główna     serwis tańca     wszystkie recenzje

serwis tańca - wolna strefa



"Nomade - Nocą niebo jest bezkresne"
Cirque Éloize (Kanada)
dyrektor artystyczny: Jeannot Painchaud
reżyser sceniczny: Daniele Finzi Pasca
muzyka i aranżacja: Lucie Cauchon
głowny trener: Krzysztof Soroczyński
dodatkowe kompozycje: Maria Bonzanigo, Charles Kaczynski
scenografia: Guillaume Lord
kostiumy: Meretith Caron
19 maja 2005 r., Teatr Roma, Warszawa
zespół występował także w dniach 20 i 21 maja 2005 r.

dla serwisu tańca
spektakl recenzuje Sandra Wilk


Tak jak w Paryżu, gdzie Cirque Eloize występuje w teatrze rewiowym Les Folies Bergere, tak i w warszawskim Teatrze Roma podczas spektaklu "Nomade - Nocą niebo jest bezkresne" panowała swobodna atmosfera. Ciszę co chwilę przerywały westchnięcia, pomruki, śmiechy i oczywiście, niemal po każdym skończonym fragmencie, burzliwe oklaski publiczności. Podziw wzbudzały przede wszystkim pokazy zwinności (charakterystyczne dla każdego cyrku pokazy gibkości ciała Leny Ries, kobiety-gumy, skoki, salta, stawanie na piramidzie z krzeseł, ale także np. niezwykle dynamiczna wspinaczka Stephana Wepfera na chińskim maszcie).

Te elementy można by nazwać klasycznymi. Typowymi dla cyrku, jaki znaliśmy w Polsce przez lata dzięki wychowankom szkoły cyrkowej z Julinka. Ale dziś cyrk się zmienia. Nowy cyrk rozwija się w dwóch nurtach - tradycyjnym i teatralnym. Ale mimo, że kanadyjska grupa Cirque Eloize należy do tego nurtu cyrku, który kieruje swe przedstawienia w stronę teatralności - jego produkcja "Nomade - Nocą niebo jest bezkresne" miała niewiele wątków fabularnych. Oczywiście przyjęta przez Daniela Finzi Pasca i Jeannot Painchaud forma przedstawienia, ubrana w atrybuty spektaklu teatralnego, w swej intymności, braku pstrokatych, lśniących brokatem jarmarcznych kostiumów, staje się bliższa publiczności. Widzimy prawdziwych, nadzwyczajnie sprawnych ludzi, a nie mało realnych pracowników cyrku, wyglądających jak na odpuście. Niemniej w "Nomade" wspólne były raczej tematy i nastroje poszczególnych epizodów, niż spójna fabuła. Pojedyncze sceny, łączone ze sobą występami klaunów (Bartłomiej Soroczyński, Nicolas Leresche), dzięki niesamowitym popisom aktorów robiły dosyć duże wrażenie, ale cały spektakl niestety nużył.

W przedstawieniu Cirque Eloize brakowało przestrzeni, a sala teatralna zabrała tej niezwykłej choreografii ogromną część uroku. Popisy na trapezie, na linach wyglądały jakby działy się tuż nad podłogą, podczas, gdy w klasycznym namiocie cyrkowym byłoby aż "czuć tę wysokość". Dlatego też, moim zdaniem, najlepiej obroniły się sceny najstaranniej wyreżyserowane z precyzyjnie opracowaną choreografią - jak np. niesamowity wręcz układ żonglerki buławami. Specyficzny "taniec" kilkunastu żonglerów oddziaływał niesamowicie na widzów, gdy w pozornym chaosie pojawiały się niewiarygodne sekwencje, rodem z tradycji cygańskiej. Uwięzieni w kole utworzonym przez żonglerów aktorzy lawirowali pomiędzy mocno ciskanymi buławami, a w chwilę później byli częścią skomplikowanej układanki niekończącego się ruchu na scenie. Spektakl rozgrywał się na wielu płaszczyznach, a przestrzeń ograniczana cienką siatką dawała efekt delikatnej mgiełki lub, gdy był na niej wyświetlany ogromny księżyc w pełni, wrażenie nocy. Magii dodawało także precyzyjne teatralne oświetlenie, np. kiedy akrobaci "wpisani" w stożki światła budowali swoje dwuosobowe minipiramidy.

Motywem przewodnim była miłość, ale... pojmowana w różny sposób. Był tu zarówno wychodzący z mody romantyzm, jak i żartobliwie potraktowane związki gejowskie, czy też miłość mało szczęśliwa, bez obustronnego spełnienia. Nic dziwnego, że w kontekście tak mocnego tematu pompatyczność finału obroniła się bez trudu. "Nomade" pokazał jednak przede wszystkim, że warto się uśmiechać. A teatr czy cyrk to nie tylko wielkie emocje, lecz także chwile zapomnienia. A fakt czy przeżywamy je w realnym świecie czy w krainie marzeń już nie ma takiego znaczenia.

© Sandra Wilk, serwis tańca
foto: materiały promocyjne, Alter Art
(za zgodą Alter Art)



główna     serwis tańca     wszystkie recenzje



odkryć strony od 20.10.2000