wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
marzec 2007 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


Guillermo Horta Betancourt, "Sztuka noszenia jedwabnego kimono", warsztaty

[08.03.2007] Klub Żak w Gdańsku zaprasza w dniach 16-17 marca na cykl "Poza granice", w ramach którego gościem będzie Guillermo Horta Betancourt. Guillermo Horta Betancourt pokaże spektakl "Sztuka noszenia jedwabnego kimono" i poprowadzi warsztaty taneczne. Kontakt: Klub Żak, ul. Grunwaldzka 195/197, Gdańsk, tel. (0-58) 344 05 73 wew. 117.

Spotkanie ze sztuką Betancourta jest pełną niespodzianek podróżą na pograniczu kultur, gatunków, stylów. Betancourt z wykształcenia aktor, tancerz, choreograf, reżyser i artysta plastyk określa siebie jako outsidera oficjalnych nurtów. Jego taniec to odważne metamorfozy cielesne i fuzja różnych tradycji kulturowych, szczypta Kathakali z odrobiną modern dance i baletem klasycznym i ognisty kubański temperament, którym tancerz magnetyzuje publiczność.
"z solowego teatru tańca Betancourta wynika zasadnicze pytanie o zasadę świata. Dziś chyba jeszcze tylko teatr poszukujący, ten teatr wyrosły z inspiracji Jerzego Grotowskiego (...) usiłuje stawiać takie pytania".
Tadeusz Szyłłejko, "Gazeta Warmii i Mazur"

17 marca, godz. 19.00
"Sztuka noszenia jedwabnego kimono"
choreografia i wykonanie: Guillermo Horta Betancourt
muzyka: Guillermo Horta Betancourt, Peter Gabisand - electronics
Część 1 - "Pieśni z mojej ostatniej podróży"
Część 2 - "Napisałem długi tekst"

Pod powierzchnią mojej skóry istnieje ktoś inny, a pod nim jeszcze inny i inny ... poprzez nich podróżuję ku sobie...
Guillermo Horta Betancourt

Spektakl-improwizacja. Guillermo Horta Betancourt łączy elementy indyjskiego tańca Kathakali, technik japońskiego teatru tradycyjnego, baletu klasycznego oraz modern dance, by opowiedzieć o "drugiej stronie lustra" - rzeczywistości, której każdy z nas doświadcza, gdy jego intelekt na moment przymknie oczy i pozwoli wyobraźni śnić.

16 marca, godz. 17.00 - 20.00
17 marca, godz. 14.00 - 17.00
Warsztaty taneczne z Guillermo Horta Betancourtem (taniec współczesny - improwizacja - montaż)

Warsztaty skierowane są do wszystkich pasjonatów teatru, tańca oraz śpiewu. Zajęcia będą skupiały się na pracy nad świadomością i kontrolą ciała w celu przygotowania go do twórczej improwizacji. Zajęcia będą obejmowały następujące elementy:
- elementy Kathakali i modern dance
- partnerowanie
- kontakt improwizacja oraz improwizacja solowa
- teatralność ruchu i dramaturgia choreografii
- technika montażu choreografii: łączenie elementów tańca Kathakali, tekstu i ruchu

Podczas warsztatu pracujemy bezpośrednio nad zgłębianiem własnej osobowości i duchowości tak, by móc w pełniejszy sposób komunikować się poprzez ciało. Moim zamiarem jest podzielenie się tym, co odkryłem na swojej drodze. Moim głównym źródłem inspiracji są pierwotne tradycje sztuk performatywnych. Wciąż poszukuję pamięci zamierzchłych kultur i próbuję przywołać w swojej pracy twórczej pierwotne reguły tańca i teatru. Kiedy zadaję sobie pytanie, czego chcę uczyć, mówię: Odczuwam pokrewieństwo z kulturami wschodu Indii i Japonii i od dłuższego czasu staram się kultywować ten sposób myślenia o tańcu i teatrze jako procesie inicjacyjnym, który z racji swoich zasad i traktowania rzemiosła teatralnego jako niekończącego się poszukiwania potrzebuje innych przestrzeni i ludzi, którzy nie są zniszczeni przez komercję charakteryzującą "gotowych" artystów. Taniec jest jak uobecnianie sekretnego procesu wewnątrz alchemicznej przestrzeni naszych ciał, umysłów i dusz.
Guillemo Horta Betancourt

Guillermo Horta Betancourt - urodzony na Kubie, mieszkający na stałe w Wiedniu (Austria), tancerz, aktor, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, w praktyce i teorii zgłębia metody ekspresji cielesnej i rozwoju kreatywności. Guillermo interesuje się także terapeutycznymi aspektami tańca, ruchu, ekspresji twórczej. Warsztat, którego uczy, ma na celu odkrywanie i rozwój za pomocą improwizacji potencjałów ruchowych, głosowych, kreatywności. Trening Horty czerpie z wielu technik, takich jak: balet klasyczny, taniec współczesny, Kathakali. Guillermo ukończył The National School of Art (Państwowa Szkoła Sztuk Plastycznych) oraz The National School of Ballet (Państwowa Szkoła Baletowa) w Hawanie (Kuba). Pobierał lekcje tańca współczesnego w Instituto Superior de Arte de la Universidad de La Havana oraz uczestniczył w warsztatach tańca Finenza Guidi. W 1996 r. Guillermo uczestniczył w 10. sesji International School of Theatre and Anthropology (ISTA - Międzynarodowa Szkoła Antropologii Teatru - założona i kierowana przez Eugenio Barbę) w Kopenhadze (Dania). W 1999 r. Guillermo rozpoczął naukę w Kathakali School Trivamdrum w Indiach i od tamtego czasu kontynuuje naukę w tym kierunku. Guillermo Horta Betancourt był współzałożycielem wielu eksperymentalnych grup teatralnych m.in. Teatro Experimental Del Espacio (Kuba), Proyecto Espiral Danza Contemporanea (Spiral Project Contemporary Dance), Teatro de la Danza (Kuba). W latach 90. XX wieku Guillermo przenosi się do Austrii, gdzie tworzy spektakle i choreografie solowe i grupowe we współpracy z Odeon Theatre, Tanztheater Wien (Liz King), Theater des Augenblicks. W 1996 roku założył teatr tańca Metaffa Tanztheater. Równolegle Horta uczy się i występuje z Theatre Trivamdrum (Indie). W latach 1993-2004 dawał spektakle m.in. w Hiszpanii, La Palma, na Wyspach Kanaryjskich, w Austrii, Niemczech, Japonii, Polsce. Od 2000 roku, oprócz solowych działań artystycznych, Guillermo współpracuje także z zespołem Compagnie Irene K. założonym i prowadzonym przez Irene Borguet-Kalbusch.


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © opracowanie materiałów promocyjnych organizatora i /lub/ wykonawcy: serwis tańca
2. zdjęcia: © brak publikacji

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: dozwolone z podaniem źródła
Dalsze publikacje muszą posiadać adnotację: "źródło: wolna strefa - serwis tańca", lub "źródło: www.wolnastrefa.republika.pl".

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony głównej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zastrzeżone