główna     serwis tańca     wszystkie wywiady

wolna strefa - serwis tańca



Czasami zabawnie jest robić komedię z bardzo poważnych tematów
- mówi Tory Dobrin, dyrektor artystyczny
Les Ballets Trockadero de Monte Carlo
przed polskim tournee w listopadzie 2006 r.
pokaz: 18 listopada 2006 r., Sala Kongresowa, Warszawa

Macie w swym repertuarze największe balety świata, ale proponujecie je we własnej wersji. Jako dyrektor artystyczny jest Pan odpowiedzialny za postać łabędzia, który w rozpaczliwej solówce wyrywa z siebie tony piór...
Tory Dobrin: Wyznaję zasadę, że balet klasyczny może być poważny, ale przecież nie musi. Czasem zabawnie jest robić komedię z bardzo poważnych tematów. Dla nas istotną sprawą jest by ludzie przychodzili na nasze przedstawienia, żeby się rozluźnić, śmiać i świetnie bawić. Nasz balet jest komiczny, stąd też komiczne w nim sceny.

Skąd wziął się pomysł utworzenia męskiego zespołu parodiującego dzieła baletowe?
Podstawa pomysłu wywodzi się z przesłania, że klasyczny balet może być bardzo poważny a czasami zabawnie jest robić komedię z bardzo poważnych tematów. Jednakże w historii teatru temat mężczyzn występujących w damskich strojach znany był już od dawna, włączając w to czasy Szekspira a także teatru azjatyckiego takiego jak Kabuki.

Ile mniej więcej czasu potrzebujecie od momentu wejścia na scenę, żeby doprowadzić widzów do śmiechu i łez?
Do śmiechu - mniej niż minutę, do łez - niewiele więcej. Wiele zależy również od publiczności, w Stanach Zjednoczonych ludzie reagują bardzo spontanicznie, w Europie są bardziej zdystansowani.

Dajecie publice rozrywkę, ale spora część waszej działalności to akcje charytatywne, m.in. na rzecz międzynarodowych organizacji tanecznych czy wspieranie chorych na AIDS i Centrum Gejów i Lesbijek w Nowym Jorku. Dlaczego angażujecie się w takie akcje?
Chcemy nie tylko bawić ludzi, ale również pomagać tym, którzy tej pomocy potrzebują. Niestety nie wszystkim życie ułożyło się po ich myśli. Wspieramy młodych ludzi utalentowanych muzycznie i tanecznie, by otworzyć im drogę do kariery, dla której się poświęcają. Przeznaczamy pieniądze na nosicieli HIV, bo potrzebują ich na leczenie i pomoc psychologiczną. I wreszcie pomagamy homoseksualistom aby byli szanowani i rozumiani przez innych.

W 30-letniej karierze zespół Trockadero odwiedził blisko pół tysiąca miejsc na świecie. Co przygotowaliście na polskie tournee?
Pokażemy drugi akt z "Jeziora Łabędziego" Piotra Czajkowskiego, "Go for Barocco" Jana Sebastiana Bacha, słynnego "Łabędzia" do muzyki Camille Saint-Saens oraz balet "Paquita" Ludwiga Minkusa, a także kilka solo i pas de deux z klasycznych dzieł baletowych.

Występujecie w damskich strojach. Kto jest ich projektantem?
Przez wiele lat projektantem naszych strojów był znakomity fachowiec - Mike Gonzales. Od jakiegoś czasu jednak pracujemy z Kenem Busbinem, który ma niezwykły zmysł artystyczny. Potrafi zaproponować kilka świetnych wersji projektów.

Jaki najmniejszy numer baletek zamawiany jest dla tancerzy z zespołu?
Baletki robione są dla nas na specjalne zamówienie i dostosowane do naszych stóp. Hiroto Natori nosi najmniejsze puenty - rozmiar 8 (41), ale nawet takich nie można kupić w sklepie, o reszcie zespołu już nie wspominając.

Jak długo mężczyzna musi uczyć się tańca na puentach?
Niestety, nauka trwa tygodniami, czasem miesiącami. Ale ćwiczyć trzeba stale, bo mięśnie łatwo odzwyczajają się od takiego nietypowego układu stóp. Naszą nauczycielką i trenerką w tym zakresie jest Pamela Pribsico - to dzięki niej i ciężkiej pracy możemy tańczyć w puentach.

***

Tory Dobrin, dyrektor artystyczny Les Ballets Trockadero de Monte Carlo. Urodził się i wychował w Los Angeles, studiował w Stanley Holden Dance Center w Los Angeles i Harkness Ballet School w Nowym Jorku. Występował w rozmaitych zespołach tanecznych m.in. w Radio City Music Hall Ballet, Dallas Ballet, American Dance Machine, współpracował także z kilkoma grupami tańca nowoczesnego. Do Trockadero dołączył w 1980 roku. Został mianowany na asystenta dyrekcji w 1989 roku, asystentem dyrektora zarządzającym został w 1993 roku, a dyrektorem artystycznym w 1998 roku. Od 2000 roku Tory Dobrin nie występuje już na scenie.

© Makroconcert, serwis tańca 2006
publikacja za zgodą Makroconcert
foto: materiały promocyjne Trockadero

główna     serwis tańca     wszystkie wywiady



odkryć strony od 20.10.2000