strona tańca: projekty prezentacyjne wolnej strefy


anex solo festival
edycja 2002: anex solo festival

"Prośba o wyspy (szczęśliwe)" Małgorzata Haduch - Holandia (polska premiera) - informacje o spektaklu

"Prośba o wyspy (szczęśliwe)"
Małgorzata Haduch - Holandia
polska premiera
tekst: Wisława Szymborska
tańczy: Małgorzata Haduch

"Prośba o wyspy (szczęśliwe)"
...a właściwie petycja w sprawie...

Punktem wyjścia i inspiracją do spektaklu było zagadnienie dotyczące manipulacji tłumem. Szkoły i programy umiejętnego wzbudzania emocji w słuchaczach aby zdobyć posłuch, zgodę, poparcie cieszą się ogromnym powodzeniem (nie tylko u polityków). Gesty, mimika, postawa, sposób chodzenia, odpowiednie pauzy - to techniki jakich każdy może się nauczyć. A potem namawiać do kupienia przysłowiowego kota w worku. Najlepiej manipuluje się grupą powyżej trzydziestu osób - kilka setek słuchaczy to gwarantowany sukces.

Moje zamiłowanie do poezji polskiej oraz zainteresowanie dekontekstualizacją zaowocowały przekształceniem wiersza Wisławy Szymborskiej pt. "Utopia" w petycję. Dzięki niej otworzyły mi się drzwi do osobistego świata doświadczeń, przeżyć, wspomnień, pasji, obsesji, strachów... czyli jakie jest dla mnie to "życie nie do pojęcia"? A kto dziś chciałby żyć na "wyspie, na której wszystko się wyjaśnia"? Czym kieruje się człowiek przy dokonywaniu wyborów?

"Prośba o wyspy (szczęśliwe)" to improwizacja w pewnej określonej strukturze. Wymaga precyzji, koncentracji i świadomości, co widz odbiera w danym momencie, jak ciało wypełnia przestrzeń, jakie pozostawia w nim echo, smugę... Dwa miejsca, różne jakości ruchu. Wybór tej formy konstrukcji spektaklu to spełnianie moich obecnych założeń artystycznych: pozbycie się formy, podejmowanie wyzwań, osiąganie limitów. W ten sposób poszukuję własnego stylu poruszania się; rozwijam umiejętne, precyzyjne kierowanie energii napędzającej ciało. Teatr jednego aktora odgrywa ważną rolę w tym procesie twórczym. Jak słowo łączy się z ruchem, jak na siebie oddziałują, co słowo wnosi do kompozycji, jak równocześnie uniknąć dosłowności - to nurtujące mnie zagadnienia. I za każdym razem, gdy jestem na scenie, znajduję inne odpowiedzi.

Małgorzata Haduch

Tancerz i choreograf, absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie (Holandia); wcześniej ukończyła kurs Instruktorów Tańca Współczesnego w Krakowie z najwyższym wyróżnieniem (2001). Haduch otrzymała następujące stypendia: Erasmus/Socrates 2000/2001; Individualisering Fonds AHK 2002; Schuurmann Schimmel van Outeren Stichting 2003/2004; Hanny Veldkamp Grant 2003/2004

Prezentowała swoje własne prace jak również występowała w przedstawieniach innych choreografów w Holandii, Brazylii, Urugwaju, Północnej Irlandii, Hiszpanii i w Polsce. Na jej doświadczenie wyjątkowy wpływ miała praca z Marcelo Evelin, Carles Salas, Martin Inthamoussu, Ame Henderson, Januszem Skubaczkowskim. A główny wkład w jej rozwoju artystycznym wniosły warsztaty z Katie Duck, Hooman Sharifi, Thomas Lehmen, Robert Steijn, Ellen Knops, Ria Higler, Sabina Holzer, Rene Coprij, Maaike Bleeker, Liat Waysbort, Vincent Cacialano. Obecnie Haduch, poza produkcją własnych spektakli, uczy improwizacji, kompozycji i techniki tańca release.



© stronę tańca przygotowuje: wolna strefa
kontakt: wolnastrefa@poczta.onet.pl


główna     serwis tańca     powrót do: anex solo festival     powrót do: strona tańca: anex solo festival: edycja 2002



odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone