katalog tańca: polskie teatry tańca współczesnego - serwis tańca - wolna strefa


Międzynarodowy Dzień Tańca
29 kwietnia

Międzynarodowy Dzień Tańca
przesłanie na rok 2003
Mats Ek

Czym jest taniec? Jeśli odpowiesz na to pytanie, stajesz się niewiarygodny. Ale tak czy inaczej spróbuję: taniec jest myśleniem za pomocą ciała.

Czy istnieje potrzeba, żebyś myślał swoim ciałem? Nie w celu utrzymania się przy życiu, ale dla przeżycia. Istnieje tak wiele myśli, które tylko ciało jest w stanie odczuć. Inne rzeczy, jak np. pokój, mogą być ważniejsze od tańca. Ale później potrzeba tańca, żeby uroczyście świętować nastanie pokoju. Oraz żeby wypędzić demony wojny, jak to zrobił Niżyński. Emma Goldman, anarchistka, wyraziła to najlepiej słowami: rewolucja, która nie pozwala mi tańczyć, nie jest warta walki.

Bóg Sziwa stworzył świat ze swoim tańcem. Ale taniec stoi w opozycji do boskich pretensji. Taniec jest wieczną próbą, tak jak pisanie po wodzie. Taniec nie jest życiem, ale utrzymuje przy życiu wszystkie małe rzeczy, z których składają się te wielkie.
Mats Ek





Mats Ek, born in Sweden in 1945, has for thirty years been a highly esteemed choreographer throughout the world. He studied dance and theatre and directed theatre at the Marionette Theatre, the Stockholm City Theatre and the Royal Dramatic Theatre. In 1973 Mats Ek joined the Cullberg Ballet as a dancer. Three years later he began choreogrphing for the company with immediate success. Saint George and the Dragon, Soweto and The House of Bernarda belongs to his earliest ballets. From 1981 until 1993 Mats Ek was the artistic director of the Cullberg Ballet, succeeding his mother Birgit Cullberg. Mats Ek's extensive production of ballets includes more than twenty works for the Cullberg Ballet, among them the sensational rewrites of the great classics like Giselle (1982), Swan Lake (1987) and Carmen (1992). After leaving the Cullberg Ballet, Mats Ek became guest choreographer with major international dance companies. He created Sleeping Beauty for the Hamburg Ballet (1996), A Sort Of for the Nederlands Dans Theater (1997), and Appartment for the Paris Opera (2000). Several of Mats Ek's ballets have been adapted for television, two of them received Emmy awards. Mats Ek is also acclaimed for his choreographic theater works, Don Giovanni (1999) and Andromaque (2001) at the Royal dramatic Theatre being two of them. With his latest choreography FLUKE, premiered in November 2002 at Dansens Hus in Stockholm, Mats Ek has once again created a work for the Cullberg Ballet, this time in cooperation with the music ensemble Flesh Quartet.


tłumaczenie: serwis tańca
© katalog tańca przygotowuje: serwis tańca - wolna strefa
kontakt: wolnastrefa@poczta.onet.pl


główna     serwis tańca     powrót do katalogu tańca     powrót do katalogu tańca: Międzynarodowy Dzień Tańca



odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego

© wolf
wszystkie prawa zatrzeżone