fabryka tańca: produkcje teatralne i patronaty prasowe wolnej strefy


7. Festiwal Tańców Dworskich
"Cracovia Danza"
patronat prasowy wolnej strefy (Warszawa, 2006)

7. Festiwal Tańców Dworskich "Cracovia Danza"
Termin: 6 - 13 sierpnia 2006 roku
Kraków

7. Festiwal Tańców Dworskich "Cracovia Danza" - opisy najciekawszych wydarzeń

6 sierpnia
godz. 19.00, Willa Decjusza
Spektakl inauguracyjny z cyklu Muzyka na Dworach Europy
"Dwór Dożów Weneckich" w wykonaniu Kapeli Dworskiej "Consortium Sedinum" oraz Baletu Dworskiego "Ardente Sole"

Cykl "Muzyka na dworach Europy" prezentuje rozwój sztuki europejskiej na przestrzeni wieków. Celem projektu jest przedstawienie muzyki dawnej w połączeniu z innymi przejawami kultury dworskiej. W kolejnych odsłonach, poprzez muzykę, taniec i śpiew ukazana jest panorama miejsc związanych z rozwojem sztuk pięknych. Autorką projektu Muzyka na dworach Europy jest klawesynistka Urszula Stawicka. Cykl ten jest owocem jej studiów i doświadczeń związanych z wykonawstwem muzyki dawnej na instrumentach historycznych. Np. "Muzyka i taniec na dworze staropolskim" to sceny-obrazy wprowadzające widzów w "egzotyczny" świat dworu staropolskiego, gdzie przeplatają się tańce polskie i francuskie. Pełne humoru i wdzięku, opowiadane tańcem i pantomimą historie przybliżają widzom atmosferę dworu polskiego okresu Baroku. Skomplikowane i zróżnicowane układy taneczne, strojne i barwne kostiumy podkreślają bogactwo kultury dworskiej i szlacheckiej Polski XVII i XVIII wieku i właśnie poprzez muzykę, taniec i śpiew ukazana zostanie panorama miejsc związanych z rozwojem sztuk pięknych. Przedstawione w sposób oryginalny polskie tańce narodowe, elementy gestu barokowego pełne ekspresji i afektu, sprawiają, że koncerto-spektakl jest unikatowy i jedyny w swoim rodzaju.

Kapela Dworska "Consortium Sedinum" powstała w 1999 roku w Szczecinie. Zespół jest jedyną profesjonalną formacją muzyki dawnej na Pomorzu Zachodnim. Nadrzędnym celem Consortium Sedinum jest kontynuacja tradycji muzycznych dawnego Szczecina. Działalność zespołu stanowi kontynuację dorobku twórczego Uniwersyteckiej Orkiestry Barokowej Consortium Iagellonicum działającej w latach 1993-2000 przy Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Tworzą go artyści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej na instrumentach z epoki z zachowaniem ówczesnej praktyki wykonawczej. Kierownikiem artystycznym zespołu jest organistka i klawesynistka Urszula Stawicka, absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej.

Consortium Sedinum wykonuje muzykę od Renesansu po Klasycyzm na instrumentach historycznych, sięgając często po utwory mało znane, współcześnie niepublikowane i niedawno odkryte. Bogate instrumentarium zespołu obejmuje oryginały i kopie instrumentów z epoki renesansu, baroku i klasycyzmu - fidel, taschengeige (skrzypce kieszonkowe), skrzypce barokowe, viola d'amore, altówka barokowa, viola da gamba, wiolonczela barokowa, klawesyn, wirginał i pozytyw organowy. Zespól współpracuje również z muzykami grającymi na instrumentach dętych - flet blokowy, bombardy, flauto traverso, obój barokowy oraz perkusyjnych. Niekonwencjonalne formy prezentacji muzycznych zespół przedstawia w swoich programach w cyklu koncertowym Muzyka na dworach Europy, łącząc muzykę dawną z tańcem historycznym. Barwne widowiska tematycznie związane z najważniejszymi ośrodkami rozwoju europejskiej sztuki dworskiej zyskały popularność wśród publiczności w kraju i za granicą. Przygotowywany wspólnie z zespołem Baletu Dworskiego Ardente Sole cykl koncertowy Muzyka na Dworach Europy prezentowany jest stale w Muzeum Narodowym w Szczecinie oraz w Willi Decjusza w Krakowie. Zespół z powodzeniem bierze udział w licznych koncertach oraz festiwalach muzyki dawnej i kameralnej w kraju i za granicą (Niemcy, Holandia, Austria, Francja).

13 sierpnia
godz. 20.00, Rynek Główny
Spektakl "Maskarada Królowej Bony", w wykonaniu Baletu Dworskiego "Ardente Sole"

"Maskarada Królowej Bony" to spektakl baletowo-pantomimiczny do muzyki renesansu polskiego, włoskiego i francuskiego. Spektakl inspirowany jest zapisami polskich obyczajów dworskich za panowania ostatnich Jagiellonów. Żywa ilustracja ówczesnych dworskich choreografii, przedstawienie najbardziej typowych form tańca jak: gajarda, pawana, wolta, gawot czy kurant. Treścią widowiska są historie, które mogły zdarzyć się na balu królowej Bony. Tancerze w bogatych renesansowych strojach i stylizowanych maskach przenoszą nas w świat renesansowego karnawału, fantazji, miłości i dworskich intryg.




foto: 7. Festiwal Tańców Dworskich Cracovia Danza
publikacja: za zgodą: 7. Festiwal Tańców Dworskich Cracovia Danza
© stronę tańca przygotowuje: wolna strefa
kontakt: wolnastrefa@poczta.onet.pl


główna     serwis tańca     powrót do: fabryka tańca     powrót do: 7. Festiwal Tańców Dworskich "Cracovia Danza"



odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone