główna     serwis tańca     wszystkie teksty

serwis tańca - wolna strefa



IV Spotkanie Kultury i Biznesu
motyw przewodni: balet
11 grudnia 2002 r., Teatr Wielki - Opera Narodowa, Warszawa

dla serwisu tańca
spotkanie relacjonuje Kinga Twarowska


W warszawskim Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, w Sali im. Młynarskiego odbyło się już po raz czwarty Spotkanie Kultury i Biznesu, którego tym razem motywem przewodnim był balet. Gospodarzem wieczoru został dyrektor baletu Teatru Wielkiego Emil Wesołowski. Impreza, mająca na celu rozpropagowanie sztuki, połączona była jednocześnie z licytacją przedmiotów należących do wybitnych twórców baletu oraz prac plastycznych związanych tematycznie z baletem, przekazanych na ten cel przez znanych artystów, a uzyskane dzięki temu pieniądze, miały utworzyć stypendium dla dwóch utalentowanych, młodych uczennic Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie.

Na spotkaniu, podczas którego aukcję prowadził Marek Grzybowski, obok Emila Wesołowskiego zobaczyć można było tancerzy Teatru Wielkiego - Ewę Głowacką i Łukasza Gruziela, artystów plastyków Xymenę Zaniewską i Wandę Badowską-Twarowską. Obecni byli również przedstawiciele stowarzyszenia Artbale pp. Jakubczakowie, którzy czynnie angażują się w promowanie sztuki baletu. Atrakcją tej niecodziennej w polskim świecie tańca inicjatywy był krótki koncert w wykonaniu tancerzy Teatru Wielkiego oraz uczniów Szkoły Baletowej, w tym dwóch stypendystek - Martyny Dobosz i Anity Mikołajczyk. Tancerze, w swoich krótkich wariacjach pokazali bezsprzecznie kunszt i piękno tańca, brawa dla nich i ich pedagogów za doskonałe przygotowanie wytypowanych do pokazu uczniów. Połączenie wielu, różnych fragmentów nie dało wrażenia chaosu, przeciwnie, stworzyło kompozycję jednolitą, a jednocześnie ukazującą różne techniki. Stało się to za zasługą Łukasza Gruziela, który przygotował ten koncert.

Niestety, trzeba przyznać z przykrością, że nie było kompletu widzów, mimo stuprocentowego rozprowadzenia zaproszeń. Wielu zaproszonych specjalnych gości nie przybyło. Nie przeszkodziło to bynajmniej w uzbieraniu 8 tysięcy złotych na stypendium dla Anity i Martyny. Organizatorzy (Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, we współpracy z Operą Narodową oraz Warszawską Izbą Samorządu Gospodarczego) wierzą, że dzięki uzyskanym pieniądzom, będzie można w widoczny sposób wspomóc ich edukację baletową, co w przyszłości zaprocentuje dwiema, nowymi, doskonałymi, polskimi tancerkami.

© Kinga Twarowska, członek stowarzyszenia Artbale, serwis tańca

Darczyńcy aukcji IV Spotkania Kultury i Biznesu,
oraz przekazane przez nich przedmioty:

Nr 1. Teatr Wielki
Plakat i program do inscenizacji "Jezioro Łabędzie" Piotra Czajkowskiego z roku 2001
Autor Wiesław Wałkuski

Nr 2. Piotr Suzin
Zdjęcie 1. "bez tytułu" czarno-białe z cyklu "Światłoczułość", 2002 r.

Nr 3. 4. 5. Andrzej Kreutz Majewski
Trzy projekty kostiumów do inscenizacji "Śpiaca Królewna" Piotra Czajkowskiego

Nr 6. Jose Cura
Trzy płyty kompaktowe z autografem

Nr 7. Wanda Badowska-Twarowska
"Carmen 2"- grafika komputerowa z prywatnych zbiorów artystki - dar stowarzyszenia Artbale

Nr 8. Teatr Wielki
Plakat i program do inscenizacji "Romeo i Julia" Siergieja Prokofiewa, 1996 r.
Autor Wiesław Wałuski

Nr 9. 10. Irena Biegańska
Dwa projekty kostiumów do inscenizacji "Pierścień i róża"

Nr 11. Emil Wesołowski
Figurka z prywatnych zbiorów

Nr 12. Małgorzata Walewska
Dwie płyty kompaktowe "Voce di donna" oraz "Mezzo" z autografem

Nr 13. Boris Kudlicka
Projekt kostiumu do inscenizacji "Romeo i Julia" Siergieja Prokofiewa

Nr 14. Andrzej Kreut Majewski
Projekt plakatu do inscenizacji "Pietruszki" Igora Strawińskiego

Nr 15. Boris Kudlicka
Projekt scenografii do inscenizacji "Don Giovanni" Wolfganga A. Mozarta

Nr 16. 17. Xymena Zaniewska
Dwa projekty kostiumów do inscenizacji "Dziadek do Orzechów" Piotra Czajkowskiego, 1989 r.

Nr 18. 19. 20. 21. 22. Andrzej Kreutz Majewski
Pięć projektów kostiumów do inscenizacji "Jezioro Łabędzie" Piotra Czajkowskiego, 1965 r.

Nr 23. Piotr Suzin
Zdjęcie 2. "bez tytułu" czarno-białe z cyklu "Światłoczułość", 2002 r.

Nr 24. Arkadius
Akwarela

Nr 25. Teatr Wielki
Plakat i program do inscenizacji "Panna Julia" na motywach dramatu Augusta Strinberga, 1999 r.


główna     serwis tańca     wszystkie teksty



odkryć strony od 20.10.2000