strona tańca: projekty prezentacyjne wolnej strefy


anex solo festival
edycja 2000: anex solo festival

"Lady Makbet" Marta Pietruszka - Kraków - informacje o spektaklu

"Lady Makbet"
Marta Pietruszka
choreografia: Olga A. Marcinkiewicz, Marta Pietruszka
współpraca (kostium): Bożena Pędziwiatr, Ela Szczepanik
muzyka: techno trans, A. Part, Massive Attack
czas: 20 minut

"Lady Makbet" to choreografia, w której w sytuacji kryzysu religijnego naszej kultury jesteśmy świadkami sporu z epoką racjonalizmu o zasadność kultu ratio. Ludzki umysł nie jest w stanie unieść ciężaru grzechu. Lady Makbet nieodwracalnie przekracza istniejące w niej prawo moralne, któremu nie jest w stanie przeciwstawić siły swego intelektu. Sytuacja ekstremalna wywołuje niekontrolowany wybuch iście zwierzęcych instynktów - walki o przetrwanie, walki o władzę i wreszcie... morderstwa.

Spektakl łączy warsztat choreografa tańca współczesnego z analizą psychologiczną roli (Stanisławski) i gestu psychologicznego postaci scenicznej (M. Czechow). "Lady Makbet" jest rodzajem monodramu tanecznego, w którym postać występująca na scenie sportretowana jest w ekstremalnych stanach emocjonalnych. Inspirację do jego powstania stanowił XIX wieczny podręcznik dla adeptów sztuki aktorskiej "Mimika..." Wojciecha Bogusławskiego, będący zbiorem skodyfikowanych gestów i póz teatralnych. Właśnie matrwota konwencji i pusta forma teatralna nasunęły myśl o postaciach należących do kanonu teatru europejskiego (Ofelia, Lady Makbet).

Tworząc w masowej i multimedialnej kulturze wydaje się konieczne z jednej strony obnażanie psychologicznych i społecznych stereotypów i konwencji gestu, języka ciała, a z drugiej strony dążenie do przekroczenia samej psychologii i dotarcie do transcendentnego znaczenia ruchu wyrażanego tylko m.in. poprzez ruch ludzkiego ciała. Premiera spektaklu "Lady Makbet" jest naturalną konsekwencją choreografii "Śmierć Ofelii"z 1998, która otrzymała I Nagrodę w kategorii solistów oraz specjalną Nagrodę Polskiego Teatru Tańca z Poznania na VIII Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych Kalisz '2000. "Lady Makbet" składa się z trzech części: kult, intryga dworska i genesis.

Marta Pietruszka

Tańczy od 1983 roku, pracę rozpoczęła w krakowskim Teatrze Tańca Kontrast, w 1987 została współzałożycielem, członkiem i asystentem choreografa Eksperymentalnego Studia Tańca EST, Iwony Olszowskiej. Od 1996 roku współpracuje ze śląskim Teatrem Tańca. Od 1994 roku łączy karierę tancerza i choreografa. W 1998 r. wraz z Olgą A. Marcinkiewicz założyła teatr gestu i ruchu, gdzie przygotowuje choreografie solowe. Najważniejsze choreografie to: "Cold Genius"(1998), Też ja (1998), "Śmierć Ofelii" (1999) i "Lady Makbet" (2000). Tańczy także w duetach - m.in. "Topsy - Impressions", "Moment of Frustration".

Współpracowała z takimi choreografami jak: Karen Studd, James Leo Nerick oraz Linda Caldwell, trening choreograficzny i taneczny przechodziła m.in. z Louise Kluxbull i Vincy Shick z USA, Maikki Hauru i Taro Saarinena z Finlandii, Diane Elshout z Holandii oraz Sebastiana Prantla z Austrii. Referencje wystawili jej m.in. Jacek Łumiński, dyrektor Śląskiego Teatru Tańca, Maida Withers, profesor George Washington University i Melissa Monteros, profesor Calgara Dance University z Kanady (także Gdański Teatr Tańca).

Za choreografię "Śmierć Ofelii" Marta Pietruszka w 2000 roku otrzymała I nagrodę w kategorii solistów na 8 Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu oraz nagrodę Polskiego Teatru Tańca z Poznania.



© stronę tańca przygotowuje: wolna strefa
kontakt: wolnastrefa@poczta.onet.pl


główna     serwis tańca     powrót do: anex solo festival     powrót do: strona tańca: anex solo festival: edycja 2000



odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone