wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
maj 2006 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


Dada i Islandia

[27.05.2006] Teatr Dada von Bzdülöw występuje w Islandii. Teatr wystawi spektakl "Magnolia" 28 maja o godz. 20.00 w Reykjavik City Theatre w ramach Reykjavik Art Festival 2006. Od roku 2004 Teatr Dada von Bzdülöw uczestniczy w projekcie Trans Danse Eorope, którego organizatorem i koordynatorem jest Les Hivernales w Avignon. Spektakl w Reykjaviku jest ostatnim etapem tego projektu, którego elementami była miesięczna rezydencja w Helsinkach (maj 2004), gdzie Teatr Dada przygotowywał premierę "Kilku Błyskotliwych Spostrzeżeń (a la Gombrowicz)", oraz seria przedstawień w Europie: "Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń" - Penitents Blancs, Festiwal Les Hivernales, Avignon (Francja) luty 2005; Stary Browar, Festiwal Malta, Poznań, lipiec 2005; Studio L'Envers, Les Bigittines Festival, Bruksela (Belgia), sierpień 2005; Plesni Teater, Ljubljana (Słowenia) styczeń 2006; Malmitalo, Hesinki (Finlandia), kwiecien 2006. Drugim spektaklem była "Magnolia" wystawiana w: Cable Factory, Helsinki (Finlandia) maj 2004; Teatr Ponec w Pradze w ramach Tanec Praha (Czechy) - czerwiec 2005; Gran Teater w Aarhus (Dania) - marzec 2006; Rejkiavik City Theatre (Islandia) - maj 2005. "Magnolia" prezentowana była w 11 krajach Europy: Francja, Rosja, Szwajcaria, Niemcy, Litwa, Szwecja, Włochy, Finlandia, Czechy, Dania. W lipcu kolejne spektakle Dada w Irlandii.

Recenzje z "Magnolii":

"Magnolia to konsekwentnie i dojrzale przeprowadzony pomysł oraz dynamiczny, naładowany emocjami, ale daleki od sentymentalizmu, pełnokrwisty taniec. Bzdyl (mim, aktor, tancerz, choreograf i reżyser) i Chmielewska (absolwentka gdańskiej szkoły baletowej i brukselskiej PARTS, jej autorska choreografia Fragment także znalazła się w programie platformy) opowiadają swoją historię bez przesadnego aktorstwa; tańcząc obok siebie, delikatnie stopniują emocje, które ledwie pulsują pod powierzchnią ich idealnie zgranych ciał (wielokrotnie zmieniane kostiumy symbolizują także upływ czasu). Tancerze inscenizują historię partnerstwa, namiętności, ale także, a może i przede wszystkim, rywalizacji - oboje obdarzeni bardzo silnymi osobowościami, toczą pojedynek; grając do jednej bramki ("sławny teatr Dada von Bzdülöw"), z czasem odsłaniają skrywane emocje, są raz razem, raz osobno, grają przed sobą, kryją się za kolejnym układem, wspierają w tańcu, jednocześnie próbując zachować indywidualność i niezależność aż do kulminacyjnego momentu, gdy oboje nadzy stają pod ścianą, by po chwili pokłonić się sobie przyodziani w jednakowe białe szlafroki. Jak zawodnicy po remisowej walce uznają swoją równość, dziękują sobie wzajemnie za uczciwą grę (w podtekście - za wspólne dziesięć lat)".
Joanna Leśnierowska, "Didaskalia", 5.10.2003

"Żyją obok siebie. Klimat tego życia jest umiarkowany, raczej chłodny i deszczowy. Nic dziwnego, że bohaterowie wciąż się przebierają. Zmieniają kostiumy, jak życiowe role. Scenografie stanowią dwie garderoby. Dwa życia, dwie samotności. I nagle gdzieś pośrodku zimy on i ona spotykają się w pół drogi. Para otulona szalikami, w wełnianych czapkach tańczy tango. Taniec ten łączy lodowatą precyzję i żar namiętności. Wełniane czapki wieczorowa sukienka tancerki. Duża amplituda temperatur i emocji spotęgowana muzyką Mikołaja Trzaski, w której motywy jazzowe splatają się z rytmami południowoamerykańskimi. Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska, tańcząc, tną przestrzeń niczym brzytwa".
Natalia Ligarzewska, "Gazeta Wyborcza - Gdańsk"

"Bohaterowie nie mają imion (w programie występują pod nazwiskami wykonawców), spektakl nie opowiadają żadnej fabularnej historii - to próba uchwycenia stanów emocjonalnych tańcem, ruchem, bezruchem, napięciem. "Magnolia" rozpoczyna się niepostrzeżenie. Po obu stronach sceny stoją dwa wieszaki z ubraniami. Na środku - kobieta i mężczyzna. Ubrani zwyczajnie, prywatnie, stoją i rozmawiają, stoją i milczą. "Za chwilę wystąpi sławny teatr Dada von Bzdülöw" oznajmia kilkakrotnie głos z megafonu. Powtarza się melancholijny jazzowy motyw, para nadal jakby nie rozpoczynała spektaklu - choć oczywiście to już spektakl. Zajmują się zmienianiem garderoby: na zmianę podchodzą do wieszaka, przebierają się, podchodzą do siebie, patrzą, znowu się przebierają. Ubrania są proste i zwyczajne, ruch też zwyczajny - choć poddany rytmowi muzyki. Ten początek - długi, tworzony bez pośpiechu, jakby na poły prywatnie, jest znakomity. Napięcie tworzy się od niechcenia, właściwie z niczego. Bohaterowie coś sobie proponują, badają się, negocjują; każdy z nich jest osobną, samodzielną jednostką".
Joanna Targoń, "Gazeta Wyborcza - Kraków", 2.12.2002


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © opracowanie materiałów promocyjnych organizatora i /lub/ wykonawcy: serwis tańca
2. zdjęcia: © brak publikacji

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: dozwolone z podaniem źródła
Dalsze publikacje muszą posiadać adnotację: "źródło: wolna strefa - serwis tańca", lub "źródło: www.wolnastrefa.republika.pl".

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony głównej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zastrzeżone