wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
październik 2006 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


Premiera "Kunst Der Fuge"

[28.10.2006] 3 listopada o godz. 19.00 w siedzibie Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu odbędzie się Wieczór Tańca Współczesnego, podczas którego zaprezentowane zostaną dwie nowe choreografie w wykonaniu tancerzy ŚTT. Spektakle, które zobaczymy to: premiera "Kunst Der Fuge" w choreografii Hilke Diemer (Holandia) oraz "Reakcja chemiczna" w choreografii Jacka Łumińskiego - spektakl, który był prezentowany podczas XIII Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej.

"Kunst Der Fuge"
choreografia: Hilke Diemer
muzyka: "Kunst der Fuge" J.S. Bach w wykonaniu The Bell'Arte Ensemble
tańczą: Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, Korina Kordova, Sebastian Zajkowski, Aleksander Kopański
światła: Marcin Wadowski
czas: 19 minut

"Kunst Der Fuge" powstał w ostatnich dniach życia Jana Sebastiana Bacha. Ostatnia, niedokończona fuga, zbudowana jest na temacie opartym o dźwięki B-A-C-H. "Die Kunst Der Fuge" był najbardziej złożonym utworem Bacha. Bach przewracał w nim melodie do góry nogami, odwracał porządek znajdując jednocześnie kontrapunkty tematu - wywróconego do góry nogami. - Szanując tą metodę, strukturę czy wręcz przestrukturyzowanie fraz, jako choreograf inspirowałam się warstwowością i innymi pojęciami związanymi z fugą - ucieczką, śledzeniem, byciem śledzonym, ludźmi i ich cieniami - mówi Hilke Diemer. - Każda osoba może mieć 4 różne tożsamości. Czworo ludzi może być jednym. Wysłuchawszy wszystkich wykonań utworu zdecydowałam się na wersję kwartetu smyczkowego Bell'Arte, w której słychać wszystkie warstwy, wewnątrz której brzmią różne charaktery. Urzekło mnie również to, że Bach nigdy nie ukończył swych badań nad kontrapunktami więc koncert jest niedokończony - twórcze wyzwanie dla wszystkich potrafiących słuchać".

Proces pracy Hilke Diemer

Jako pianistka byłabym zmuszona zagrać zgodnie ze wskazówkami kompozytora. Jako choreograf mogę pozwolić sobie aby stanąć w opozycji. Zafascynowana muzyką Bacha rozpoczęłam artystyczne poszukiwania już w roku 1992 w Rotterdamie, pracując nad choreografią do tej niezwykłej muzyki (ukończyłam wówczas prace nad częścią 1 i 14). W 1994 ponownie pracowałam nad choreografią do "Kunst Der Fuge" dla Ruben University w Jerozolimie. Wciąż pragnęłam stworzyć spektakl w oparciu o wszystkie fugi. Dla Śląskiego Teatru Tańca udało mi się ponownie przetworzyć koncepcję choreograficzną oraz sposób interpretacji dzieła. Pozostałam przy wyborze The Bell'Arte Ensemble jako wykonawcy muzyki, z tancerzami natomiast rozpoczęłam pracę w oparciu o struktury przestrzenne, które zarówno mnie, jak i tancerzom dają możliwości kreowania ruchu. Nigdy wcześniej nie wgłębiałam się w opartą o matematyczne reguły strukturę dzieł Bacha - byłam niezwykle zaskoczona, gdy okazało się, że bachowska "architektura" całkowicie pokrywa się z moim planem sceny, który opracowałam dla tancerzy w związku z przygotowywanym spektaklem.

Prace nad choreografią prowadziłam w oparciu o pojęcie ucieczki, podążania, wsparcia w umownej przestrzeni pokoju, w którym uwięzione są cztery osoby (ciało o czterech obliczach, temperamentach, osobowościach). Porównałam te charaktery z czterema pokojami hotelowymi, kiedy nagle odkrywasz, że są one takie same: telewizor jest umieszczony w tym samym rogu, pokazuje te same programy; te pokoje są pewnego rodzaju "klonami", być może ludzie, którzy w nich mieszkają, także staną się replikami. Możesz zaprojektować 4 pokoje dla każdego z bohaterów tej opowieści i obserwować jak każdy z nich podąża tymi samymi ścieżkami.

Hilke Diemer (Holandia) - Choreograf i nauczyciel modern dance, metodyki, improwizacji i kompozycji. Pracując w Rotterdamie, jednocześnie często uczy i tworzy choreografie za granicą. W swojej pracy kładzie nacisk na improwizację, poprzez którą tancerze wnoszą nie tylko materiał, jakim jest ich poruszające się ciało, ale także osobistą interpretację ruchu, co owocuje każdorazowo odmienną realizacją tej samej choreografii. Jest inicjatorem warsztatów i kursów dla młodych choreografów Rotterdamse Dansacademie, oraz kursów "Beweeg de Danser" dla Niemieckiego Stowarzyszenia Tańca LCA. Ukończyła Gimnazjum i Konserwatorium Baletowe Brabants w roku 1972, następnie odbyła studia podyplomowe na Rotterdamse Dansacademie na kierunku modern dance, oraz improwizacji/kompozycji pod kierunkiem Lucas'a Hoving, Beety Jones, Denise Jefferson. Studiowała na Laban Movement Analysis (Virginia Reed, Didy Levy). Na Rotterdamse Dansacademie wykłada od 1985 roku. W roku 1996 pod jej kierownictwem powstał Wydział Choreografii, na którym każdego roku około 5 studentów rozwija się i prezentuje swoje prace. We współpracy z HKA i AHK od roku 1998 studenci tego wydziału mogą ukończyć je dyplomem magisterskim. Od roku 2000 uczy gościnnie w Bytomiu, gdzie realizuje program dla młodych choreografów. Dzięki jej staraniom, od roku 2002 dyplom magisterki w dziedzinie choreografii można również zdobyć na HMD w Rotterdamie. W latach 1990 - 1996 Hilke Diemer była członkiem sekcji tanecznej Rotterdamse Kunststichting. Wykładała i tworzyła choreografie na wielu międzynarodowych festiwalach i konferencjach, m.in.: Amsterdam (1997), The Greenhouse Effect ELIA w Leeds (1998), Nederlandse Dansdagen w Maastricht (1998), Volgograd (1999), Internationaler Tanzaustausch Ruhr (2000, 2002), Nowosybirsk (2003), Ohio State University (2004). W 2005 roku zaczęła studia z teorii teatru na Uniwersytecie w Amsterdamie. Obecnie współpracuje ze Śląskim Teatrem Tańca w ramach pilotażowego projektu Wyższej Szkoły Sztuk Performatywnych realizowanego wspólnie z programem UE Leonardo da Vinci.

"Kunst Der Fuge" (The Art of the Fugue, Sztuka Fugi, BWV 1080) - to jedno z ostatnich, niedokończone dzieło Jana Sebastiana Bacha, składające się z szesnastu fug - czternastu czterogłosowych, dwóch trzygłosowych - oraz czterech kanonów dwugłosowych. Ostatnia, niedokończona fuga, zbudowana jest na temacie opartym o dźwięki B-A-C-H. Dzieło to stanowi zwieńczenie całego dorobku autora. Ze względu na to, że Bach nie sprecyzował jakiejkolwiek obsady instrumentalnej do jego wykonania (nie dał też wskazówek odnośnie tempa), przez wiele lat było ono traktowane wyłącznie jako teoretyczny wykład poświęcony samej fudze, przeznaczony tylko do czytania. W praktykę wykonawczą wprowadzone zostało dopiero w 1924 r., a zrobił to Wolfgang Graeser. Od tamtego momentu doczekaliśmy się przeróżnych wykonań Sztuki Fugi, począwszy od klawesynowych, przez smyczkowe, fortepianowe, fletowe, dęte, organowe, jak również aranżacje orkiestrowe. Niezależnie od zastosowanej instrumentacji oraz tempa, dzieło zachwyca swym pięknem, stanowiąc traktat filozoficzny o muzyce zapisany w nutach, muzykę czystą, nieograniczoną w żaden sposób. Wielu muzykologów uważa "Kunst Der Fuge" za jedną z najdoskonalszych kompozycji, jaką kiedykolwiek udało się stworzyć.

"Reakcja chemiczna" (Metateza)
choreografia: Jacek Łumiński
muzyka: Beastie Boys (Lighten Up), Stepanida (Keghe), Glen Valez (Velez Rubio Tecolote, Mesapotamia)
tańczą: Sylwia Hefczyńska - Lewandowska, Eva Lackova, Korina Kordova, Sebastian Zajkowski, Aleksander Kopański
światło: Marcin Wadowski

Metateza z łac. Metathesis - przestawienie, to reakcja chemiczna podwójnej wymiany. W wyniku tej reakcji, fragmenty reagujących cząsteczek zamieniają się miejscami w skoordynowany sposób.

Metateza przestawka, przestawienie głosek w wyrazie; przekładania, zmiana zwykłego szyku słów dla wzmożenia wyrazistości wypowiedzi; por. Permutacja
Etym.: gr. Metathesis 'przestawienie; odsunięcie; zmiana' (Słownik wyrazów obcych i zwrotow obcojęzycznych Władysława Kopalinskiego).


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © opracowanie materiałów promocyjnych organizatora i /lub/ wykonawcy: serwis tańca
2. zdjęcia: © brak publikacji

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: dozwolone z podaniem źródła
Dalsze publikacje muszą posiadać adnotację: "źródło: wolna strefa - serwis tańca", lub "źródło: www.wolnastrefa.republika.pl".

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony głównej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zastrzeżone