strona tańca: projekty prezentacyjne wolnej strefy


anex solo festival
edycja 2000: anex solo festival

"DC 5861495" Ryszard Kalinowski - Lublin - informacje o spektaklu

"DC 5861495"
Ryszard Kalinowski
choreografia: Hanna Strzemiecka
muzyka relaksacyjna - wiatr dzwonków
premiera: 8 listopada 2000, IV MLSTT

Imię i nazwisko przestaje mieć znaczenie, dziś nie rozpoznaje się nimi ludzi, dziś liczą się tylko numery. Każdemu z nas urzędnicy przypisują numer statystyczny, pesel, NIP, nr paszportu, numer dowodu, nr karty bankowej. Musimy pamiętać numery kart SIM, telefonów, numer rejestracyjny samochodu. Wszędzie otaczają nas numery, którymi powoli się stajemy: nr karty do lekarza i kolejne do specjalistów, nr biletu miesięcznego, miejsce w kinie, w pociągu... Atakowani coraz większą ilością cyfr do zapamiętania zaczyna brakować nam własnej osobowości. Codziennie coraz silniej utożsamiamy się z wyimaginowanym cyfrowym ego, tracąc jednocześnie samych siebie.

W "DC 5861494", w gonitwie poszukiwań tożsamości, tancerz podejmuje próbę zidentyfikowania swojej osobowości, próbując rozszyfrować innych - szare ponumerowane papierowe postaci osuwające się bez własnej woli z krzeseł. Bohater stara się wywołać jakąś interakcję między papierowymi ludźmi. Nic się jednak nie wydarza ani w nich ani w nim. Aby nie popaść w obłęd rezygnuje więc z walki, poddaje się, jakby czekając na swój ostatni numer - numer pośmiertnej ewidencji, zawieszany w prosektorium na stopie zmarłego. Jest spokojny, że przynajmniej to oznaczenie nie jego pamięć obciąży.
Spektakl nie ma za zadanie opisywać problemy emocjonalne, oddaje jedynie atmosferę zagubienia, pozostawiając otwarte interpretacje. Nie jest dramatyczny i nie należy do radosnych, z optymistyczną pointą. Raczej drażni.

Hanna Strzemiecka, choreograf spektaklu: - Stajemy się coraz bardziej statystyczni, nikt już nie pyta, kim jesteśmy jako ludzie. A my? Gubimy się w gąszczu cyfr, oznaczeń, symboli nam przypisywanych. Bezsilność, która nas ogarnia to także wynik zagubienia wobec naszych własnych potrzeb, jakże często nie wiemy komu potrzebne są nasze talenty, czy trwać w realizacji przyjętych idei, czy poszukiwać nowych dróg czy też może zrezygnować i odejść w bezpieczną domową nicość szarego obywatela? Ten rodzaj bezsilności można dzisiaj uznać za typowy. Poza bardzo sinymi jednostkami dzisiejszy człowiek w zasadzie nie ma żadnych perspektyw na samorealizację.

Ryszard Kalinowski

Od 1993 czołowy tancerz Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej, karierę taneczną rozpoczął jeszcze przed obronieniem dyplomu na UMCS w Lublinie (wydział pedagogiki, specjalność teatr i taniec). Przez krytyków jest uznawany za jednego z najlepszych tancerzy współczesnych w Polsce, juror kilku polskich konkursów tanecznych, nauczyciel tańca. Współtworzył choreografie GTWPL wraz z Hanną Strzemiecką, jest twórcą autorskich spektakli m.in.: "List" i "Z rachunku prawdopodobieństwa".

Uczestniczył w realizacji (1998) Amerykańskiego Projektu pod kierunkiem Joe Altera, lidera Joe Alter Dance Group, od 1996 roku uczestniczył w niemal wszystkich edycjach polskich festiwalach tańca współczesnego (Bytom, Lublin, Kalisz, Sanok, Warszawa, Poznań). Wraz z GTWPL brał udział w międzynarodowych festiwalach 1996 - festiwal Internationale Bodensee Tanztage w Szwajcarii (na zaproszenie Tanzforum Ostschweiz), 1996 - Zurich - prezentacja 3 spektakli w Theatersaal Rigiblick, 1998 - tournee w Lyonie (Francja), 1999 - Nimegen, Arnhem (Holandia), 1999 - International Festival of Modern Choreography (Litwa), Central Station - Dance (Węgry), 2000 International University Theatre Festival (Tunezja).



© stronę tańca przygotowuje: wolna strefa
kontakt: wolnastrefa@poczta.onet.pl


główna     serwis tańca     powrót do: anex solo festival     powrót do: strona tańca: anex solo festival: edycja 2000



odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone