografów zaproszonych do współpracy z La Petite Fabrique.

Zatańczyć La Fontaine'a to projekt stworzony przez Annie Sellem, dyrektora wytwórni La Petite Fabrique, która w 2001 r. zaproponowała kilku choreografom i formacjom tanecznym opracowanie wybranego utworu słynnego bajkopisarza. Ruch, obraz i dźwięk łączą się w całość a zestawienia wybranych choreografii tworzą za każdym razem nowe widowisko. Każdy choreograf interpretuje wybraną przez siebie bajkę, inspirując się wspomnieniami wyniesionymi z lektury, które przekłada na estetykę charakterystyczną dla swojej dyscypliny, od hip hopu do tętniącej życiem klasyki.

Celem Annie Sellem jest odkrycie zabytku literatury francuskiej poprzez użycie plastycznych środków wyrazu oraz uwrażliwianie nowej publiczności na taniec, kładąc jednocześnie nacisk na kwestie moralne w dzisiejszym społeczeństwie skupionym na sobie i konsumpcji. "Bajki a La Fontaine" powstałe w Teatrze Narodowym w Chaillot zostały pokazane już ponad 700 razy w dwunastu krajach.

Annie Sellem podkreśla "uniwersalny, moralny i czarodziejski wymiar" bajek, które mimo upływającego czasu wciąż stawiają, jakże dziś aktualne, pytanie o tradycję i nowoczesność. - Miałam ochotę stworzyć projekt adresowany do całej rodziny. Te krótkie utwory choreograficzne, które przemawiają do wszystkich, zarówno do dorosłych jak i do dzieci rozwijają gust najmłodszych, wykraczając poza ścisłą listę lektur obowiązkowych. - mówi Annie Sellem. - Nie podejrzewałam, że Bajki La Fontaine'a stworzą tak szeroką przestrzeń dialogu z wszelkiego rodzaju publicznością: z rodzicami, dziećmi, amatorami tańca, neofitami. A liczba amatorów tego widowiska stale wzrasta. Prawdziwa wspólnota choreograficzna wokół twórczości nieżyjącego od 300 lat i bardziej niż kiedykolwiek aktualnego autora.

W programie zobaczymy:

"Kruk i lis"
choreografia: Dominique Hervieu
wykonanie: Joëlle Iffrig, Hoang Quach Phuong
zdjęcia: Pascal Minet
wizualizacje: Julien Delmotte
oprawa dzwięku: Catherine Lagarde
kostiumy: Mireille Hersent
światło: Vincent Paoli
czas: 20 minut

"Kruk i lis" to jedyna bajka, którą do dziś, po 30 latach, mogę cytować z pamięci: "Miły bracie, Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!"
Dominique Hervieu

Dominique Hervieu - rozwijająca się, od 15 lat, jako interpretator, twórca oraz nauczyciel pojęcia "tolerancji estetycznej", Dominique Hervieu przekonana jest, iż zaakceptowanie mnogości rodzajów tańca i środków wyrazu jest najlepszą okazją do stworzenia kultury uwrażliwiającej na oryginalność oraz dającej pole do dialogu między różnymi wyobrażeniami. Zafascynowana ruchem, najpierw interpretuje, asystuje i tworzy choreografie u boku José Montalvo, z którym zakłada w 1988 r. Compagnie Montalvo-Hervieu. W czerwcu 2000 r. zostaje doradcą artystycznym w dziedzinie tańca, do spraw najmłodszej publiczności Teatru Narodowego w Chaillot. Dominique Hervieu zwolenniczka wymiany i przekazu zauroczyła się projektem La Petite Fabrique i bajkowym światem, w którym zagłębiła się z dużą przyjemnością. "Bardzo podoba mi się sztuka opowiadania, językiem pełnym wirtuozerii i elegancji i lekkości o okrucieństwie, próżności i drapieżności tego świata".

"Dąb i trzcina"
choreografia: Mourad Merzouki
wykonanie: Mehdi Heniche, Kader Chelef, Halim Houcine
kostiumy: Karima Amarouche
światło: Yoann Tivoli
muzyka: Ahcen Merzouki
czas: 20 minut

"Wybrałem tę bajkę ponieważ oddaje ona charakter walki, która stoczyłem z zastanym, sztywnym systemem jako początkujący, ulegający wpływom choreograf. Współczesny wydźwięk trzystuletniej bajki".
Mourad Merzouki

Mourad Merzouki - jego droga nie była łatwa, co wpłynęło na wybór bajki "Dąb i trzcina", w której odnajduje osobisty wydzwięk. Mourad Merzouki, z pochodzenia Kabyl, urodził się w Lyonie w 1973 r. już w wieku 7 lat rozpoczyna przygodę ze sztukami walki i cyrkiem. W wieku 15 lat zainteresowanie hip hopem nakierowuje go na taniec. Bardzo szybko decyduje się zająć hip hopowymi środkami wyrazu profesjonalnie. Cały czas konfrontując je jednak z językiem choreograficznym innych artystów tj. Maryse Delente, Jean-François Duroure oraz Josef Nadj. Bogate doświadczenia zachęcają go do realizacji projektów artystycznych łączących hip hop, sztuki sceniczne i widowiskowe co czyni zakładając wraz z innymi tancerzami w 1989 r. formację Accrorap.
W 1994 r. formacja ta wystawia "Athina", która odniosła prawdziwy sukces podczas Biennale de la Danse w Lyonie i w której hip hop ulicy przeniesiono na scenę nie pozbawiając go przy tym tożsamości. Chcąc rozwijać swoją artystyczną przestrzeń ściśle związaną z jego przeszłością i wrażliwością, Merzouki zakłada w 1996 r. własną formację Kafig (z arabskiego: klatka). W maju 2004 r., Mourad Merzouki otrzymał nagrodę najlepszego młodego choreografa na Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Wolfsburga w Niemczech u boku również nagrodzonych, Sidi Larbi Cherkaoui, Tero Saarinena, Maurice'a Béjart.

"Krytycy"
koncepcja sceniczna: Lia Rodrigues
dramaturgia: Silvia Soter
wykonują: Sylvie Pabiot, Marianne Simon
światło: Franck Niedda, Lia Rodrigues
kostiumy: Francine Barros
wykonanie kostiumów: Clotilde Barros Pontes
muzyka: Les Motivés - Chants de lutte
czas: 20 minut

"Kim są silni i słabi współczesnego świata? Czy zwycięstwo i porażka nie są tylko projekcją naszego umysłu? Dajmy się światu zaskoczyć, nie przesądzajmy o jego kształcie z góry, nie zajmujmy ostatecznych stanowisk, bądźmy podatni na zmiany".
Lia Rodrigues

Lia Rodrigues - urodzona w Sao Paulo, Lia Rodrigues już od najmłodszych lat uczy się tańca klasycznego. W 1978 roku, w wieku 20 lat, zakłada Grupo Andança, która przynosi jej pierwsze wyrazy uznania, nagrodę za najlepszą formację roku. Lata od 1980 do 1982 to okres, w którym doskonali swe umiejętności tańcząc u boku formacji Maguy Marin, po odejściu pracuje nad własną choreografią. W 1988 r. po powrocie do rodzinnych stron tworzy Lia Rodrigues Companhia de Danças. Od tamtej pory, jej praca wzbudza duże uznanie. Za sztukę "Ma", otrzymuje w 1994 r. nagrodę Ministra Kultury w Brazylii za najlepszą choreografię; nieprawdopodobny sukces "Folia" (1995 r.); stanowisko dyrektora artystycznego festiwali Panorama de Dança Contemporanea w Rio i Biennale de la Danse w Lyonie (1996 r.); w 2000 r. doskonałe krytyki sztuki "De quoi nous sommes faits" (Z czego jesteśmy zrobieni), w której poprzez nagość tancerzy ukazuje "ciało, które mówi i otwiera nowe drogi".
Wiosną zeszłego roku opracowała choreografię do bajki La Fontaine'a pokazane w ramach Roku Brazylijskiego we Francji.


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © opracowanie materiałów promocyjnych organizatora i /lub/ wykonawcy: serwis tańca
2. zdjęcia: © brak publikacji

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: dozwolone z podaniem źródła
Dalsze publikacje muszą posiadać adnotację: "źródło: wolna strefa - serwis tańca", lub "źródło: www.wolnastrefa.republika.pl".

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony głównej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zastrzeżone