fabryka tańca: produkcje teatralne i patronaty prasowe wolnej strefy


Warszawski Wieczór Tańca Współczesnego kierunek.(0-22).taniec
patronat prasowy wolnej strefy (Warszawa, 2005)

Warszawski Wieczór Tańca Współczesnego kierunek.(0-22).taniec

Dom Wojska Polskiego i Fundacja Rozwoju Tańca zapraszają na Warszawski Wieczór Tańca Współczesnego kierunek.(0-22).taniec. Głównym celem jest integracja środowiska tańca współczesnego i pokazanie dorobku choreograficznego tancerzy niezależnych i teatrów tańca z Warszawy.

organizatorzy: Dom Wojska Polskiego, Fundacja Rozwoju Tańca
patronat: wolna strefa, Independent.pl

17 maja 2005 r.godz. 19.00
Scena Prezentacji DWP
Al. Niepodległości 141
Warszawa (metro Racławicka)
wstęp wolny

W tym roku zaprezentują się:
Anna Achimowicz "Smell me... primo"
Piotr Boruta "Pieśń ciała"
Teatr Tańca Dystans DWP "Szafosza"
Magda Niernsee "Miłosne mantry, których nie wypowiemy nie przyniosą ukojenia nawet w dniu najdalszym... - Pururawas i Urwasi"
Urszula Kijak "Etiuda dokumentalna"
Anna Kruk
Duet Piłatowicz-Monkiewicz
Anna Katarzyna Piotrowska "Bez kolejki"
Anna Piotrowska "n_nieporuszone"
Kamila Staszewska

Opisy choreografii

Anna Achimowicz
"Smell me... primo" pokaz pracy w ramach projektu "Zmysły"
konsultacja konceptualna: Johannes Randolf
choreografia i wykonanie: Anna Achimowicz (i publiczność)
muzyka: Jan Jelinek, Propellerheads

Dostajesz krótką instrukcję obsługi tego, co tu zobaczysz, potem już masz wybór.
Możesz wybierać, życie bardziej ostre, eteryczne czy może kwiatowe?
Zmysł węchu. Za jego pośrednictwem czujemy prawie 80 % smaku potraw
Każdy kraj ma swój zapach.
...i każdy jest inny.
Nie spodoba Ci się tamta blondynka/blondyn jeżeli go/jej nie poczujesz

Anna Achimowicz - niezależna tancerka, pierwsze kroki taneczne stawiała w 1996 roku w studiu Janusza Józefowicza, by później otworzyć się na inne formy ruchu i tańca. Umiejętności taneczne poszerzała u takich pedagogów jak: Anna Godowska (Polska), Jacek Łumiński (Polska), Milan Kozanek (Słowacja), Johannes Randolf (Austria),Wojciech Mocniej (Kanada), Marta Pietruszka (Polska), Alaknanda Dasgupta (Indie), Iwona Olszowska ({Polska), Paul Ibey (Kanada), Iztok Kovac (Słowenia), Sanna Kekalainen (Finlandia), Atsushi Takenouchi (Japonia), Janet Kaylo (Anglia), Be van Vark (Niemcy). Jest stałą uczestniczką międzynarodowych warsztatów i festiwali tańca w Bytomiu, Krakowie, Warszawie, Kaliszu, Broellinie.

Autorka solowych spektakli "Zaginiona...?" oraz "Goya's Nightmare", wyróżnionym przez wolną strefę na tematycznym festiwalu Polemiqi 2004 w Warszawie. Obecnie praca w toku nad kolejnym "Smell me..." Brała udział w projektach: Teatru 2 Strefa "Tam gdzie kończy się moje ciało...","Global" w Broellinie, Niemcy, projekcie "Outsider" Pan European Art Laboratory, organizowanym przez Wille Decjusza w Krakowie. Uczestniczyła w wymianie polsko-niemieckiej "butoh body in chlewiska". Oprócz tańca współczesnego interesuje się contact improwizacją , teatrem tańca butoh, analizą ruchu Labana LMA, oraz technikami reedukacji ruchowej Feldenkraisa, Gyrokynesis. Od niedawna współpracuje z Teatrem Tańca Dystans z Warszawy, z którym zrealizowała spektakl "Szafosza".

Wiedzę w dziedzinie tańca pogłębia obecnie na kursie instruktorskim z tańca współczesnego organizowanym przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie. Obecnie tworzy i realizuje również projekt butoh z berlińczykami, Tanz Cooperativa K77 ze wsparciem Kastanienalle 77 w Berlinie, premiera spektakli plenerowych przewidziana na wiosnę 2005 roku na festiwalach w Berlinie i Warszawie.

Piotr Boruta
"Pieśń Ciała"

Pracując z ciałem nie staram się opowiedzieć żadnej historii. Ufam mu na tyle iż wiem że są w nim zapisane byty starsze ode mnie. Poddając się organicznym impulsom staje się mimowolnym świadkiem wiecznie odradzającego się Tańca - Pieśni - Modlitwy.

Teatr Tańca Dystans DWP
"Szafosza"
reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska
muzyka: Aleksandra Gryka, Meredith Monk
scenografia i kostiumy: Anna Piotrowska
tańczą: Anna Achimowicz, Beata Czerwonko, Kasia Kielan, Agnieszka Mazur, Kamila Staszewska, Anna Piotrowska Juniorka

Dystans DWP został założony przez Annę Piotrowską w 1995 r. w Warszawie, który od 2001 r. jest zespołem Domu Wojska Polskiego. Premiera "Szafosza" miała miejsce podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Tańca PolemiQi w czerwcu 2004 r. w Warszawie. Przedstawienie to zostało wyróżnione przez jury certyfikatami jakości w kategoriach "kompozycja" i "dobór muzyki do dramaturgii przedstawienia". W tym roku Dystans zaprezentował "Szafosza" podczas 13. Międzynarodowych Prezentacji Form Współczesnych w Kaliszu i na Festiwalu Teatrów Tańca Opozycja w Sopocie. Po raz kolejny Aleksandra Gryka wsparła projekt Dystansu muzycznie - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie na wydziale kompozycji. Laureatka I nagrody w konkursie EuroArtMeeting. Jej utwory wielokrotnie prezentowane były na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Otrzymała nominację do Paszportu Polityki w dziedzinie Muzyka Poważna Od paru lat współpracuje z Anną Piotrowską. Skomponowała muzykę do przedstawień: "W sieci", "Portrety niepamięci", "Szafosza" i "Dramat baronostwa".

Ważniejsze choreografie Anny Piotrowskiej to: "Gdybym była", "Linia", "Dzieciąaki", "Maciejka", "Wyjście przed wejściem", "Głowoteka", "Romcia i Julek", "U cioci na imieninach", "Kolacja we dwoje", "W sieci", "OdCZEPINY", "Portrety niepamięci"

Magda Niernsee
"Miłosne mantry, których nie wypowiemy nie przyniosą ukojenia nawet w dniu najdalszym… - Pururawas i Urwasi"
Przedstawienie taneczne inspirowane wedyjskim hymnem, opowiadającym historię miłości nimfy Urwasi i ludzkiego syna Pururawasa.
Choreografia bazująca na technikach klasycznego tańca indyjskiego Bharata Natyam.
taniec i wizualizacja video: Magdalena Niernsee
muzyka; śpiew - Hanka Swaryczewska, tabla - Janek Kubek

Magda Niernsee prezentuje klasyczny taniec indyjski Bharata Natyam, oraz własne choreografie do indyjskiej muzyki filmowej (m.in. Bhangra). Zajmuje się również sztuką walki Kalaripayattu, wykorzystując jej formy do tworzenia choreografii łączących techniki wschodnie z tańcem współczesnym, czerpie inspiracje z japońskiego tańca Butoh. W ramach działań multimedialnych, łączy sztukę audiowizualną (video) z tańcem, tworząc kameralne przedstawienia.

1999-2005 studia na wydziale grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie,
od 2003 specjalizacja w pracowni multimedialnej (video art i performance)
Tańcem indyjskim zajmuje się od 1998 roku. Początkowo uczennica Romany Maciuk Angel i Anny Łopatowskiej.
W 2002 roku pobyt i nauka Bharata Natyam w Kerala Kalamandalam Academy of Art (Cheruthuruthy, Indie).
Od 2003 uczennica dr Neeny Prasad w Trivandrum, Kerala, w zakresie klasycznego Bharata Natyam w stylu szkoły Kalakshetry. Rozpoczęcie nauki tańca Kuchipudi u Sir Kishore z Chennai. Nauka muzyki karnatyckiej u Sir Namadhavana Namboodiri z Trivandrum, Indie. W 2003 nauka i praktyka sztuki walki Kalaripayattu w C.V.N. Kalari Sangham, Trivandrum, Indie.
Od 2002 roku prowadzi prywatne lekcje i warsztaty z techniki Bharata Natyam w Warszawie, warsztaty Bharata Natyam w ramach m.in. Lądeckiego Lata Baletowego, Warsztatów Tańców Orientalnych organizowanych przez Teatr NTF oraz w Klubie Tańca Riviera Remont.
Od 2001 prezentuje taniec indyjski na Festiwalach związanych z kulturami Wschodu, m.in. na Dniu Uchodźcy, Warszawskich Dniach Wielokulturowych, współpracuje z Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie.
Od 2001 roku związana z projektem "Arabski Pępek",
od 2003 z "Masala Sound System" Maxa Cegielskiego.
Maj 2004 premiera spektaklu "Peacock", Teatr Akademia.
Lipiec 2004 premiera autorskiej choreografii "Ni sabdam", scena klubu Le Madame w Warszawie.
Wrzesień 2004 - pokaz Bharata Natyam w Galerii Azjatyckiej w Warszawie,
październik 2004 - pokaz Kalaripayattu w Galerii Azjatyckiej w Warszawie
styczeń 2005 - prowadzenie warsztatów z tańca Bollywood i pokaz tańca indyjskiego w Empiku w Warszawie w ramach Dni Promocji Kultury Indyjskiej.

Ula Kijak
"Etiuda dokumentalna - po przerwie"

Tancerka, instruktor tańca współczesnego, choreograf, studentka IV roku Reżyserii Dramatu na warszawskiej Akademii Teatralnej. Na zawodowej scenie teatralnej debiutowała na III roku studiów w Teatrze Miejskim im. W. Gombrowicza w Gdyni spektaklem "Szczur" wg opowiadania Witolda Gombrowicza (adaptacja i reżyseria). Potem powstały jeszcze "Bądź mi opoką" Barrie'go Keeffe'a (współpraca reżyserska wg pomysłu Grzegorza Wolfa) - spektakl otrzymał Nagrodę Młodej Krytyki na XIII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym ZDERZENIE w Kłodzku, "Zdarzenia na Brygu Banbury" Witolda Gombrowicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz warsztatowy spektakl "Między" Mariusza Bielińskiego podczas II Wrocławskiego Forum Dramaturgii Współczesnej - spektakl zajął III miejsce w plebiscycie publiczności.

Tańczyła w spektaklach Jarosława Wojciechowskiego, Roberta Śliżewskiego, Danuty Petrów, Krzysztofa Zawadzkiego.Stworzyła kilka autorskich choreografii ("Ulica przypadków", "Modlitwa", "Czegokolwiek nie powiedziałbyś o kobiecie, to zawsze będzie prawda", "Nie"). Za choreografię "Interna" otrzymała dyplom z wyróżnieniem na Kwalifikacyjnym Kursie Instruktorskim o specjalizacji taniec współczesny przy MCKiS w Warszawie. Laureatka Stypendium Ministra Kultury za szczególne osiągnięcia artystyczne i naukowe. W latach 1991 - 2001 była członkiem Teatru Tańca Współczesnego WPS jako tancerka, instruktor (od 1998 roku), i choreograf (od 1998 roku).

Anna Kruk

1992-95 r. edukacja w Zespole Tańca Nowoczesnego Flesz, prowadzonego przez Marka Wasążnika i Beatę Wojciechowską (technika tańca współczesnego, jazz, modern-dance, funky-jazz oraz podstawy klasyki), uczestnictwo w licznych ogólnopolskich warsztatach tańca oraz w Międzynarodowych Konferencjach Tańca Współczesnego w Bytomiu. Prowadzenie zajęć z tańca współczesnego dla Studia "Metro".
1996-98 r. Państwowe Pomaturalne Studium Animatorów Kultury w Kaliszu pod kierunkiem Witolda Jurewicza przedstawienia i etiudy taneczne.
Od 1999 r. współpraca z Anna Piotrowską: udział w projektach Teatru Tańca Dystans; stworzenie choreografii we współpracy z Anną Piotrowską (pokaz na Międzynarodowym Przeglądzie Form Tanecznych w Kaliszu, na Bałtyckim Uniwersytecie Tańca w Gdańsku, w Teatrze Małym w Warszawie); Anna Kruk jest współtwórcą corocznego Ogólnopolskiego Festiwalu Tańca PolemiQi w Warszawie.
2000 r. udział w międzynarodowym projekcie Franka Michelettiego "Generation 2000", zaprezentowanym w ramach Międzynarodowego Festiwalu "body_mind" w Warszawie.
2001 r. uczestnictwo w projekcie Barbary Habdas (Teatr na Woli w Warszawie).
2003 r. nauczyciel i choreograf w Teatralnym Studium Animatorów Kultury w Warszawie
2003 r. choreografia "Najpierw jesteśmy ludźmi" wykonana przez studentów TSA oraz udział w projekcie Anny Piotrowskiej "OdCZEPINY" wykorzystującym biały śpiew i taniec współczesny.
2003 r. europejski internetowy projekt www.tanztheater-global prowadzony przez Be van Vark w Schloss Broellin (Niemcy) dwa spektakle "In Bed with Amelie" oraz happening uliczny zaprezentowane na IV Festiwalu Artystów Ulicy w Szczecinie.
2003 r. założenie Interteatru Tańca, który w czerwcu 2004 zaprezentował się na Ogólnopolskim Festiwalu Tańca PolemiQi w choreografii "Bo to jest tam".
2003 r. IV Międzynarodowy Festiwal Improwizacji w Zielonej Górze - udział w projekcie Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja oraz w plenerowym projekcie Christine.

Anna Katarzyna Piotrowska
"Bez kolejki"

Co może myśleć ktoś, kto właśnie położył się na torach i czeka na nadjeżdżający pociąg? Czy w ogóle o czymś myśli? Czy się boi? Jeśli sobie coś wyobraża, to co to takiego? Że nareszcie przestanie być? Że za chwilę znajdzie się w innym świecie? Że zaistnieje jako ktoś lub coś całkiem innego? Co będzie czuć i czy będzie odbierać świat w taki sam sposób, jak dotychczas? A może przejdzie jakąś niewytłumaczalną metamorfozę jeszcze zanim nadjedzie pociąg? Może zanim usłyszy ogłuszający gwizd lokomotywy, wycofa się i w tym samym momencie narodzi na nowo? Na nowo zacznie postrzegać świat i na nowo odczuwać, widzieć inaczej i co innego, a może więcej niż dotychczas? Może w jednym ułamku sekundy stanie się kimś całkiem innym…

Tancerka Teatru Tańca Dystans DWP. Ukończyła instruktorski kurs tańca współczesnego w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

Anna Piotrowska
"n_nieporuszone"
premiera Budapeszt 2005

"Wyjątkowo ekscytujące dzieło, dłuższy utwór z wieloma postaciami, dzieło Witolda Gombrowicza zainspirowało skomponowaną w oparciu o materiały zaczerpnięte z Dramatu Baronostwa. Utwór zatytułowany "n_not moved" przywiozła z Warszawy do Budapesztu tancerka-choreograf Anna Piotrowska. Przedstawienie było jedną z najznamienitszych inscenizacji choreograficznych - zarówno pod względem wykorzystania przestrzeni, jak i światła okazało się wyjątkowym. Baśniowy, czerpiący z niemieckiego filmu okresu ekspresjonizmu, z surrealistycznych kabaretów świat wsparty został wspaniałym, porywającym montażem muzycznym Aleksandry Gryki. Tancerka miała włosy ufryzowane w kształcie specjalnych rogów, jej czarno-biały strój był przyozdobiony drobnymi jedwabnymi kwiatuszkami: niespokojną postać czyniło jeszcze bardziej magnetyczną ostre światło odbite od podłogi i długi cień rzucony na całe ciało. Osamotnienie, wygnanie, ekscentryczność czynią jej solówkę mądrą, oryginalną. Wolno poruszającym się ciałem targają ponure energie: to się potyka, ażeby z własnego smutku znów zaczerpnąć siłę. Rwąca, poszarpana muzyka, jakby płynąca z grającego w kółko gramofonu czy też ze ściszonego radia. W szczególnej muzycznej i wizualnej przestrzeni ruchu widzimy intymny, pełen wyznania taniec nieuchwytnej, ulotnej, cierpiącej istoty".
Halász Tamás, węgierski krytyk tańca

Anna Piotrowska - tancerka, choreograf, instruktor tańca współczesnego. Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca, założycielka Teatru Tańca Dystans w Warszawie (1995), który od września 2001 r. działa pod egidą Domu Wojska Polskiego. Ukończyła kurs instruktorski tańca współczesnego w Krakowie, pod patronatem Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Centrum Animacji Kulturalnej. Absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Businessu i Administracji w Warszawie (studia magisterskie - kierunek zarządzanie), Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie (studia licencjackie).

Pomysłodawca i koordynator - wieczorów tanecznych Teatru Tańca Dystans DWP, Ogólnopolskiego Festiwalu Tańca PolemiQi, Warszawskiego Wieczoru Tańca Współczesnego kierunek.(0-22).taniec, warsztatów choreograficznych "eferte_LABORATORIUM CHOREOGRAFII, letnich warsztatów tanecznych na Kaszubach, programu "British 4 Polish Dance - kierunek.Londyn_Warszawa" i "kierunku.Budapeszt_Warszawa". Laureatka Solo and Duo Dance Festival (Budapeszt 2005 r.), Stypendystka "British Council Awards 2004 - Young Polish Arts Entrepreneur". Autorka choreografii: "Gdybym była", "Linia", "Po naszemu", "Wybieg...ły", "Dzieci+aki", "Maciejka", "Wyjście przed wejściem" (współchoreografia), "Głowoteka", "Romcia i Julek", "Roztańczona bajka", "U cioci na imieninach", "Kolacja we dwoje", "W sieci", "OdCZEPINY", "Portrety niepamięci", "Świnki trzy", "Dramat baronostwa", "Szafosza"



foto: plakat: kierunek.(0-22).taniec
© stronę tańca przygotowuje: wolna strefa
kontakt: wolnastrefa@poczta.onet.pl


główna     serwis tańca     powrót do: fabryka tańca     powrót do: V Ogólnopolski Festiwal Tańca Współczesnego PolemiQi



odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone